Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

Ik heb niet veel ervaring met mkgmaps maar volgens mij gaat het om de stylesheet die jij maakt. Een cronjobje wat mkgmaps aanroept gzip eroverheen haalt en dat publiceert moet goed te doen zijn! Als het ongeveer een half uurtje moet draaien dan moet dat wel lukken gewoon na het aanmaken van de planet (ergens midden in de nacht).

Ja, dat lijkt me ook niet al te ingewikkeld. Wat ik ook nog doe is alle Garmin files inpakken en omzetten naar een windows installatie exe file mbv nsis. Verder handmatig een gmapsupp aanmaken mbv mapsource (omdat mgkmap tot nu toe nog geen goede search index produceert) maar die zou ik evt zelf uploaden naar de server of kan dat ook geautomatiseerd worden? Verder converteer ik de Mapsource bestanden naar Roadtrip/Mac formaat mbv Garmin Mapconverter. Ik denk dat Lambertus me wel kan adviseren hoe we dat het best kunnen aanpakken.

Naar exe converten zal lastig worden, server draait linux :wink:
Verder is het natuurlijk niet lief voor de linux gebruikers om er exe van te maken :wink:

Rullzer toch, een exe maken doen we al jaren met NSIS natuurlijk, ook onder Linux :wink:

En op de worldwide routable website kun je zowel een windows-vriendelijk als linux-vriendelijke versie downloaden…

Edit:
Ligfietser, ik heb een PHP script waarin zo’n beetje alle commando’s staan om de kaarten voor de world routable website gemaakt worden. Her en der een kleine aanpassing en toevoeging en dan zijn we een heel eind. Heb je daar belang bij? Mkgmap heeft een NSIS commandline parameter en met het gmapibuilder script van Berteun is onder linux een RoadTrip versie te genereren. Wil je nog steeds zelf een handmatig een search index maken? Die van Mkgmap werkt redelijk als je om de beperkingen heen werkt… Bovendien wordt daar flink aan gesleuteld zodat het misschien nog maar even duurt voordat het standaard in Mkgmap zit.

Lambertus, het zou heel mooi zijn als mijn kaart zo gecompileerd wordt dat ik er geen omkijken naar heb. Gebruik je telkens de nieuwste versie van mkgmap?
De mkgmap nsis parameter heb ik gebruikt, maar heb deze file een beetje aangepast zodat ook de aparte hoogtelijnen kaart wordt meegenomen in de installatie.
Op mijn site kan je de files bekijken: http://sites.google.com/site/openfietsmap/procedure

-een aparte TYP file die de kaartkenmerken bevat
-de styles voor mkgmap
-de areas van planet-nl voor de splitter (die moet nog aangepast worden voor de hele benelux kaart, nu staat maar de helft van België erop en een (te) groot deel vd Duitse grensregio )
-osm_nl.args met alle parameters voor mkgmap

Die search index zelf maken hoeft niet perse, kan men ook zelf wel doen mbv Mapsource.
Waar ik nog mee worstel is om de hoogtelijnenkaart samen te voegen met de osm kaart. Tot nu toe zijn het aparte tiles die tezamen met de osm tiles één kaart (family ID) vormen zodat je de hoogtelijnen in Mapsource op de kaart kunt zien. De hoogtelijnen hebben ook een aparte family ID om ze op de GPS aan of uit te schakelen en om een hoogteprofiel te kunnen maken.
Ik weet niet hoe ik dat mbv mkgmap in één gmapsupp.img voor elkaar krijg. Misschien is dat wel mogelijk om die twee family ID’s mbv een scriptje in een gmapsupp te proppen, maar tot nu toe doe ik het maar mbv mapsource.

Je zou ze ook moeten kunnen mergen met de osm data in één img file mbv osmosis maar hoe dat moet weet ik niet.

De address search is imho 1 van de weinige zwakke punten van Mkgmap, maar zoals gezegd daar wordt aan gewerkt. Voor de rest is daar heel veel mee te automatiseren. Voor zover ik kan zien zijn jouw wensen dan ook te automatiseren. Het updaten van Mkgmap doe ik zo nu en dan, als er significante wijzigingen zijn geweest, of bugfixes.

Ik ben handig genoeg met osmosis om twee osm files te kunnen mergen, dus daar komen we wel uit. Ook kan mkgmap twee osm files met verschillende family id (of misschien beter; product id) te mergen. Daar zag ik van de week nog wat over op de mkgmap mailinglist verschijnen. Het lijkt er dus op dat er zeker twee opties zijn om hoogtelijnen toe te voegen.

Als rullzer een account op de dev server of tile server wil maken, dan zou ik een ruwe versie van het php script kunnen aanleveren die we samen oppoetsen zodat jouw specifieke wijzigingen t.a.v. de fietskaart erin verwerkt zijn.

Lijkt me prima! Ik denk dat ik eerst aan de slag ga met de Benelux versie (de hoogtelijnen kaart zit nog niet goed in elkaar want het zuidelijke deel ontbreekt nog) en dat tzt we die versie dan mbv jouw scripts uittesten op de server? De ‘oude’ versie kan ik voorlopig nog even ‘handmatig’ bijhouden.

@Lambertus je hebt mail dus ga maar lekker klooien

Wat het scriptje betreft voel ik meer voor een simpel bash scriptje dan een php iets. Maar dat is persoonlijk :stuck_out_tongue:

Weergave van straatnamen

Er kan een probleem met de weergave van straatnamen op GPS units met name die met touchscreen (Nuvi, Oregon? Dakota, Colorado) zijn. Hiervoor heb ik een volgende fix voor de TYP file: http://sites.google.com/site/openfietsmap/discussion/displaystreetnames

**Het is gebleken dat wanneer ik sommige naam labels onzichtbaar maak in de TYP file (noodzakelijk omdat op bijv Etrex die hardnekkig in beeld blijven, ook al staan de straatnamen uit) dit weer problemen veroorzaakt op andere units. Dit kan inderdaad de straatnamen voorgoed uitschakelen, zelfs bij andere geïnstalleerde kaarten. **

De enigste manier om dit weer in orde te krijgen is een harde reset van de GPS (en dan de kaart met de alternatieve TYP file te installeren)

Op oudere modellen als de Etrex lijkt dit niet van invloed, en ook niet op Mapsource.

In een volgende kaartupdate zal ik deze gewijzigde TYP file standaard installeren, maar dan is er weer een fix nodig voor Etrex modellen (omdat daar de straatnamen dan weer NIET verdwijnen), je zou er haast een punthoofd van krijgen van al die Garmin bugs. :rage:

Nieuwe update van de openfietsmap: http://sites.google.com/site/openfietsmap/

-De kaarten worden nu gehost op openstreetmap.nl (downloaden gaat nu aanmerkelijk sneller). Wel heb ik nu een download manager nodig, want m’n virusscanner (nod32) breekt de download voortijdg af.
-de kaart omvat nu de gehele Benelux (het stuk rond Keulen/Bonn heb ik eruit gelaten)
-probleem met het verdwijnen van straatnamen is hopelijk opgelost

Nachtstand voor MTB-ers

Voor mtb gebruikers die door de bomen de tracks en voetpaden niet kunnen zien in het bos (donkerbuine stippellijnen op de openfietsmap) heb ik de TYP file wat aangepast.
Dit werkt echter alleen op de oudere Garmin toestellen, want ik maak gebruik van de nachtmodus. Die stand hebben ze helaas geschrapt op de Oregon/Colorado/Dakota.

Op http://sites.google.com/site/openfietsmap/discussion/nightmode kan je deze 10010.TYP file downloaden. Deze kan je over de oude heen kopiëren (kaartversie van 18/4). Als je de Garmin display in de nachtstand zet zou dat er ongeveer zo uit kunnen zien:

uitgezoomd

ingezoomd

Ik zal deze typ file standaard bij een volgende update in de kaart stoppen tenzij er ernstige bezwaren/klachten binnenkomen :wink:

In de update van vandaag worden nu ook dijken gerenderd:

Lijnen/wegen met de tag
man_made=dyke (of dike)
man_made=embankment
embankment=yes

zie http://sites.google.com/site/openfietsmap/discussion/29-04-2010 voor een voorbeeldje

Er zijn helaas nog maar weinig dijken getagd, maar wat niet is kan nog komen

Laatste update:

  • points of interest (pois) worden nu ook van gebieden weergegeven

  • pois symbolen aangepast (op Dakota/Oregon/Nuvi helaas niet te zien, want Garmin knalt de standaard symbolen eroverheen)

  • fietsknooppunten zijn nu op de gps en mapsource te vinden onder others/communication / overig->communicatie

  • de weergave van knooppunten kunnen worden uitgeschakeld.
    Als pois (diensten) op “automatisch” staan zie je de knooppunten echter niet meer bij lagere zoom niveaus. Om ze te kunnen blijven zien kunnen diensten/pois daarom beter op “aan” in Mapsource, of op de GPS instellen vanaf een bepaald niveau (bijv 3km) .

  • fietspaden zijn nu weer zichtbaar op bruggen (Dakota/Oregon/Nuvi)
    (brug/tunnel is verwisseld in de TYP file)

  • highway=footway met de tags bicycle=yes/permissive/designated worden weergegeven/beschouwd als highway=cycleway in de routing

  • het water heeft bij lagere zoomniveau’s een transparante kleur (anders leek het of hele gebieden onderwater stonden op de GPS)

  • gebouwen zijn nu minder donker

  • bedrijventerreinen grijs

  • gebieden in aanbouw gearceerd

Mapsource bewaart delen van de kaart in z’n cachegeheugen. Soms geeft dit problemen met de weergave wanneer een nieuwe update in conflict komt met de oude die nog in het geheugen zit.
Met ctrl-G (2x) kan je het geheugen in Mapsource opschonen.

Ik heb 'm nog niet kunnen testen op de Etrex (gpsmap 60 en Edge hebben waarschijnlijk dezelfde weergave) dus mogelijk zitten er nog wat bugs in.

Update 12/5/2010:

-Adressen (straatnamen) zijn nu ook op te zoeken op Garmin Oregon/Dakota via poi search (categorie geografische punten)
-Hellinkjes zijn te vinden in de poi categorie overig (reparatiebedrijven)
-Fietsknooppunten in overig (communicatie). Direct routeren naar een fietsknooppunt kan soms een foutmelding geven (geen routeerbare wegen o.i.d.), probeer dan een punt op de weg in de buurt van dit knooppunt.
-Enkele handige tips voor het gebruik van de kaart in Mapsource vind je in http://sites.google.com/site/openfietsmap/tips-tricks
-onverharde fietspaden (voor zover op osm aangegeven met tags als surface=sand, unpaved, dirt etc) zijn nu weergegeven met een rode stippellijn

Update 22/5:
-kustlijn bij Noord Holland is weer in orde
-highway=primary nu grijs (werd foutief gerenderd als secundaire wegen in eerdere versies)
-bossen bij lagere zoomlevels transparant, omdat de GPS door de massale landuse import door de bomen het bos niet meer zag :wink:
-wat kleine aanpassingen aan oa fietspaden en fietsroutes bij lagere zoomlevels

Bij de laatste versie van Mapsource (6.16) is de kaartweergave verbeterd, de kaart van Nederland ziet er weer in de juiste verhoudingen uit (NL zag er erg in elkaar gedrukt uit in de versies 6.14-6.15). Ook lijkt de routering sneller te zijn, afstanden tot circa 50km worden vlot berekend, daarboven gaat het wat moeizamer en is het beter om wat viapunten in te voegen.

Update 28/5:
Wat aanpassingen in de POI symbolen gemaakt, die voor Mapsource gebruikers van versie 6.13.7 (voor trage pc’s misschien nog de beste versie) wellicht van belang kan zijn. Daar waren nl zwarte randen zichtbaar om de pois < 25 pixels. Recentere versies van Mapsource hebben daar geen last van. Ik heb er een aantal wat groter moeten maken, maar er zitten er mogelijk nog wel een aantal tussen waarbij je dat nog wel kan zien.

De openfietsmap is bijgewerkt, enkele aanpassingen zijn oa de toegangstijden van wegen, aangegeven met de tag opening_hours=* en de rendering van bewegwijzering als paddestoelen (information=guidepost) voorzover ze al op osm staan.

Er is weer een nieuwe versie van de Openfietsmap, heb een kleine aanpassing in de weergave van de bossen gedaan in de hoop dat die nu niet meer verdwijnen op de gpsmap 60cs

Update van 25/6:
Kaartblad 18 Gelsenkirchen is geschrapt en vervangen voor Zwolle, 28 (Salland) is opgedeeld vanwege de te grote omvang.
Verder worden highway=* met cycleway=track nu apart gerenderd

highway=* met cycleway=lane is nu zo afgebeeld

Bij highway=* met cycleway:right=track of cycleway:left=track wordt het fietspad in oudere versies van Mapsource en sommige GPS-en echter aan de verkeerde kant afgebeeld.

Nondeju, luxe kaartjes zijn dit hoor :slight_smile: Gewoon zonde dat het schermpje zo klein is.

Zit je ook al te denken aan het gebruik van de route opties om het gedrag van de routeplanner aan te passen? Zoals bijv. no-toll voor het ontwijken van bebouwde gebieden (af gekeken van die commerciele routeerbare fietskaart). Dit soort zaken vereisen wat preprocessing maar hebben absoluut meerwaarde…