Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

Update 22/5:
-kustlijn bij Noord Holland is weer in orde
-highway=primary nu grijs (werd foutief gerenderd als secundaire wegen in eerdere versies)
-bossen bij lagere zoomlevels transparant, omdat de GPS door de massale landuse import door de bomen het bos niet meer zag :wink:
-wat kleine aanpassingen aan oa fietspaden en fietsroutes bij lagere zoomlevels

Bij de laatste versie van Mapsource (6.16) is de kaartweergave verbeterd, de kaart van Nederland ziet er weer in de juiste verhoudingen uit (NL zag er erg in elkaar gedrukt uit in de versies 6.14-6.15). Ook lijkt de routering sneller te zijn, afstanden tot circa 50km worden vlot berekend, daarboven gaat het wat moeizamer en is het beter om wat viapunten in te voegen.

Update 28/5:
Wat aanpassingen in de POI symbolen gemaakt, die voor Mapsource gebruikers van versie 6.13.7 (voor trage pc’s misschien nog de beste versie) wellicht van belang kan zijn. Daar waren nl zwarte randen zichtbaar om de pois < 25 pixels. Recentere versies van Mapsource hebben daar geen last van. Ik heb er een aantal wat groter moeten maken, maar er zitten er mogelijk nog wel een aantal tussen waarbij je dat nog wel kan zien.

De openfietsmap is bijgewerkt, enkele aanpassingen zijn oa de toegangstijden van wegen, aangegeven met de tag opening_hours=* en de rendering van bewegwijzering als paddestoelen (information=guidepost) voorzover ze al op osm staan.

Er is weer een nieuwe versie van de Openfietsmap, heb een kleine aanpassing in de weergave van de bossen gedaan in de hoop dat die nu niet meer verdwijnen op de gpsmap 60cs

Update van 25/6:
Kaartblad 18 Gelsenkirchen is geschrapt en vervangen voor Zwolle, 28 (Salland) is opgedeeld vanwege de te grote omvang.
Verder worden highway=* met cycleway=track nu apart gerenderd

highway=* met cycleway=lane is nu zo afgebeeld

Bij highway=* met cycleway:right=track of cycleway:left=track wordt het fietspad in oudere versies van Mapsource en sommige GPS-en echter aan de verkeerde kant afgebeeld.

Nondeju, luxe kaartjes zijn dit hoor :slight_smile: Gewoon zonde dat het schermpje zo klein is.

Zit je ook al te denken aan het gebruik van de route opties om het gedrag van de routeplanner aan te passen? Zoals bijv. no-toll voor het ontwijken van bebouwde gebieden (af gekeken van die commerciele routeerbare fietskaart). Dit soort zaken vereisen wat preprocessing maar hebben absoluut meerwaarde…

Ik zag dat openmtbmaps dat al wel had, wordt wel lastig want welke opties zou je dan kiezen (residential roads vermijden?). In zijn scripts zie ik ook de optie taxi=yes, ook een leuke optie om mee te experimenteren.

Als bijv alle stoplichten erin zouden zitten kan je ook nog denken aan een vertragingsfactor, maar zo compleet is de database nog lang niet.
Wat wel zou kunnen zijn aan de tags van route=rcn bijvoorbeeld toll=yes hangen zodat je bij de fietsroute de knooppuntroutes kan vermijden (lekker rustig ;-))
Omgekeerd zou ook kunnen, maar dan moet ik denk ik aan alle wegen muv rcn’s en ncn’s een label toll=yes ofzo hangen. Of ik kan de taxi routing gaan benutten voor uitsluitend knooppuntroutes.

Wat denk je van landuse=residential? Want veel steden en dorpen hebben nog highway=unclassified (en natuurlijk de andere typen wegen) maar ook highway=cycleway en die wil je misschien ook wel vermijden als je niet door bebouwde gebieden wilt. Je zou dan een lage snelheid (of hoge penalty) voor die optie kunnen toevoegen aan alle wegen in het gebied. Kies je dan voor toll =no (o.i.d.) dan krijg je zoveel mogelijk landelijke fietspaden.

Stoplichten zijn alleen van belang voor de woon-werk en race fietser lijkt me, maar idd die zitten nog lang niet allemaal in de database.

Heh, inderdaad. On/off tijdstippen: weekend :slight_smile:

Helaas, landuse=residential is helaas niet gekoppeld aan highways, en het systeem is niet zo geavanceerd dat het kan kijken in wat voor polygon zo’n weg ligt. Ik had het al eens gevraagd op de mkgmap mailing list of het mogelijk was de plaatsnaam van een poi te koppelen aan de ligging binnen een gemeente (nu staan er soms verkeerde plaatsnamen bij de straten), maar zelfs dat bleek nog niet mogelijk.

Ik heb eens getest wat toll=yes doet voor de routing maar mapsource blijkt die niet mee te nemen in de fietsrouting. En als ik auto kies als vervoermiddel mijdt die alle fietspaden dus dat schiet ook niet op :wink: Tot nu toe werkt de optie voorkeur voor snelwegen / snellere tijd wel aardig en kiest de routing eerder voor de fietsroutes.

Inmiddels na wat testen met de toll=yes tags de routing via fietsroutes toch voor mekaar gekregen.
De routing is echter zo strikt dat iedere incomplete relatie wordt afgestraft :wink:

Zie bijv. de route van 09 naar 10 waar een heel klein stukje netwerk ontbrak

“blame the data”

Sowieso super dat het redelijk werkt. Als de data niet klopt ja dan kan hij er natuurlijk ook nooit “netjes” over routeren :wink:

Ik zal het in de volgende versie opnemen, lijkt me een prima tool om de knooppunt relaties snel te testen.

Wordt forward/backward meegenomen in de knooppuntrouting?

Kan je een concreet voorbeeld geven, ik ben niet zo thuis in de forward / backward definities

Zie: http://openfietskaart.nl/?zoom=15&lat=52.50508&lon=4.96306&layers=000B0FFFFFTF

Als je van 25 naar 26 routeerd zou je onderlangs moeten gaan terwijl als je van 26->25 bovenlangs…

Dat doet ie goed, maar dat wordt denk ik ook mede bepaald door de 1-richtings wegen, ik weet niet hoe mkgmap de forward en backward routines kan verwerken.

Dat ziet er erg mooi uit! Maar wat gebeurt er als je als begin- of eindpunt geen knooppunt neemt? Routeert hij dan direct naar het dichtstbijzijnde knooppunt, of ben ik nu te veeleisend :wink:

Heeft de recentste versie dit al, of is hij nog niet geüpdatet?

Is nog niet online, dus even geduld nog, zal 'm een dezer dagen wel online zetten en hier melden. Ik heb het ook op de GPS getest, het berekenen van de route lijkt iets sneller te gaan (want minder routerende wegen) en mits de route compleet is lijkt het me erg handig. Je hoeft niet perse van knooppunt naar knooppunt te routeren, je kan elke gewenst punt kiezen en dan berekend die een route naar en via de dichtsbijzijnde knooppunt-, LF- of lokale (lcn) fietsroutes tot het eindpunt (hoeft dus ook niet op een route te liggen). Het enige nadeel is dus als er ergens een klein stukje niet in de relatie zit, er soms enorme omwegen gemaakt worden, maar dit kan ook goed de fouten en leemtes in de fietsroutes opsporen (heb er al een aantal in de buurt gecorrigeerd).

Er staat nu een Mapsource installer online met de optie tolwegen vermijden (= routeren over fietsroutes), de overige versies volgen tzt nog

Na twee jaar met de OFK bezig te zijn geweest en toch niet datgene gevonden dat ik zocht, nu met de OpenFietsMap (Benelux) aan het uitproberen. Ziet er goed uit en routeert tenminste op de manier die ik wil (geen mooie groene routes e.d.).
Als ik fouten tegenkom, hoe krijg ik deze dan gecorrigeerd? b.v. LF1 fietspad sluit niet aan bij de coordinaten N52 21.703 E4 31.106 en N52 21.706 E4 31.107