Fietsroute netwerk probleem knooppunt RCN52 bij Heemstede

Beste allemaal,

Ik woon zelf in Heemstede, Noord Holland, en ken deze omgeving dus zeer goed. Nu was mij al een aantal jaren geleden, nog voor ik mij in OpenStreetMap verdiepte, de vrij ridicule situatie rond knooppunt RCN52 opgevallen, vlak nadat dit geopend werd.

Het probleem is dat iemand in zijn dromen een deel van een haast onbegaanbaar "fiets"pad heeft opgenomen tussen RCN52 en RCN80. Het gaat om het gedeelte tussen het historische stoomgemaal Cruquius, beginnend bij de brug over de Haarlemmermeer ringvaart, en het pad dat eindigt net ten noorden van de rioolwaterzuivering en voormalige afvalstortplaats (nu omgetoverd tot parkje) van Heemstede.

De problemen heb ik weergegeven in het onderstaande kaartje en som ik hier nog even op:

  • Het gedeelte tussen RCN52 en het aangegeven pontje: halfverhard, deels smal pad, meer wandel dan fietspad te noemen. Ongetwijfeld zompig bij regen, zo dicht bij het Spaarne en vrijwel op grondwaterniveau.
  • Vervolgens komt er een pontje dat een vrij breed zijkanaal van het Spaarne oversteekt. Dit is handbediend, maar werkt mede doordat nooit iemand het smeert, zeer zwaar. Als je het al als 75 jarig echtpaar op je elektrische fiets hebt aangedurfd om over het bovengenoemde pad te fietsen, dan kan je je 75 jarige stoere echtgenoot, aan het einde van de vaart wel opvegen…
  • Vervolgens komt er een hobbelig vrij smal gedeelte rechts langs een steilhelling van de voormalige stort.
  • Dit eindigt vervolgens in een puur onverhard graspad dat ik op het kaartje in rood heb aangegeven. Daar sta je dan al uitgeput met al je zwaar bepakte reisfietsen met al hun bagage!, moet je vervolgens door de blubber van veen al lopend verder je weg zoeken op een regenachtige dag… en aan het einde mag je nog door twee klaphekken tussen de koeienstront van een oversteek tussen velden, om weer bij het reguliere fietspad te komen.

Kortom: wie dit ooit heeft bedacht als onderdeel van het reguliere fietsknooppunten netwerk, weet ik niet, maar het heeft meer weg van een mountainbike route op zijn best!

In de praktijk fietst hier nagenoeg niemand (ik ben er alleen maar wandelaars tegengekomen), en “locals” kiezen verstandigerwijs de oranje route (toegegeven, minder spannend…) langs de Cruquisweg, om vervolgens net voorbij de gemeentelijke werf, rechts de route naar college / voormalig seminarium Hageveld en RCN80 te vervolgen.

Ander puntje, ook links van de Cruquisweg zijn volgens mij een aantal paden aangegeven die niet echt als fietspad bestempeld kunnen worden, met name het paadje naar de theeschenkerij en het daar liggende restant van het Oude Slot van Heemstede, is volgens mij toch niet als fietspad bedoeld. Ook het pad daaronder naar de Haarlemmermeervaart, en de korte aftakking naar de parkeerplaats van het Oude Slot ten ZW van de theeschenkerij, zou ik zelf eerder als “highway=footway” classificeren.

Wat te doen? Ik realiseer mij dat het waarschijnlijk “not done” is om een “officiële” fietsroute zomaar te verleggen, maar zijn er in Nederland vergelijkbare “fantasiepaden” als onderdeel van RCN, en laten we dat dan zo in OSM?

Marco

Ja, helaas zo laten omdat het nou eenmaal de officiële route is. Op mijn OFM zie ik dat de tags al aangeven dat dat pad onverhard is dus als men onverhard vermijden kiest op de navigatie wordt men er omheen geleid. En ook al haal je die route ‘per ongeluk’ weg in OSM dan zullen de meeste fietsers -die niet bekend zijn met OSM of navigatie hebbend- toch over dit pad worden gestuurd door de bordjes, dus die zal je ook moeten slopen :wink:

Beste manier om dit aan te kaarten is om niet de route uit OSM te slopen maar dit te melden bij de officiële instanties, bvk het Fietsplatform: http://meldsysteem.nederlandfietsland.nl/

Marco, Klinkt meer als een survivaltocht!
Lijkt me niet dat ze eromheen kunnen de route te verleggen als je het aanmeld.

Heb ook maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een poging gedaan wat veldobservaties terug te melden (al moet je wel creatief de terugmeldcategorieen kiezen, want het gaat niet altijd over een ontbrekend paaltje).

Handig zo’n terugmeldsysteem waar je via een postzegelformaat invoerveld je commentaar in mag typen. Gelukkig kun je het veld groter maken:

Fijn dat de rest van het invoerdialoog netjes meeschaalt :roll_eyes:

Maar goed, melding is ingediend, eens kijken hoe snel ze zijn om wat gaten op te vullen:

zoals recent in OSM up to date gebracht:

Overigens ook een fietsroute tegengekomen waar een paar honderd meter lastig begaanbaar is door aanwezigheid van klaphekjes (rode cirkels) en waarbij de route gedeeltelijk loopt over een voetpad (ja, er staat een G7 bord aan de kant van de Venkelweg en ontbreekt aan de andere kant):

http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.87058/4.33685

Ook maar gelijk een voorstel gedaan om die route om te leggen:

OK, bedankt, die link kende ik nog niet. Ik heb nu inderdaad een melding gedaan daar. Liep wel tegen dezelfde problemen met de meldingsbox aan als Sander H. Maar goed, het lijkt verstuurd, ik ben benieuwd naar de reactie.