zoomen in openstreetmap.nl

Vast een heel dom iets, maar hoe zoom je in openstreetmap.nl? Op de ‘grote’ machine lukt het met het scrollwiel, maar die zit niet op mijn laptop…

Dubbelklikken met linker muisknop

en uitzoomen? ctr/shft/alt klikken is het niet.

Jammer dat osm-nl geen korte info hierover geeft.

De kaart op http://www.openstreetmap.org/ heeft veel meer mogelijkheden (oa zoomknop, fietskaart, osmarender, data bewerken/bekijken) en houdt ook niet op bij de grens.

Ik neem aan dat je dat post voor de mee-lezers?

Ja, ik zie eerlijk gezegd het nut van zo’n uitgeklede kaart op openstreetmap.nl niet in, waarom niet gewoon de openstreetmap.org kaart op de achtergrond?
Er was nl ook op het forum al eerder een vraag waar de fietskaart (opencyclemap) was te vinden op openstreetmap.nl

Een groot voordeel voor mij is dat de nl-tileserver sneller is, zowel in updates als ‘serveren’.
Standaard weergave van RD vind ik ook wel prettig. Ik heb er geen probleem mee dat ze naast elkaar bestaan, en vanwege de grotere weergave kijk ik er vaak op als ik even wil zien hoe ik moet rijden.
Openfietskaart.nl heeft als voordeel dat ik de layers kan uitzetten, omdat ik geen routefietser ben, en die gekleurde balken over de weg onhandig vind.

Zo heeft iedere interface zijn voor en nadelen.

De NL kaart is niet in RD. Het voordeel bestaat er vooral uit dat we dingen zelf in de hand hebben, dat we snelle updates hebben (op veel momenten sneller dan osm.org), en een NL portal eromheen. De reden dat de kaart buiten de Benelux snel ophoudt, is dat dit ooit zo afgesproken is. Meer data erin stoppen, kost meer inzet van resources (cpu,hd) en maakt updates trager. Overigens was het vroeger niet eens Benelux, maar hield het zo rond de Belgische taalgrens wel op.

Ik bedoel de automatische conversie rechtsboven. Dat de kaart zelf niet met RD werkt is logisch.

Maar doe eens vertellen: uitzoomen, hoe doe je dat zonder muiswiel?

Hele goeie vraag, ik kan, zonder gebruik van het scrollwheel, ook alleen maar inzoomen.

Mij lukt het ook niet…

met al dat klikken wel nieuwe gevonden ( voor mij dan ): shift-click vergroot op de cursor, shift gebied selecteren zoomt dat gebied, werkt ook op .org.
Ben ik nou zo bijziend dat ik daar nooit iets over gelezen heb in de wiki?

Dat hoort ook niet per definitie thuis op de wiki daat het de openlayers interface is die dit doet.

We kunnen natuurlijk de openlayer controls laten infaden/showen bij het “tonen van de kaart”. Maar het idee was ooit om het basaal en simpel te houden.

Waarom dan niet de =/- en pijltoetsen aanzetten? Of de standaard controls? Dat is intuitief en makkelijk te begrijpen. Als je reclame maakt voor openstreetmap, maar niet laat zien hoe je de kaart kunt gebruiken lijkt het mij juist minder simpel.

Maar het gaat allemaal voorbij aan de beginvraag. Hoe kan ik op een laptop uitzoomen?

Je kunt die kaart natuurlijk zo basaal maken dat die niet meer functioneel is. De permalink knop zou ook een mogelijkheid zijn om uit te kunnen zoomen, maar zelfs die zit er niet op.