Waar POI informatie plaatsen? Op POI-node, BAG-node of het gebouw?

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=609478#p609478

One feature, one OSM element
It means one on-the-ground real world feature should be mapped with only one OSM element.
Dus: “POI informatie” komt óf op de BAG node (in Nederland dus altijd) óf op de POI node óf op de area (building) … maar niet op beide. En zeker niet op alle drie!

Als het adres niet óók op de POI node staat (maar alleen op de BAG node) is het niet mogelijk om het adres van een POI op te vragen.
Nu heeft de GPS weliswaar geen adresgegevens nodig om naar een POI te kunnen navigeren, maar ik wel.
Als ik ga eten in een restaurant in de Kalverstraat, dan loop ik (meestal) niet met de GPS in de hand door de Kalverstraat. Ik wandel door de straat en bij huisnummer zit het restaurant (volgens de GPS).
Ook als ik iemand anders (die geen GPS ter beschikking heeft) ergens heen stuur, wil ik het adres van die POI hebben.
Dus: voeg POI informatie toe aan de BAG node. Daarmee één node (“One feature, one OSM element”) en deze ene node bevat alle beschikbare informatie.

Nadelen van twee (of drie) keer vermelden (area, BAG node, POI node):

  • Datagebruik, omvang database, grootte van de kaart

  • Onderhoudbaarheid: wijzigingen moet je op twee (of drie) plaatsen doorvoeren.
    Als je er één vergeet: conflicting information.

  • Een object staat twee (of drie keer) op de kaart.
    Er zitten in dit dorp dus 3 restaurants… welke zal ik kiezen? Ehhhh…
    In het buitenland (slechts 2x in Nederland) heeft een restaurant dan ook nog (te) vaak de name = “Restaurant”… dus letterlijk: duplicates!

  • Garmin GPS laat maximaal 50 POI’s zien. Dus dankzij al die (drie-)dubbele POI’s kan ik dé POI die ik zoek niet vinden.
    (Oplossing: gebruik geen Garmin GPS om te zoeken (-1), maar OsmAnd (+1))

Als de POI informatie zowel op area (building) als BAG node staat: One feature, one OSM element
Examples of bad situations: An area object representing a single-use building with a point object inside it. Move the tags to the area object and delete the point.
IMO is dit niet van toepassing op de BAG node, dan wel je moet dit lezen zoals het - IMO - is bedoeld, dan wel: ik ben het er niet mee eens.
A “single-use building” is een kasteel (gebouwd als kasteel), een gemeentehuis, een theater, een sporthal. Allemaal gebouwd voor die ene bestemming (“single-use”). En “dus” staan de Object tags op de area (het gebouw).
Nadeel: de POI van het theater (op de area) toont geen adresgegevens (op de BAG node).
Een winkel is een gebouw waarin verschillende activiteiten, bestemmingen kunnen plaatsvinden. Nu zit er een kledingwinkel in, morgen een bakker. En dus:

  • area: building=retail (algemene bestemming)

  • BAG node: shop=backery (specifiek gebruik)

Hier is al vaker over gesproken, en dankzij mijn eigen index op dit forum, kon ik dat weer terugvinden:

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=28864

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53958

Zelf plaats ik POI altijd op de adresnode indien die aanwezig is.