Importeren afvalbakken

Kan iemand de afvalbakken (6000+) van de Gemeente Utrecht importeren?

https://utrecht.dataplatform.nl/resource/fdc2f3fd-621f-4d36-86d3-b3e3250c5e4e

Importeren met de tags:
amenity=waste_basket
source=utrecht.dataplatform.nl
source:ref= ?

Vast wel maar ik hoop dan wel dat die persoon de import guidelines volgt en niet simpelweg gaat dumpen.

Arjan, Hierbij conversiebestand van afvalbakken in osm.
http://home.planet.nl/~dankelm/utrecht/afvalbakken_utrecht.zip
groet Gerrit

De afvalbakken op het oude busstation kunnen volgens mij wel weggelaten worden.

Moet de Id van de bak niet meegenomen worden ?

Arjan, Sander Hierbij aanpassing conversiebestand van afvalbakken in osm inclusief de Id van bakken.
http://home.planet.nl/~dankelm/utrecht/afvalbakken_utrecht.zip
groet Gerrit

Alsjeblieft niet dit importbestand gebruiken.
Dit:


Buurt=0.0
MsLink=1233948.0
OBJECTID=675
Straat=Cartesiusweg
Subwijk=0.0
Type=WTL-Buizerd
Werkpakket=AFVALBAK
Wijk=0.0
X=5.086334
Y=52.100519
amenity=waste_basket
latitude=5.21005192E16
longitude=5.08633378E15
source:ref=<field Mslink>
source=utrecht.dataplatform.nl

willen we echt niet in OSM hebben met deze niet ondersteunde tags!

Arjan, Sander Genoemde velden kun je gewoon verwijderen, ik heb ze maar even laten staan.
In JOSM alle objecten selecteren en dan desbetreffende veld verwijderen en opslaan.

Oude automatiseringsregel zegt: “Aan de bron wijzigen, niet aan het doel”

Dank!

Id meegenomen, Afvalbakken op oude busstation verwijderd.

De niet ondersteunende tags verwijderd uit de OSM file.

Helaas… het is toch simpelweg dumpen geworden.

https://www.openstreetmap.org/user/ArjanO/history

Hoe nu verder?

Wat is het probleem?
De tags, licentie, etc… kloppen en het gaat maar over enkele duizenden datapunten.
Tevens van te voren aangekondigd op dit forum.

Aangekondigd, niet echt. Ik had niet de indruk dat er consensus was dat je dit op deze manier kon gaan doen.
Ik zag nergens op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines dat deze alleen gelden voor grote imports…

Ik snap dat het een hoop werk lijkt voor een relatief kleine import, maar die guidelines zijn er wel met een reden natuurlijk.

Dus, zou je alsnog de stappen kunnen uitvoeren die in de guidelines staan?

Heb je nu de file van Gerrit genomen?
Je kan namelijk ook direct de .csv file openen in JOSM.

Wat mij betreft is het grootste probleem dat je de OSM community negeert. Ik spreek de hoop uit dat er niet simpelweg gedumpt gaat worden. Vervolgens wordt daar niet op gereageerd maar ga je wel dumpen (zo lijkt het nu). Waarom reageer je dan niet even voordat je gaat importeren?
Als je deel wilt uitmaken van een community dan is het verstandig je te houden aan de OSM regels. Als je dat niet (of in mindere mate) van plan bent (bv omdat het nogal zwaar aangezet is voor een relatief kleine hoeveelheid data) dan nog is het verstandig om kenbaar te maken dat je het gaat doen en hoe je het gaat doen. Ook een toelichting op de belangrijkste items van de import guidelines helpen dan om de community mee te krijgen.
Ook ik ben dus verrast door deze import. Hoewel je schrijft dat die werd aangekondigd heb ik dat nergens gelezen. Mocht je de import guidelines wel gelezen hebben dan weet je dat er nu een kans is dat de import wordt terug gedraaid en dat je account geblokkeerd wordt.

Dit voorbeeld maakt denk ik wel duidelijk dat de import guidelines nogal zwaar zijn als het gaat om een kleine hoeveelheid data met een beperkte impact. Ik heb nergens gelezen dat dit soort “kleine imports“ zich niet aan de import guidelines hoeven te houden. Wellicht omdat het lastig is te definiëren wat dan een “kleine import” is. Toch kan ik me voorstellen dat iemand die een shape file van zijn gemeente heeft gekregen met daarin alle buurten geen zin heeft in alle stappen van de import guidelines. Het lijkt mij goed dat er voor “kleine” imports een werkwijze komt die in verhouding staat tot de import zelf. Ik zal hierover een apart topic starten.

PeeWee32, Lijkt mij een goede aanpak ! En zeker niet ongecontroleerd / afgestemd importeren zonder de guide rules te volgen.

Dat is mij niet gelukt. Is hier een plugin voor nodig? Een CSV wordt niet herkend.
Ik heb het XML bestand van Gerrit (na verwijderen / hernoemen tags) gebruikt.

Hier voel ik wel wat voor. Er zijn ook imports van honderd / enkele honderden punten.
Om hier een heel circus voor op te tuigen vind ik erg veel overkill.
Met name omdat de bron open en verifieerbaar is.
Volgens mij zijn de OSM regels een middel en geen doel op zich.
Het gevaar bestaat namelijk dat iemand dan gewoon punten op de kaart zet, zonder bronvermelding.
Dan ben je volgens mij verder van huis, aangezien het dan niet meer verifieerbaar is.

Het zou dus wenselijk zijn om de OSM import regels te beoordelen om te kijken welk doel er wordt nagestreefd.
Bijvoorbeeld

  • niet teveel importeren, omdat de database er niet tegen kan
  • geen nieuwe tags introduceren, etc…

Dit kan dan meteen een criteria vormen voor de bepaling van wat een kleine, middelgrote en grote import is.