Terugdraaien onterechte revert - Dorkwerderbrug bij Groningen (stad)

Hoi,

Iemand heeft een edit van mij teruggedraaid waarin ik de vervanging van een brug getekend had,

  • zonder mij te contacteren
  • zonder de situatie te kennen
  • zonder even te googlen op de naam van de brug
  • zonder sporen achter te laten zodat ik zelf wel met mijn muis en toetsenbord enkele woorden achterlaat en de situatie weer recht zet.

Kan iemand mij helpen, ik wil dus graag weten wie mijn edit ge-revert heeft en of mijn data terug te halen is. Ik heb alles netjes met GPS uitgelijnd, de weg is namelijk 50m naar het westen verschoven en hoger aangelegd. De nieuwe situatie is nog niet op luchtfoto’s te zien.

De nieuwe brug in kwestie
Het oude segment van de brug, die al verwijderd was

Gevonden: https://www.openstreetmap.org/changeset/39831227
Het is een mapper van mapbox :frowning:

Beetje apart om, zeker als professional, de meest basale OSM-beginselen te overtreden. Heb je pratikyadav daar al op aangesproken?

Ja, ik heb een iet-wat gepikeerd bericht gestuurd dat Bing een hulpmiddel en geen volwaardige bron is. Daarnaast uiteraard de vraag gesteld waarom hij de history vol met notes en fixmes negeert. :wink:

Afwachten nu, maar als ik in zijn history comments zie als ‘building not visible in bing’ dan verwacht ik grotere schade. Het mooiste is nog dat hij over data quality schrijft :roll_eyes:

Ik post zijn reactie (met mijn reactie en mijn aanvankelijke mail) hier maar even integraal. De samenvatting is: oh, ja is rot als het gebeurd.

Dear Pratik,

It didn’t occur to you to contact me?
It is the least you should do in this situation.

(And another alert for you could have been that the north side of the bridge show two different routes which are used)

Kind Regards,

Martien

On 2016-07-25 10:29:25 UTC pratikyadav wrote:

Dear Martien,

Thanks for bringing this up.
I can relate to the anger you have as a local mapper, as I had similar experience in Bhopal.

In this particular case I aligned the road not only because of Bing and Mapbox imagery, but also after seeing strava, runkeeper and GPS traces.

I just saw that you have reverted this changeset.

Happy Mapping!

Regards,
Pratik

On 2016-07-23 19:13:36 UTC Martien Sch wrote:

Dear pratikyadav,

I would like to voice my complain about a stupid removal/revert you executed.

The Dutch motorway and waterway agency (Rijkswaterstaat) is replacing all 100+ years old bridges over a major waterway in the North of the Netherlands.

I drew a new bridge in the vicinity of the city of Groningen (Netherlands). The situation was drawn with construction tags about six months there. I admit that my changeset comment was too short in just naming the bridge and I should have linked to the replacement programme’s website and webcam (tip: go back some weeks for the destruction works).

I cannot find my original changeset and would like it to be reinstated. I aligned the situation with GPS and sketches from the project site. Imagery is not available yet: Bing is about 5y old and official government imagery (1y old) also is lagging behind.
I am talking about this particular changeset, there may be some more changesets, I am not sure…

Regards,

Martien

PS: I am a little bit angry. I expected more professionalism from your side as Mapbox engineer. Convention is to reach out if you find something odd. Kind of funny that you have a diary entry about data quality :-?

Even afwachten totdat we een tweede changeset van hem tegenkomen die fout is. Dan lijkt het me prima om het via de talk-list te posten.

Eens :slight_smile:

Mapbox … zijn dat niet die lui die hun commerciële vinger in de pap van OSM dreigen te krijgen en verantwoordelijk voor die afgrijselijke rendering van tegenwoordig?
Hun eigen statement: “Local knowledge first. Where in any doubt, the locally surveyed information prevails over remote updates.”
En dan Praktik zijn eigen blog: “I prefer staying on JOSM while mapping and try to find missing features using satellite imagery.”
Yep, duidelijk dus. Outsourcing van een commercieel bedrijf van remote mapping in India …

Niet mijn vrienden en imo de grootste bedreiging van OSM.

Er zijn voordien al klachten geweest ivm remote mapping van hun medewerkers. Je kan altijd Arun Ganesh (Planemad – zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mapbox)) contacteren als je problemen hebt.

@noordfiets: Hebben niets met de rendering op OSM te maken (dat is het werk van 5 onafankelijke developers). Mapbox geeft wel veel geld om de servers van osm.org draaiende te houden. En Alex Barth “zaagt” steeds over ODbL

Dat is nou net wat me tegenstaat. Het is een commercieel bedrijf dat met een eigen visie en doel betaalde medewerkers OSM laat ‘verbeteren’ zodat het beter bruikbaar is voor hun producten. Iets wat eigenlijk een collectief vrijwilligersproject is ( of was … ) . En als je er problemen mee hebt moet je hen contacteren ?
Dat mapbox geld geeft voor de servers is niet zo vreemd: het is de backbone van hun bedrijf.

De rendering is een discussiepunt. De commentaren ( van de ontwikkelaars ) destijds gaven me toch echt de indruk dat er meer speelde. Er waren meer mensen die die indruk hadden. Zoals vaak in dit soort gevallen is er geen hard bewijs, maar het liet wel een rare smaak na.

Zoals ik het zie is het gewoon een strijd om de data: want data is geld. En waar geld om de hoek komt is het open source idee een lelijke sta-in-de-weg. En waar anderen mapbox zien als de grote weldoener zie ik ze meer als de monsanto van de cartografie.

De reden dat er een contact persoon bij staat voor Mapbox, is dat die voldoende Engels kan en je via die persoon het bedrijf op de vingers kan tikken. De ingehuurde krachten zijn dikwijls maar tijdelijk of kennen onvoldoende Engels. Dit is gewoon een extra mogelijkheid die bedrijven moeten bieden voor betaalde mappers naast de communicatie kanalen die je ook kan gebruiken met andere mappers (changeset commentaar en/of prive berichten)

Dus als het antwoord of aan actie van een Mapbox mapper je niet aanstaat, kan je ofwel de DWG inschakelen of eerst nog zijn “supervisor” (planemad), zodat de DWG ontlast wordt.

Mapbox ontwikkelt zijn eigen kaartstijlen, die je tegen betaling kan gebruiken, waarom zouden ze dan een mooie stijl voor osm.org willen?

Mapbox wil precies ook wel goed doen: https://youtu.be/8-RYUIULN6U (presentatie op SOTMUS het voorbije weekend)

@escada
We komen er toch niet uit, ik blijf erbij dat bemoeienis van een commerciele partij uit den boze is, ongeacht hoe ‘lief’ ze zijn. Want uiteindelijk hebben ze een ander belang.
Die presentatie maakt het voor mij alleen maar erger: een commerciele derde die de wijzigingen in de gaten gaat houden ?? wtf, dat heeft al helemaal niks meer met open source te maken maar gaat er lijnrecht tegenin. Erg eng betoog van die man.

Even een voorbeeld: stel nou eens dat ze in hun ijver de Duitse fietspad tagging als norm nemen. En ook de Nederlandse tagging ‘corrigeren’. Wie is er dan eigenlijk de baas ? Wij, de Nederlandse mappers die voor de meest complete OSM database van een land hebben gewerkt, of Mapbox die ‘regels’ controleert?
Krijgen we dan niet hetzelfde als op Wikippedia waar de ‘quote-police’ tegenwoordig ieder artikel als onzin afdoet wanneer er niet een handvol verwijzingen naar wetenschappelijke of andere bronnen is? Waarmee misschien een klein deel ‘vandalisme’ wordt voorkomen maar een zee aan kennis overboord wordt gegooid?

Open Source ontwikkeling en commercie hoeft geen probleem te zijn, het is zelf essentieel. Zonder het leger aan ontwikkelaars die bij RedHat in dienst zijn zou er bij lange na niet zoveel ontwikkeling plaats vinden omdat die mensen overdag met iets anders bezig moeten zijn om de kost te verdienen en alleen in hun vrije tijd aan de open source projecten kunnen werken.

MapBox zou de RedHat van de OpenStreetMap community kunnen worden, maar helaas zien de projecten waarvan MapBox de ontwikkelaars in dienst heeft genomen en de community daar omheen niet een zelfde positieve ontwikkeling. MapBox is nog een startup die financieel nog lang niet zo sterk staat als de Billion Dollar company RedHat. Bij MapBox gaan de bedrijfsbelangen nog altijd voor en lijken zij niet genoeg oog voor de community te hebben en hun rol daarin, daar moeten we vooral heel kritisch over blijven.

Hi all,
Whenever there’s a problem with a changeset, I’d always suggest commenting on the changeset discussion. That way other people locally and internationally can see that there is a problem e.g. via http://resultmaps.neis-one.org/osm-discussions . In the UK (where I’m from) we’ve mostly persuaded Mapbox’s remote mappers to contact the local community first, using changeset discussion comments and notes (although they sometimes do forget…). As with problematical edits by any mapper, if that doesn’t work email the DWG via data@osmfoundation.org (as suggested above).

  • Andy (DWG member who used to work in Groningen occasionally a few years ago).

Ik snap de kwaadheid hier toch echt niet. Mapbox draagt immens veel bij. Af en toe gaan ze in de fout, maar dat doen we allemaal wel eens. En ze zijn heel responsief - bij andere mappers heb je in het beste geval 50% kans dat ze uberhaupt reageren. Terwijl Mapbox dit soort problemen heel serieus neemt.
En zoals SomeoneElse al aangeeft: ze zijn zeer gevoelig zijn voor community input. Als blijkt dat dit vaker gebeurt, dan zou je kunnen vragen om bijvoorbeeld enkel nog Notes te posten.

En laten we blijven bij wat er gebeurd is: een foute veranderingen die snel teruggedraaid is. Mapbox is vooralsnog geen tag-police. Ik dacht trouwens dat de Monsanto van de geo ESRI of the big G was? :slight_smile: