Brievenbussen in Nederland - Mechanical Edit

Dat lijkt mij ook een slecht plan.

Dit is het bericht van Ronald op de mailing list:

Wat ik uit die Wiki-pagina haal is dat dit een aanvulling is op de “amenity=post_office”, geen vervanging. Het wordt een sub-key genoemd.

De aangehaalde wiki pagina gaat over de situatie in Frankrijk.
Dus misschien moet iemand nog eens nadenken over hoe het in Nederland gedaan kan worden

Alweer even geleden:

Heb ik iets gemist? Is dat plan inmiddels weer gewijzigd? Want als ik met overpass zoek naar brievenbussen in Noord-Holland zonder operator tag, vind ik er nu niet één. Dat was toch niet de afspraak?

Goedemiddag alphensebezorger,
Ikzelf heb alleen de brievenbussen aangepast die al een operator-tag hadden. De brievenbussen die dat niet hadden, heb ik zo gelaten.
Ik ben sinds gisteren wel bezig per plaats (in mijn buurt sowieso) alle brievenbussen de tag operator=PostNL mee te geven. Ik zoek op of een bepaalde plaats nog andere postbedrijven heeft (dan PostNL), zo niet? dan pas ik ze allemaal aan naar operator=PostNL.
Voor zover ik weet heb ik ze dus niet in één keer in de mechanical edit aangepast.

Robbie

PS: Is het mogelijk om de titel van een topic aan te passen?

Dutch Mapper, ja, zoals je kunt weten of opmaken uit het item “Edits omgeving Staphorst’ by Martin Borsje” dat eerst een persoonlijker naam heeft gedragen.

Beste Dutch Mapper,

Ik lees hieruit dat je je informatie ergens anders haalt dan uit veldwerk, dan kom je dus met de informatie grondregels van OSM in de knoop. Van wie is de info die je gebruikt en heb je toestemming om het voor dus in OSM te gebruiken ? Ik denk nee, klopt ?
Dus kun je die data niet gebruiken en zul je veldwerk ter plaatse uit moeten voeren, als je de tijd kunt vinden en anders niet gebruiken !

Het vorige is een slimmigheidje, niet in 1 maar “lekker” in 2 keer

de informatie heb ik uit Bing gehaald, ik heb Google expres niet gebruikt omdat ik weet dat dat sowieso niet mocht. Ik heb opgezocht ‘postbedrijven in [plaatsnaam]’. Als er alleen maar pagina’s van PostNL naar bovenkwamen heb ik in die plaats de brievenbussen de tag operator=PostNL meegegeven.

Dit staat er op de Wiki:

Oftewel, mechanical edits zijn edits zonder (veel) lokale kennis.

Nergens staat dat je in het echt moet gaan kijken naar de situatie.

Dan ben je toch in een van de voornaamste valkuilen van ‘mechanical edits’ gevallen: per ongeluk dingen wijzigen die je dacht met rust te laten. Kijk maar eens naar dit voorbeeld:

http://osm.mapki.com/history/node.php?id=815222249

Dat is een brievenbus in Friesland die GEEN operator-tag had voor jouw wijzigingen, en inmiddels als oranje PostNL-bus geregistreerd staat. Ik neem aan dat je afgelopen week niet in Sneek bent geweest om dit persoonlijk te bekijken. Als je nog duizenden voorbeelden nodig hebt mag je ze zelf opzoeken, geloof me maar: ze bestaan.

Het lijkt me dat je weer een dagje je eigen edits mag gaan reverten. Misschien kun je de volgende keer iets zorgvuldiger zijn?

Groet, Alphensebezorger.

P.S. Er is sprake van een mechanical edit als je niet alle objecten (nodes,ways) die je bewerkt stuk voor stuk ten minste op de kaart grondig bekijkt. Dat lijkt me ook voor 95 brievenbussen in Den Haag waarschijnlijk het geval.

P.P.S.S. Als Bing toestemming geeft om luchtfoto’s te gebruiken, mag je nog niet alle andere gegevens van ze klakkeloos kopiëren.

Heel raar dat dat gebeurd is. Er is dus toch iets fout gegaan. Ik ben misschien (weer) iets te enthousiast te werk gegaan.

Weet je, ik zal voor nu alleen plaatsen in mijn eigen buurt in kaart brengen (+ de brievenbussen in Wassenaar ;)). De ‘grote’ dingen laat ik nog even voor wat het is. Uiteraard zal ik de changesets reverten.

Robbie

Hi Dutch Mapper

Dat is nou des poedels kern, voor je het weet ga je met een mechanische edit de mist in en doet de machine iets wat je niet bedoelt hebt en waar je dus ter controle nooit kijkt. Wat mij overkomt is het selecteren van onderwerpen om die te wijzigen, waarbij je onbedoeld een andere node raakt. Gelukkig protesteert JOSM dan onmiddellijk wegens oneigenlijk gebruik.

Je kunt bv je eigen weergave en kennis goed gebruiken om in welke stad dan ook de postbussen in een kort tijdsbestek te vinden en zo snel een betrouwbaar naslagwerk te krijgen, denk ?

Volgens mij wordt in de wiki een vorm van waarschuwende toon aangegeven.

Het gebruik van BING de zoekmachine is wat anders dan het gebruik van de aerial kaart van BING (wat is toegestaan.) De kleur van de brievenbus kan je echt niet op BING aerial zien.
En zoals eerder aangegeven staan brievenbussen bij vele sites, niet op de juist plaats,
PostNL gebruikt adresnummers, die helemaal niet horen bij de brievenbus. Het lijkt er dan op dat ze op hun kaart de brievenbussen plaatsen op de adresnode en dat is binnen een pand. raar.
Via BING kom je op andere sites, waar verschillende licenties gelden.

Het reverten van changeset 42232560 gaat niet. Ik krijg als hij klaar is met de changeset ophalen deze foutmelding:
Fout
Ik heb de fout gemeld aan JOSM.

Iemand een oplossing?

Hi Dutch Mapper, je reactie meld 't JOSM kan goed zijn, maar lees deze ook even met een hulp adres onder de raad van SomeoneElse, https://help.openstreetmap.org/questions/52108/reverting-a-very-large-changeset Want het hoeft niet aan JOSM te liggen, maar er spelen denk k meer factoren een rol.
En belangrijker de achterliggende boodschap, neem niet teveel hooi op je vork en werk in batches. Of slechts uit de hand, maar vraag eens eerst een ervaren importeur om raad, voordat je aan de onderbouwt slag gaat.

Mee eens.
Er was iets met een olifant en een porseleinkast

Inmiddels heeft SomeoneElse_Revert (DWG) de changeset gerevert.
https://www.openstreetmap.org/changeset/42284955

Ja klopt, de changesets zijn gerevert (42232560 en 42232209). De andere revert ik zelf (zal ik nu doen).

Alles is gerevert. Ik laat de kaart nu even rusten. Straks zal ik even kijken of alles weer als vanouds is (via Overpass).

Hoi allemaal,

Ik zie dat er brievenbussen zijn met operator is TNT Post, dat moet volgens mij overal PostNL worden.

Verder mag ook worden nagegaan of alle brievenbussen dezelfde (wettelijke?) collection_times zoals is bediscussieerd in https://github.com/westnordost/StreetComplete/issues/85 van Mo-Fr 17:00