Mini rotonde

Er is de tag highway=mini_rondabout.

Daarmee heb ik tot dusver niet mee te maken gehad.
Nu kom ik in Oldenzaal iets bij het busstation tegen dat volgens mij zo’n miini rotonde is.

En in JOSM heb ik daar zo’n mini_rondabout van gemaakt:

Is dit de bedoeling of moet er toch een cirkel komen? Bussen kunnen volgens mij dat ding nooit rond rijden.

Ik denk niet dat er een betere oplossing is.

Ziet er goed uit.

In Engeland, waar deze tag vandaag komt, zien mini roundabouts er zo uit:

Lijkt dus overeen te komen…

Let er op dat een mini roundabout in Engeland niet hetzelfde is als een mini-rotonde in Nederland. Vrijwel alle rotondes in Nederland zijn mini-rotondes. De volgende rotonde is bijvoorbeeld wel een minirotonde maar geen mini-roundabout.

Deze is meer up to date :wink:

osm

maar niet in marc’s poimap

En wat is dit dan eigenlijk:

(Die mevrouw met dat rode shirtje zie je wel vaker op mijn foto’s verschijnen…)

Dat lijkt me eerder een verkeersremmende maatregel dan een minirotonde.

Hi, mee eens traffic_calming=table al is deze niet zo groot als een achte tafel.

Deze wordt dus vaker in OSM voor een mini rotonde uitgescholden, maar dat is het niet. Het is een punaise. Je kunt en mag het vlak in alle richtingen overrijden en hoeft geen rondjes te draaien.

Kennelijk hebben we in Nederland ook “Microtondes”. Hier in de buurt worden ze gebruikt bij werkzaamheden, een tijdelijke kruising met in het midden een ongeveer 10cm hoge, 1m diam plaat met het rotonde-verkeersbord erop in plastic flappen. Voor auto’s bijna niet overheen te rijden, maar voor afslaande vrachtwagens geen belemmering.

Maar kennelijk zijn ze er ook “vast”:

Dat komt omdat er verschil van mening is (klaarblijkelijk al sinds 2010) over hoe de surveillance tag moet worden gebruikt:

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:surveillance
[2] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:man_made%3Dsurveillance

Ik gebruik surveillance:type=camera

maar kan daar natuurlijk ook webcam aan toevoegen.

Maar proposal [2] hierboven geeft wel aan dat surveillance=webcam (dus zonder :type) niet tot de voorkeuren behoort.
Ik heb nog geen overpass gedaan om te zien hoe vaak hij wel gebruikt wordt…

Edit:
Hier is de uitgebreide proposal te lezen met meer duidelijke voorbeelden, waaruit ondermeer blijkt dat surveillance=* moet slaan op indoor/outdoor en niet op het cameratype!

Misschien goed om hier verder te gaan of deel hierboven even overzetten.

Ik heb mijn reactie hierboven overgezet naar het andere topic zoals je voorstelt.