Busbanen met psv

De meeste vrije busbanen in NL zijn getagd met
access=no
psv=yes

Bijvoorbeeld de Zuidtangent tussen Hoofddorp en Uithoorn en de busbanen rond UMC Utrecht.

Als ik de Wiki-access-psv goed lees betekend psv: public service vehicle.
Dit staat voor lijnbussen èn taxi’s

Op de Nederlandse busbanen mogen eigenlijk nooit taxi’s, zeker niet op de Zuidtangent (uitzonderingen bv. in Amsterdam, voor taxi’s met Amsterdamse ontheffing daargelaten; op andere busbanen, bijv. in Gouda staan taxi’s nadrukkelijk vermeld als toegestaan)

De juiste tag voor een echte busbaan zou dan zijn access=bus

Maar heel Nederland omtaggen is een hele klus.

Kees-Jan

P.S. Met de juiste ontheffing mogen voertuigen toch ergens komen waar het eigenlijk verboden is, maar dit kunnen we denkt ik niet gaan taggen

In Utrecht rijden op vrijwel alle busbanen ook taxi’s. In ieder geval die op de Uithof (waar ook het UMC staat).

Volgens mij zou de tagging voor busbanen en busstroken, als de tekst “BUS” of “LIJNBUS” op de rijbaan/rijstrook staat, “bus=designated” moeten zijn.

'k heb de indruk dat de (in ieder geval de facto, zo niet de jure) standaard is, dat taxi’s over het algemeen wél over busbanen mogen rijden, en dat er maar een paar lokale uitzonderingen zijn. Maar ik kan het mis hebben. En dan hebben we het natuurlijk helemaal nog niet over het fenomeen Uber… (neem aan dat dit voor de wet géén taxi’s zijn ?)

Marcel.

Marcel, kijk de plaatselijke verordeningen er maar op na er zijn verwacht ik veel verschillen, de taxis willen wel graag maar de bussen hebben een melder en taxis niet, dat werkt dus als een verstopping. Uber is onder en boven de wet (illegaal) en is dus als zodanig slechts herkenbaar voor ingewijden.

Volgens mij mag een taxi alleen op de busbaan als deze daarvoor een gemeentelijke ontheffing heeft. (dat zal vast per gemeente kunnen verschillen).

Nooddiensten hebben ook een ontheffing, deze gaan we toch ook niet extra taggen ?

Busbanen waar de taxi mag rijden zijn in de regel wel voorbereid op taxi’s, doordat er bijvoorbeeld ook lussen in het wegdek zitten om voertuigen te herkennen. In de praktijk wordt dan alles doorgelaten bij de stoplichten, dus ook bouwverkeer dat ik wel eens (hopelijk met ontheffing) busbanen heb zien gebruiken als er naast de busbaan gebouwd werd.

Heb hier in Utrecht geen verschil in de borden kunnen zien bij banen waar wel/niet een taxi mag komen, hooguit waarschuwingsborden voor een eventuele bussluis of soortgelijk voorwerp dat op de borden ook bussluis heet. Op de website van de gemeente heb ik het ook niet zo kunnen terugvinden.

Voor zover ik kan zien zijn er in Nederland juridisch 2 mogelijkheden voor een busbaan:

  1. met geslotenverklaring C01 (wit bord met rode rand) en een onderbord “uitgezonderd [bus|lijnbus|taxi]”, zie bijvoorbeeld de zuidtangent*.

  2. Sinds kort is er het verkeersbord F13 busbaan (blauw rond bord met witte bus erop). Dit bord heb ik nog nooit in het wild gezien.

Verder zijn er de aanduidingen op de weg “BUS” of “LIJNBUS” (het verschil zit hem erin of een tourbus wel/niet op deze baan mag; juridisch heeft de tekst op de rijbaan volgens mij geen “officiele” betekenis maar is dit “in het gebruikelijke verkeer” zo geregeld.

In beide gevallen wordt de taxi niet expliciet toegestaan tenzij het op een onderbord wordt aangegeven. Verder kan een taxi natuurlijk een ontheffing hebben in de APV of per bedrijf; in dat laatste geval moet de toegang voor taxi’s natuurlijk niet op de weg getagd worden.

Ik tagde tot nu toe altijd met highway=service; access=no; psv=yes, maar ipv daarvan bus=yes is logischer. Dat laatste doe ik ook voor lanes. Op een weg met 2 banen (in dezelfde richting), de rechter busbaan tag ik tegenwoordig:

access:lanes=no|
bus:lanes=yes|
psv:lanes=yes|

Dat zijn dan al 3 mogelijkheden, want een D04 met onderbord komt ook voor: https://www.google.nl/maps/@51.8669588,4.2257545,3a,25.7y,153.6h,83.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1skGY9qkAXNYwXpYex68A8QA!2e0!7i13312!8i6656

Er hebben in Utrecht korte tijd F13 borden gestaan, maar die zijn weer verwijderd om dat deze borden juridisch nog niet officieel waren.

Jazeker wel een officiële betekenis:

Je mag er dus ook echt niet op lopen.

Ah, dank je!