Rondje Fochteloerveen

Aan het eind van Meesterswijk links, net voor het fietspad, boerderij met theehuisje, alleen 's zomers denk ik. Vorige zomer bijgekomen na een dwaaltocht over het oefenterrein onder Assen … wat een zand daar, bekaf wordt je er van, vooral als je geen idee hebt waar je uithangt. Het is dan ook niet gemapt …

Ik ga ervan uit dat je het al wist maar van commerciele kaarten dan wel kaarten waarop een copyright vermeld is (of van aangenomen mag worden dat er copyright op zit) mag niks worden overgenomen. Geen namen, geen POI, niks. Uiteraard mag je dat soort kaarten wel gebruiken om vast te stellen waar nog gemapt moet worden.

Een node met barrier=bus_trap zou voldoende moeten zijn. In het verleden zijn dat soort dingen ook wel eens gemapt door een klein stukje weg met access=no, bicycle=yes, foot=yes (e.d.) te mappen.

Trouwens, ik vind de beschrijvingen van je fietsbelevingen leuk om te lezen. Lekker eerlijk en herkenbaar :slight_smile:

Ik map alleen mijn eigen waarnemingen en staaf dit altijd met gpx bestanden, welke uit mijn gpsr komen en eventueel foto’s zoals nu.
Ik heb allenn gebruik gemaakt van aangeboden bronnen ter verificatie van mijn vermoeden.
Om toch ea vast te leggen ben ik gisteravond er maar heen gefietst, de nieuwe waarnemingen moet nog gemapt worden.

De bewuste bussluis.

Ach, ik doe m’n best en zolang ik het leuk vind dan ga ik er mee door.
Bovendien denk ik als ik duidelijk ben met waar ik mee bezig ben, dat als ik de kaarten verprutst.
Het dan vast wel duidelijk is waar het is mis gegaan.

De bushalte aan het begin van de Domeinweg, vlakbij de Norgervaart,
de poi in OSM week ca. 60 m af van mijn waarneming.

Na 8 minuiten kwam er alweer een bus.
Een typische frequente verbinding voor een nieuwe wijk, over 20 jaar is dat weer heel anders.

Opname gemaakt richting Meesterwijk, met de rug naar de Norgervaart.
Het fietspad is een recht stuk van bijna 4 km.

Is dit nu een knooppunt?

Ja, maar in dit geval is het nummer van het knooppunt niet op het bordje te zien. een paar honderd meter ervoor stond waarschijnlijk een bordje “u nadert nu kooppunt …”.
In sommige andere regio’s gebruiken ze bordjes waar het knooppuntnummer wel op staat.

Zo wordt het wel weer aantrekkelijk om ook weer eens een rondje Fochteloerveen te doen. Al die nieuwe fietspaden toch eens bekijken…

Ik had laatst al eens bedacht dat de uitkijktoren aan de zuidkant van het Fochteloerveen ook eens gemapt moest worden, maar nu ik eens heel goed kijk (lees: ver inzoom) zie ik dat die er al staat! Die zou ik toch op een hoger zoom niveau al willen zien, maar ik heb dan ook ooit biologie gestudeerd.

Wat ik ook al een jaar graag zou zien is dat het Fochteloerveen ook zichtbaar zou zijn op de kaart, maar dat is nog een behoorlijke klus om dat goed te doen. De tagging heb ik al wel uitgezocht (natural=wetland wetland=bog). Maar hoe je nu de contouren van het gebied het beste kunt vaststellen…
Maar ik zag net vandaag dat de 3dShapes landuse import misschien daarbij kan helpen. Ik zal me dit weekend er eens in verdiepen.

Nee, dit is volgens mij geen knooppunt, dit zijn bordjes die in de richting van het knooppunt of de knooppunten wijzen.
Een knooppunt is voorzien van een groot bord met een plattegrond van de omgeving en er staat maar 1 nummer op.

Zie net dat er ook kleinere bordjes zijn, waar dan alleen bvb “knooppunt 13” opstaat, eventueel met de aanduidingen van het bordje dat hierboven staat.

Ik persoonlijk ken alleen maar de grote knooppuntborden.

Het is wel een knooppunt, en wat Wimmel zegt klopt ook. Sommige regio’s hebben het knooppuntnummer op het bord staan, en in andere regio’s kun je helaas het nummer alleen maar afleiden uit de “U nadert” bordjes. Rete-irritant, dat laatste. :frowning:

En dan heb je nog het systeem dat Gollem beschrijft, met een apart bord met plattegrond van het netwerk, of deel ervan. In Zeeland hebben ze na veel klachten en druk vanuit PS besloten om plattegrondsborden te plaatsen met een klein deel van het netwerk. Dat is niet handig om een langere route te plannen. Andere regio’s hebben een groter deel van het netwerk op die borden staan.

Ik denk dat het knooppunt bord er nog niet staat, in andere delen van Drenthe zag ik ook dat er al wel knoopunt routebordjes waren geplaatst, maar het infobord met kaart op de knooppunten zelf stonden er nog niet. Als je kijkt naar de site van http://www.fietsendrenthe.nl/Fietsknooppunten/ word je doorgelinkt naar de Fietsersbond knooppuntenrouteplanner, en zie je dat route 61 er wel opstaat maar nog geen 21. Ze zijn er dus nog mee bezig.

Eens met Wimmel en LDP, met daarbij de opmerking dat het bord ook wel eens bij een kruising verderop zou kunnen staan. In dat geval is het een knooppunt verdeeld over 2 kruisingen. Het tweede knooppunt -met hetzelfde nummer- is dan bedoeld om te voorkomen dat er nog een paar 100 meter richting het 'hoofd’knooppunt gefietst moet worden om daarna tot de ontdekking te komen dat er 180 graden omgedraait moet worden. Voorbeeldje hier (Damn, wat is die openfietskaart toch traag zeg)

Ik zag dat knoopunt 61 niet echt een paar 100 meter verderop lag, de afstand is maar liefst 3,7 kilometer.
Ik moet toch maar eens op zoek naar knooppunt 21, echter dat fietspad langs de Norgervaart is zo’n verschrikkelijk klinker fietspad, terwijl het gemotoriseerde verkeer langs zoeft over strak asfalt.

Wat is nu eigenlijk het grote voordeel van die fietsknooppunten? Ik vind het meer een commercieel initiatief. De oude paddestoelen deden het prima, en met een knooppunt op pakweg iedere kruising wordt het fietsen meer en meer een puzzeltocht, ipv genieten van de omgeving.
Nu laat ik al die bordjes zobiezo links liggen, maar alle kaarten zijn tegenwoordig ernstig vervuild door die dikke balken over de wegen, op internet of op papier. Het hele kaartbeeld is verstoord, en je kunt geen informatie over de weg zelf zien.

Van mij mag openfietskaart een knop ‘alle routes UIT’ krijgen. Dan kun je gewoon weer je eigen weg vinden.

Wellicht dient het ook een commercieel doel, immers veel routes leiden uiteindelijk toch door een kern (met terrasjes e.d.) terwijl er soms fantastisch mooie routes om het dorp heen te vinden zijn. Dus daarin heb je gelijk, maar het fietsen van een knooppunten tocht is gewoon heel makkelijk: van tevoren (of op het startput) even de nodes op een briefje schrijven en je kunt doorfietsen zonder te stoppen. Voor veel mensen is dat heerlijk, ik ken meerdere mensen die er maar een hekel aan hebben om om de haverklap te moeten stoppen en weer op gang te komen. Kortom, het is gewoon heel makkelijk.

De knooppuntroutes hebben nog een heel groot voordeel: het merendeel van de ontspannings fietsers gebruikt ondertussen deze routes waardoor het op andere routes veel rustiger is geworden. Met een beetje kennis van de omgeving heb je zo een alternatieve route, die mooier en rustiger is :smiley:

Laat nu OpenStreetMap je de mogelijkheid geven om een kaart te maken die perfect aan jouw eisen voldoet…

Die zit er ook; onder het + teken rechtsboven kun je alle fietsroutes uitzetten.

Mijn gps Openfietsmap heeft die knop helaas nog niet (zou er wel een willen maken, maar dan wordt het voor de gemiddelde gebruiker te ingewikkeld, maar voor wie een goede suggestie heeft hou ik me aanbevolen). Aangezien de meeste gebruikers de knooppuntroutes erg waarderen, zijn ze extra zichtbaar op mijn kaart.

Door het fietsen van de knoopuntroutes (tbv osm ;-)) ontdekte ik mooie weggetjes in mijn omgeving die ik normaal gesproken links had laten liggen, want veel van die wegen op bijv de Veluwe lijken dood te lopen op een erf ofzo en als ligfietser heb ik een hekel aan honden die het erf bewaken :wink:

Ligfietser, daarvoor zou je 1 van de routing opties kunnen gebruiken zoals ‘vermijd snelwegen’ . Dit zijn welbekende ‘tricks’ om de routing van Garmin voor de gek te houden.

Nee dat werkt niet, het ging volgens mij niet om de routing als wel om de zichtbare aanwezigheid op de kaart. Ik denk meer aan een optie zoals ik met de hoogtelijnen kan doen, als aparte kaartlayer aan of uitschakelen.

Ook zou het mooi zijn juist alleen te kunnen routeren op de knooppuntroutes, maar daarvoor moet het fietsknooppuntnetwerk op osm nog wat completer worden.

Ben bezig met een eigen tileserver(tje). Helaas ging het bij de installatie van postgreSQL nog even mis …

Die gebruik ik ook.

OK, ik weet het, het is gewoon een persoonlijk dingetje, die aversie tegen knooppunten e.d. Het moest er even uit. Er zijn vast massa’s mensen die het prachtig vinden, en gemakkelijk. Maar het heeft voor mij zo’n hoog center-parcs gehalte: geen eigen initiatief maar aan de hand genomen door de toeristische industrie. Waar is het ‘op avontuur’ gebleven? Gewoon op de fiets, ieder pad in waar je kunt rijden en dan maar zien waar het uitkomt?

En nou hou ik er verder mijn mond over, tenslotte hebben we die dingen in Groningen niet eens!

Ik ben het er niet mee eens, op dat paaltje staat niets anders dan dat je rechtdoor moet als je naar knooppunt 21 wil, en linksaf als je naar knooppunt 61 wil.
Voor de fietsroute “Rondje Drenthe” moet je ook rechtdoor maar het heeft niets met de knooppunten te maken.

Daar heb je gelijk in, maar in de praktijk blijkt dat bordje altijd op een knooppunt te staan. In de regio arnhem/nijmegen gebruiken ze ook dit soort bordjes. En dat bordje is dan de enige goede manier om te bepalen waar precies het knooppunt zit.

In de Provincie Utrecht staat bij ieder knooppunt een overzichtskaart, maar dat kan per regio verschillen

Bij punt 88 moet je om naar 90 te komen het kanaal oversteken

http://openfietskaart.nl/?zoom=16&lat=52.09655&lon=5.43401&layers=B0000TFTFFFF

Helaas ontbreekt op deze plek een brug :wink:

Wat betreft dit knooppunt, ik ga er maar even vanuit dat het bord er nog bijkomt.

In Drente is het zuidwestelijk deel van het fietsknooppuntennetwerk (3xwoordwaarde) vorig jaar aangelegd. Ik ben vorig jaar augustus van noordfriesland naar Aelden gefietst en heb vanaf knooppunt 98 (rand friese netwerk) de routes van het nieuwe Drentse netwerk gevolgd en ingevoerd. Toen waren er ook in dit deel nog weinig informatieborden op de knooppunten, op sommige plekken hing al wel een frame waar het informatiebord in zou moeten komen. Door de behoorlijke aantallen routebordjes kon ik echter mijn weg redelijke vinden.

Ik denk dat het knooppunt van Jan net ten noorden van dit zuidwestelijke deel ligt en dus in het deel dat dit jaar wordt uitgerold. Knooppunt staat ook nog niet op de kaart, zelfs niet op de routeplanner van Falk… Dus ik denk dat het informatiebord nog gewoon moet komen.

De knooppuntennetwerken vindt ik wel leuk, zonder dat je de kaart bij je hebt kan je je dan redelijk redden. De gemiddelde oudere fietstourist heeft natuurlijk niet alle modernste gadgets op z’n stuur hangen. En de routes komen naar mijn idee juist langs de leuke rustige routes, nieuw aangelegde fietspaden en vermijden de drukke plaatsen. Bovendien is een overzichtskaart af en toe toch wel wat lekkerder orienteren dan een schermpje van 320 bij 480 pixels.
Denk echter dat het wel een kostbare zaak is dit te onderhouden, geregeld zie je al routebordjes vernield, of onleesbare informatieborden door inwerking van zon/weer.

Wordt misschien wel tijd dat we het Drentse deel eens verder gaan invullen. De routes die ik heb ingevuld zijn nog steeds de enige en dat is al 9 maanden geleden. Misschien een idee voor een mapping party / veldtocht evenement in de fietsprovincie Drente!

Groeten Theun,