Oplossen van beginnersfoutje(s)

Allroads,

Mijn opmerkingen waren zeker geen pleidooi om af te wijken van de Wiki. Ik kan mij heel goed vinden in de voorgestelde scheiding tussen lijn en vlak tagging. Echter had ik mij ook laten misleiden, en heb op dit moment in mijn ArcGIS Renderer ook vlakondersteuning voor waterway=canal en nog een paar andere waterway features. Ik zit te overwegen dit eruit te kieperen, wat ook het aantal te renderen lagen terug zou brengen wat welkom is, maar moet nog de impact overwegen. Er kunnen wel eens een heleboel waterwegen plotsklaps onzichtbaar worden, gezien de rendering in Carto en andere stijlen tot nu toe. Moet eens even in Overpass Turbo gaan zoeken.

De mapper (al eerder genoemd bij de verdachte edits) die nu op de Veluwe bezig is plakt werkelijk alles aan elkaar. Ook duplicate ways. Op mijn mail nog geen reactie, maar het gaat in rap tempo door.
Werkelijk al het bosgebied zit geplakt aan de wegen. Wellicht denkt de mapper dat dit de bedoeling is. het commentaar is steeds correctie, maar we gaan hier van de regen in de drup.
Wie bedenkt een list? Heeft het zin om hier te reverten?

http://www.openstreetmap.org/user/RijkPloeg/history#map=14/52.1704/5.7378

Dadelijk zit heel Nederland aan elkaar geplakt.

Ook hele bosgebieden verdwijnen nu langzaam, omdat de multies worden onderbroken.

Kan iemand ingrijpen… reverten???

http://www.openstreetmap.org/way/74913938#map=16/52.1798/5.7355

Oh Scheisse, is die Rijk Ploeg weer bezig! Die heeft al van alles verknalt. Niet alleen aan elkaar geplakte vlakken. Hij tekent ook wegen opnieuw in, echter zonder ze door te verbinden. Knopen liggen dan op elkaar, weg lijkt doorverbonden, maar is het niet.
Ik heb al meerdere keren fietsknooppuntnetwerk moeten repareren, dat door zijn toedoen in gort lag. Ook al een paar berichten in zijn wijzigingssets gezet, maar dat helpt niets.

Ik heb zojuist contact met hem gehad en hem gevraagd ook hier te reageren.
Hij zegt het gebied zeer goed te kennen.

Kan best zijn dat hij het gebied goed kent, maar dat wil niet zeggen dat hij ook goed kan editten.

Zover wilde ik hier nog niet gaan Dick…
Ik hoop dat hij hier komt uitleggen waarom hij edit zoals hij dat doet.

Misschien heeft Gerrit een alias gevonden?

Sorry…kon het niet laten.

In Boxtel is een beginnende mapper actief geweest met de naam Bertjedoemawa Zal wel Bertje doe maar wat betekenen.
Anyway zijn wijzigingsset heette “verbeteringspunten zijn er altijd”
En verbeteren kon je er zeker, na zijn wijzigingen waren 3 fietsknooppuntroutes, 3 wandelroutes en 6 busroutes stuk.
Verder verder fout verknipte rotondes, een losliggend fietspad, dubbele wegen, dubbele knopen, etc.

Ik ben niet in de allerbeste stemming (niet daardoor), dus maar even geen commentaar gegeven en gewoon gerepareerd.

Ik heb ook al eens commentaar gegeven op een edit van Bertjedoemawa en het de suggestie gedaan dat zijn OSM-alias niet veel vertrouwen wekt. Nooit antwoord op gehad - natuurlijk.

Vind het überhaupt vreemd dat mensen op OSM met een nietszeggend of ‘leuk’ alias komen - het is toch facebook niet?

… inmiddels ook een bericht gestuurd en Bertje vriendelijk uitgenodigd op dit forum.

En uiteraard heeft hij op 25 februari het welkomstbericht van mij gekregen. Maar dat wordt niet altijd gelezen…

De quote is al van een tijdje geleden maar volgens mij kom ik nu op tamelijk uitgebreide schaal hetzelfde ‘euvel’ tegen in Den Haag (o.a. in de Scheveningse Bossen).

https://www.openstreetmap.org/changeset/30795051

Probleem voor mij is dan in eerste instantie, hoe edit ik het beste wegen die nu dus OOK onderdeel zijn geworden van polygonen (getagd met ‘landuse=iets’)? Het lukt mij wel maar alleen wanneer ik eerst moeizaam de omtrekken van de betreffende polygonen iets van de weg schuif. Is dat idd. de aangewezen manier? Valt hier iets aan te corrigeren door mechanical edits los te laten?

En misschien last but not least, is de betreffende mapper bekend in de community?

Erik,

Ik had hier ergens gelezen dat je landuse en weg makkelijk los kon maken in JOSM met toets G. Er was geloof ik nog een tip op het forum. Ikzelf heb dit pas wel gedaan met 1 node die aan de weg en landuse(nou ja eigenlijk area) vastzat.
Maar of ik het juist heb weet ik niet, ondanks dat ik al 5 jaar op dit forum actief ben ben ik daarentegen niet een echt actieve mapper. Heb wel met de BAG-import meegeholpen en ben met een wandelnetwerk bezig, maar dat wil niet zeggen dat ik echt veel weet van JOSM. De betere ‘experts’ in JOSM weten vast hoe het beter kan. Maar als ik naar die wijzigingenset kijk is die al van 1 jaar geleden, dus lijkt me het geen probleem als je het aanpast.

Johan,

Bedankt voor de tip met de toets G. Eerst het goede nieuws, namelijk dat het werkt, de knopen worden inderdaad van elkaar los gemaakt. Dan het slechte nieuws, namelijk dat ik daarna nog steeds niet de losgemaakte weg zonder meer kan selecteren. Ik ben wel pas sinds kort actief aan het mappen, een echte beginner dus. Kan best dat er in JOSM hele handige manieren bestaat om de elementen in de kaart te onderscheiden bij het selecteren ervan, alleen heb ik deze ‘trucjes’ tot nog toe niet kunnen ontdekken. Ik hoop dus inderdaad op respons van de vele éxperts’.
Zoals in mijn vorige post al gezegd, ik kan wel eerst de losgemaakte omtrek van landuse polygonen iets van een weg ‘afschuiven’ om daarna de weg(en) te kunnen bewerken, maar iets zegt mij dat er een slimmere manier moet zijn?

In JOSM kun je de wegen selecteren door een filter toe te passen. Via ALT-SHIFT-F kun je de filters selecteren. Je kunt dan een filter aanmaken met de kenmerken: highway=* OR restriction=* . Even spelen met de vinkjes en het zou dan goed moeten werken. Laat maar ff weten of het lukt.

In JOSM is dit ook een goede tip:
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=595542#p595542

Mensen bedankt, ik zal morgen niet veel gelegenheid hebben om het uit te proberen, als ik wat verder ben zal ik mijn bevindingen hier melden.

Maar hoe zit het nou eigenlijk met dit samenvallen van omtrekken van polygonen, is dat hoe het ‘heurt’ en - indien neen - hoe voorkomen/repareren wij dit op de handigste manier?

Als je je eerste stappen op OSM maakt, komt het weleens voor dat je niet echt weet wat je doet.
Ik kwam onderstaande contouren tegen, welke wat nawerk behoeven.

Gelukkig stond in een reactie op de changeset een hulpvraag:

Edwin, zoals je ziet zijn de lijnen (ways in een polygon) die je hebt aangebracht een soort spinneweb. Die kruislings maar ook heen en over dezelfde weg terug lopen.
Aangebrachte tags:

area=yes
name=Te slopen deel van de wijk.

Persoonlijk zou ik geen area aangemaakt hebben, maar een note op de kaart dat deze woonwijk (in de toekomst) gesloopt gaat worden met een bronvermelding waar het te lezen is.

De uitleg van het gebruik van de key area is hier te lezen. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:area
Er bestaat een zeer uitgebreide wiki waar het meeste van OSM uitgelegd wordt. Op de reactie in de changeset staan een aantal links die je een stukje op weg helpen in de materie van OSM.

De eerste stappen zijn altijd lastig en je zult langzaam deze leercurve aangaan om zo stap voor stap te begrijpen wat je doet.
We hebben allemaal dit soort aanloop probleempjes gehad en neem het je persoonlijk zeker niet kwalijk.

Ik heb in de BAG (Basisadministratie Adressen en Gebouwen) gekeken en zag dat je helemaal gelijk hebt, de aanvraag voor sloopvergunning ligt er. Vermoedelijk staan op dit moment de huizen nog, mocht de sloop reeds gestart zijn, laat dit dan via een forum bericht in dit topic weten.

Ook zag ik dat je een weg genaamd Rozenpark hebt aangelegd.
Deze weg heeft op dit moment nog geen connectie met bestaande wegen in OSM, en behoeft zeker aandacht.

In de laatste changeset heb je 5 adresnodes gewijzigd.

Ik wil voorstellen om alle drie changesets terug te draaien en even opnieuw te beginnen.
Kortom, je eerste stappen op OSM zijn te groot geweest, gelukkig heb je hulp gevraagd waardoor je de logica van OSM leert begrijpen. Tevens heb je gezien dat je snel het overzicht voor jezelf kwijt zou kunnen raken. Het forum is voor dit soort vragen en wordt door veel ervaren mappers gelezen die je in alle tijden hulp willen bieden.

Ik wil voorstellen om alle drie changesets terug te draaien en even opnieuw te beginnen.
Op de changeset heb ik een uitnodiging gedaan naar dit topic.
Ik wacht even met terugdraaien en opnieuw opzetten van je plannen.

Foutmelding: Way terminates on area.

Soms is het lastig als een weg op een landuse is verlijmd, ik heb een YouTube filmpje gemaakt hoe dit opgelost kan worden.