barrier en routering

Mijn vraag: In welke mate heeft een ‘barrier’ [gate] invloed op de routering?
Een geachte collega heeft de hekken geplaatst op een van mijn eerste mappingstapjes. Ik heb de hekken bewust weggelaten om het doorgaande karakter van het pad te behouden.

Zie: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.043288&lon=5.380581&zoom=18&layers=B000FTF

Je kunt het hek voorzien van een access tag om te laten weten wie er wel door kan. Of bicylce=yes, foot=yes. En eventueel het type hek als het een sluis is ipv een hek. De routering moet dat dan zien.

De hekjes laten fietsers en voetgangers door en auto’s standaard tegen.
Tenzij je het anders aangeeft uiteraard.

Eh, dus voor fietsroutering hoeft er geen tag toegevoegd te worden?

Als een fietser gewoon op de weg achter het hek mag, hoef je niets toe te voegen. Is het een hekje om fietsers te weren dan moet je bicycle=no toevoegen. Als auto’s niet langs het hek mogen moet je geloof ik wel motorcar=no toevoegen, ik had hek even verwisseld met paaltjes (barrier=bollard) die houden auto’s standaard tegen in de routing.
Maar als de weg bijv al een fietspad is, kan die tag motorcar=no ook achterwege blijven.

Ik ben voor veel tags! Dus als je het expliciet wil maken dan zet je er gewoon zoveel mogelijk “goed” dus als er fietsers langs mogen: bicycle=yes etc. Door het expliciet te maken voorkom je “standaard” aannames. Net als dat expliciet maxspeed zetten netter is dan ervan uit gaan dat je binnen de bebouwdekom 50 mag. Je weet dan namelijk niet of je er dus 50 mag of dat gewoon niemand het gechecked heeft.