Wat is een goede beschrijving van een relation

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de Overpass API workshop vandaag tijdens Maptime Summercamp (zie mijn vorige post) nog een tweede vraag: Wat is een goede uitleg van wat een relation is? Ik probeerde het vandaag uit te leggen, maar kwam er eigenlijk niet goed uit. Ik weet dat een relation een lijst met nodes/ways/relations is, maar wanneer gebruik je nou precies een relation? Ik kwam niet verder dan het noemen van een aantal voorbeelden, maar een goede algemene beschrijving lukte niet.

Vriendelijke groet,
Willy Bakker

Een relatie geeft een verband tussen objecten. Dit verband niet kan voorgesteld worden door een node, way of gebied. (of m.a.w. niet met een “tekeningetje”)

btw, een relatie is niet noodzakelijk een lijst (dat is wel geval bij routes). In de vele gevallen hebben alle leden van een relatie een specifieke rol (bv. turn restriction: from - via - to)

Ah! Dankjewel! Nou snap ik ook waarom er drie natuurijsbanen in Groningen zijn ingetekend als relations! Zie http://overpass-turbo.eu/s/hT4 Omdat ze een donut-vorm hebben en bestaan uit twee ways: één met de rol inner en één met outer. Correct?

Ik begrijp nog niet helemaal je opmerking dat een relatie niet noodzakelijk een lijst is. Een relatie bestaat toch altijd uit meerdere nodes, ways en/of relations?

escada moet dit natuurlijk zelf aangeven, maar ik denk dat hij bedoelde dat de verschillende “leden” (b.v. die “inner” en “outer”), niet noodzakelijkerwijs een vaste volgorde hoeven te hebben binnen een relatie. Voor “multipolygon” relaties maakt de volgorde van de “inners” in principe niet uit, voor een route relatie (b.v. OV busroute) is de volgorde van de verschillende ways wel van belang.

Dankjewel voor de aanvulling mboeringa! Helemaal duidelijk zo.

Dat was inderdaad mijn bedoeling, mboeringa.