Go Map! voor iOS

Ik ben altijd erg sceptisch geweest over mobiele mapping-applicaties. Vanwege kleine schermen en het gebrek aan een muis had ik altijd het idee dat mobiel mappen onhandig en foutgevoelig was. Ik verzamelde data daarom altijd in het veld, en voegde het later toe op de pc met JOSM.

Ik ben echter compleet van mening veranderd sinds ik Go Map! tegen ben gekomen. Dit is een applicatie voor iOS geschreven door Bryce Cogswell. Ik verwerk tegenwoordig al mijn observaties rechtstreeks in Go Map!, en JOSM gebruik ik vrijwel nooit meer.

Dankzij Go Map!'s lichte gebruikersinterface is de app makkelijk en intuïtief te gebruiken. In het bijzonder is er veel aandacht besteed aan het vermijden van gebruikersfouten. Wat voorbeelden:

  • Je kunt objecten verplaatsen door een hendeltje naast het object te verplaatsen, in plaats van het object zelf. Hierdoor verberg je de plaatsing van het object niet onder je vinger.
  • Wanneer je een nieuwe lijn tekent, geeft een subtiele animatie aan of je de lijn aan het verbinden ment met een node of andere lijn.
  • De applicatie staat niet toe om objecten te manipuleren (bijvoorbeeld het recht maken) van objecten die niet geheel op het scherm zichtbaar zijn.

Ik merk dat het mij een hoop tijd bespaart om de resultaten van mijn surveys rechtsreeks in Go Map! in te voeren. De kwaliteit gaat er bovendien ook op vooruit, omdat er een data-manipulatie-stap minder nodig is, en ik de resultaten meteen kan verifiëren.

Natuurlijk sluit het gebruik van Go Map! fouten niet geheel uit. En herhaaldelijke acties, of de manipulaties van grote gebieden met veel notes, is misschien makkelijker op een desktop. Maar in het algemeen vind ik Go Map! een grote verbetering.

En nog een bonus: als voorbijgangers je vragen wanneer de kaart die je aan het maken bent op het internet zichtbaar is, kun je ze vertellen: “over twee minuten”.

Ik zou iedere iOS-gebruiker aanraden om de applicatie op zijn minst een keer te proberen.

De applicatie kan hier worden gedownload:
https://itunes.apple.com/us/app/go-map!!/id592990211?mt=8

Goeie tip, inmiddels geïnstalleerd. Handig dat de luchtfoto’s van Mapbox in te stellen zijn. Weliswaar bevatten die ook wel een afwijking, maar ze zijn van zomer 2014 en daarmee zo’n 5 jaar recenter dan Bing.

Ik heb hem zojuist op de iPad geïnstalleerd en vluchtig uitgeprobeerd. Lijkt me heel werkbaar, ik denk dat ik hem tzt wel ga gebruiken voor snelle toevoegingen en verbeteringen.

Mooie app om tijdens de reclame op de commerciele TV met de Ipad te poetsen en te taggen. :stuck_out_tongue:

Ook even aan het installeren. Eerst eens op telefoon, maar misschien blijkt iPad wel handiger wegens groter scherm.