Zadelpijn en andere ongemakken.

OpenStreetMap
Alles nieuw maar nog geen houder voor de gps: stuur te dik voor de klem.

Zo en nu ga ik even kankeren. Het moet eruit na een weekend fietsen door Nederland.

Zaterdag onderweg van Utrecht naar Amsterdam. Dat je met die overigens prachtige fietskaart van ligfietser maar een kilometer of twintig kunt routeren is wel een crime met de 60Cx. Want probeer maar eens een plek aan te wijzen tussen Utrecht en Amsterdam. Ik werd helemaal gek van die gps. Te langzaam scrollen, te langzaam hertekenen. Een heel scherm volgetekend met van alles en tientallen namen. Maar niet Amsterdam kunnen vinden. Wat kostte dat iedere keer weer een tijd. En dan heb ik de berekende route ook nog op een of andere rose kleur staan die niet goed te zien is op deze -vrij rose- kaart. Ik baalde echt van de 60Cx. En iedere verkoper die het scherm prijst dat zo goed in zonlicht af te lezen is: nou eigenlijk weet ik al langer beter. De zon staat vrijwel nooit zo dat je dat kunt gebruiken. Je rug of je armen zorgen voor schaduw dus zie ik niets op het scherm. Of je rijdt tegen de zon in en dan zie ik ook helemaal niets. Of er is geen zon. Zo´n fietshouder met alleen maar een klem om de stuurbuis is ook al niets want dan kan ik het scherm vrijwel nooit aflezen. Het staat dan altijd in de verkeerde stand. Allemaal niet zo belangrijk als ik in Groningen fiets maar hier in de vreemde waar ik me wilde laten leiden was het hopeloos. En dan het vocht in de ogen, door de wind,dat steevast zo ophoopte dat ik al helemaal niets zag als ik mijn hoofd boog om op de gps te kijken.

OpenStreetMap
Het was verder in Nederland allemaal prachtig. Met goed gevulde terrassen. Vooral in Amsterdam was de oever van de Amstel over kilometers een groot terras.

OpenStreetMap
Nog wat elastiekjes er om en dan bleef die zo maar liggen.

OpenStreetMap
Zondag onderweg van Amsterdam naar Deventer. Dacht ik een stukje van de Flevoroute te nemen stond ik plotseling voor de kassa van het Muiderslot. Had ik toch weer de eigenlijke route over het hoofd gezien. Een eindje terug vond ik hem. Ik had eerder op een echte kaart gekeken en wist dat ik via Putten moet rijden. Daarna wilde ik over de Veluwe. Maar met wat scrollen kon ik Putten niet vinden. En al die andere plaatsen had ik wel van gehoord maar kwa ligging zei het me ook niet al te veel. Dus maar naar het oosten beetje bij beetje. Helaas bleek bij Eemdijk http://www.openstreetmap.org/?mlat=52.25457743754&mlon=5.32793998718262&zoom=15&layers=B000FTF dat de pont niet op zondags ging zodat ik flink naar het zuiden af moest buigen. Maar uiteindelijk kwam ik toch zuidoostelijk van Putten waar de Hoge Veluwe begon. Ik moest eerst naar het noorden en dan weer naar het zuiden zei de software. Dit bleek niet nodig omdat er toch een fietspad door het bos ging. Dat heb ik genomen en nu gemapt: http://www.openstreetmap.org/?box=yes&minlon=5.625787&minlat=52.237174&maxlon=5.658731&maxlat=52.23782

OpenStreetMap
Ondertussen bleek dat ik nog wel moet wennen aan deze fiets. De zadelpijn werd steeds erger. In Garderen nam ik het er van op een plaatselijk terras. Maar het plan om mooie kleine weggetjes over de veluwe te nemen liet ik varen. Zo gemakkelijk mogelijk verder langs de Amersfoortse weg. Ondertussen hoorde ik steeds een duivels stemmetje: “Neem het laatste stukje toch de trein!”. Verdorie: de weg gaat hier omhoog. Ik zakte af naar 14. Naar 11. ELLEF!. Maar die brommers die me -gemeen toch- net voor de top inhaalden zette ik te kijk door ze bij de afdaling met 57 voorbij te knalle. Ah… wel een goede fiets blijkbaar. In Apeldoorn kwam ik bij “De naald” uit. Kijk was ik toch mooi toeristisch bezig. Ik had er niets van geweten als ik niet toevallig op de kruising was gestopt om de Garmin opnieuw te programmeren naar Deventer. Twee fietsters vertelden het me. Omdat het zulk mooi weer was en omdat ik de wind in de rug had en het nog lang niet avond was fietste ik door.

Maandags reed ik door naar de NOP en s’avonds naar Meppel om daar de trein te nemen. Zadelpijn is de ergste pijn. Ik wist het. Ik wet het nu weer.

Ik koop een rammount voor deze fiets zodat de gps meer naar voren komt en ik hem kan verdraaien totdat ik wat op het scherm zie.

Leuk verslag! :slight_smile:

Hoe map je overigens routes die op alle dagen van de week behalve op zondag gelden? :wink:

Dit bord staat bij knooppunt 25 in de Eempolders. Het pontje daar was tijdelijk buiten gebruik.

En dan is het nog maar de vraag of je dat dan aan de Garmin kunt vragen om een route te berekenen die rekening houdt met de dag of het tijdstip.

Rond Putten ontbreken idd nog heel wat fietspaden, daar is nog heel wat werk te doen. En zo’n rammount is inderdaad geen slecht idee, de nieuwere generatie GPs-en zijn overigens nog slechter afleesbaar in vgl met de 60 en Etrex series.

Haha! (sorry :slight_smile: )

Langs de Amersfoortse weg is echt geen donder aan: lang, recht, druk, daar kom je pas als het echt niet anders kan! Maarja, ik ken zadelpijn en de beentjes in het begin van het seizoen zijn ook nog niet altijd dat wat je er van denkt hé… Jammer ook, want via de grindtracks de Veluwe oversteken is echt prachtig. Maargoed, je hebt het gered en het was een heel eind. Trouwens, ben je pas bij Nieuw-Millingen op de Amersfoortseweg terecht gekomen, of eerder al (Het fietspad vanaf NM totaan Amersfoort mist nog, vandaar)?

Wat betreft de 60CSx, het scherm is toch wel één van de betere die ik gezien heb hoor. Alleen met een polariserende bril op zie ik niks. Op zo’n klein schermpje is het uitzoomen natuurlijk totaal onzinnig, maarja met een 19" scherm op je stuur fietsen is ook niet wat. Vandaar dat ik voor de lange routes vaak vooraf een aantal waypoints voorprogrammeer. Vaak stuitert het ook wel wat teveel om wat te kunnen zien, maargoed ook dat ligt niet aan de gps eigenlijk…

Het fietspad langs de Amersfoorteweg van Garderen tot aan Amersfoort heb ik onlangs nog ingetekend, het is wel de snelste manier om van en naar de Veluwe te fietsen :wink:
Alleen het stuk tussen Garderen en Nieuw Milligen moet nog gedaan worden. Dat ligt toch net even dichterbij Apeldoorn dan Amersfoort :wink:

Nog later. De routering wilde me (vanuit Garderen) zelfs die weg laten oversteken. Ik zag dat ik daarna weer naar het noorden moest en in Hoog Soeren zou belanden en dan nog noordelijker op de Amersfoortseweg. (Het eindpunt had ik op de Amersfoortseweg dicht bij Apeldoorn). Dat vond ik te gek en nam het heft in eigen hand. Maar omdat ik dacht dat er eerder geen fietspad was (hoe komt het dat de routeringssoftware me niet de Amersfoorste weg liet volgen) reed ik eerst wat noordoostelijk. Dit is een deel van de route: http://tinyurl.com/y7vc88s

In Mapsource neemt de Openfietsmap van Garderen naar Apeldoorn wèl de Amersfoortseweg, dat lijkt me ook het kortst en snelst. Waarom jouw Garmin dat dan niet doet is me ook niet duidelijk, kennelijk was die al oververhit na al dat rekenen? :wink:

Evt. ook nog bepaalde routing keuzes die daarop van invloed zijn? (bijv. onverhard uitgevinkt o.i.d.?)

Geprobeerd de routering te reconstruren. Niet gelukt. Hij doet het nu beter. Met “New lacation” Garderen ingesteld. Daarna Go To eindpunt Amersfoortseweg vlakbij Apeldoorn. Op het eerste screenshot zie je dat ik in Garderen de kortere route nam. Maar het fietspad was ik al voorbij voor ik er erg in had. Daarom maar door gereden.

Een hoop werk die New location. Zoomen, scrollen. En als je die hebt en je gaat dan met een paar keer PAGE naar de kaart staat ie weer op Station Groningen (laatste positie). Weer zoomen en scrollen tot ik met ENTER naar de bestemming kon gaan.

Hoe het wel zat weet ik dus niet. Helaas heb ik onderweg geen fotos ervan genomen: met zadelpijn vergeet je alles.

Onverhard? Was er iets onverhards langs de A’weg? Wat dan ook. Was niet aangevinkt.

Ja, nu is de GPS uitgerust en kan die weer helder nadenken :wink:
Misschien heeft een uitgeputte batterij ook invloed in de berekeningswijze?

Bij mij valt de GPS in zo’n geval gewoon uit (zelfs met 3 streepjes batterij gebeurt het wel eens met erg lange routes).

Gelijk doen!
Ik heb sinfs juni 2009 een 60Cx en ik heb er gelijk een ram-mount bij gekocht.
Het is niet de goedkoopste oplossing, maar mij bevalt die houder uitstekend.

De houder is uitstekend verstelbaar naar een stand waarbij het scherm goed af te lezen is.

Bedankt voor deze opmerking!
Ik heb nl een bug gevonden op mijn kaart, waardoor de namen van steden en grotere dorpen bij bepaalde zoomlevels niet werden getoond, en van kleinere plaatsen wel. Ik hoop dat tzt te kunnen aanpassen. :slight_smile: