Kruising in Hedel, wat is de juiste situatie?

Vanmorgen zaten er fouten in route 12-21 van het netwerk Rivierenland
De fouten zaten in Hedel bij een rotonde en bij een fietsoversteek.
Ik heb ze hersteld, maar die fietsoversteek naar de Prinses Beatrixstraat is toch verwarrend. Ligt hij nu noord (oorspronkelijk) of zuid van de Prinses Beatrixstraat
Ik heb overwogen dit in de wijzigingsets al commentaar te zetten, maar mogelijk zeg ik domme dingen (doe ik nog wel eens) of zie ik het verkeerd (gebeurt nog wel eens)
Dus gooi het ik maar even in de groep, er zijn hier een aantal mensen, die ervaren zijn met wijzigingsets en eventueel zichtbaar maken van wijzigingssets en mogelijk kan zo opheldering worden verschaft.

In OFM van 06-08-2016 zie ik dit:

Oversteek ligt aan de zuidkant van de Prinses Beatrixstraat

In de editor van de routeplanner van de Fietsersbond zie ik dit:

Oversteek ligt aan de zuidkant en is op 30-04-2016 daar ingetekend.

In JOSM zie ik dit:

Oversteek ligt aan de noordkant, zo te zien, maar mogelijk zie ik het verkeerd, op 10-08-2016 daar ingetekend.

Er spelen hier als ik het zo bekijk, de volgende wijzigingsets:
https://www.openstreetmap.org/changeset/41363606 van de Vries 10-08-2016
https://www.openstreetmap.org/changeset/40145579 van André Engels 20-06-2016
https://www.openstreetmap.org/changeset/41383523 van dvdhoven (ik dus) van 11-08-2016 Ik heb nl een aantal wegen doorgeknipt om van de oversteek op de Prinses Beatrixstraat te kunnen komen met de route 12-21

Blijft dus de vraag wat is nu de goede situatie?

  • Ligt de oversteek zuid of noord?
  • OFM heeft meer fietspad dan de Fietsersbond, wat is juist?

Helpt deze mapillary blik?

Ik heb die kruising gister helemaal omgegooid omdat er niks van klopte en de josm-validator er moeilijk over deed. ik heb aan de hand van mapillary vast gesteld dat de luchtfoto klopt en daarna de luchtfoto nagetekend.

Maar van welke datum is die luchtfoto, die je gebruikt hebt? Dat is cruciaal in dit geval.
Zeer waarschijnlijk is de oversteek pas in 2016 verhuist

De Mapillary beelden dateren van 16-06-2015

Dus wat je hebt ingetekend is de 2015 situatie en bij de Fietsersbond en ook bij OSM is de kruising in 2016 naar het zuiden verhuist.

Ik ga vandaag wel even langsfietsen met camera en opschrijfboek.

Heel fijn, Marc!

Hier het resultaat van mijn bezoek aan Hedel.
De luchtfoto’s zoals in gebruik bij de FB en in JOSM (cyclomedia) zijn niet meer correct.
De route zoals die is ingetekend op de OFM van 06-08-2016 is nog het meest getrouw aan de werkelijkheid die er nu ligt.
Het doorgaande fietspad zoals dat in JOSM nu is getekend, bestaat niet meer. Het ligt dus nu aan de zuidkant - waar JOSM nu niets heeft. Wat dat betreft heeft de FB wel gelijk, maar klopt er daar ook veel niet, omdat er op plek waar de Prinses Beatrixstraat aansluiting geeft op de Oude Rijksweg, nu een soort fietsrotonde is gekomen, maar die wordt dus wel doorsneden door de auto’s die die weg op willen.
Ik heb het hele gebied ook op Mapillary gezet, maar die zijn waarschijnlijk morgen pas zichtbaar.
Nu even wat losse foto’s:

Foto 1 - geeft de situatie weer kijkens in zuidelijke richting en genomen iets ten noorden van waar vroeger de oversteek voor de fietsers was. Dat is op de plaats waar je nu (rechts) wat fietsen geparkeerd ziet.

Foto 2 - genomen vanaf de plek waar die fietsen uit foto 1 staan en kijkend naar de middenberm op de rijskweg en naar het nieuwe fietspad.

Foto 3 - vanaf de middenberm kijkend naar het noorden

Foto 4 - vanaf de middenberm kijkend naar het zuiden

Foto 5 - Kijkend in de richting van de Pr. Beatrixstraat

Foto 6 - Een blik op de fietsrotonde. Links de Pr. Beatrixstraat. Fietsers hebben op de fietsrotonde dus geen voorrang.

Zijn er nog vragen?

Het is nu helder! Bedankt voor de verkenning.
Kun jij Wim V. van de FB contacten? Die heeft het ingetekend en mogelijk kan hij bij de FB de correcties uitvoeren.

Heb ik gedaan…

Bedankt