Maps.Me is nu ook een OSM data-editor!

Op het moment dat ik je reactie lees komt er ook weer zo’n zelfde fout binnen, en dat “even twee nodes samenvoegen” wordt binnenkort een dagtaak voor iemand!
Ik zag dat jij dat al een keer gedaan had, ikzelf heb er al heel wat meer afgewerkt, maar het blijft vechten tegen de bierkaai.

Hou zelf maar die link van Pascal eens bij de komende dagen…

Ilya Zverev (heb ik een paar weken terug nog mee gebabbeld in Amsterdam), OSMF board lid en tevens medewerker van MAPS.ME, is inmiddels aangehaakt in de discussie. Zie helemaal onderaan bij: https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2016-June/date.html

Dank it’s so funny! Nuttig om te lezen dat er ook elders problemen met maps.me worden ervaren.
En via dat bericht van Ilya is ook deze link heel erg handig om maps.me edits te volgen:

http://py.osmz.ru/mmwatch/

Er zit een grote variatie in de verschillende bijdragen, dat geldt voor telefoonnummers, met land en stad kenmerken, maar ook steden ontbreken, dus adressen zijn lijkt mij ook niet volledig.
Is een handige leidende tool voor ID gebruikers misschien een oplossing ?

Waarom? We hebben het hier toch over MAPS.ME?
Over iD is al hulp beschikbaar.

Of bedoel je dat je in de MAPS.ME app een verwijzing naar iD zou moeten opnemen?
De makers daarvan zien je al aankomen! Hebben ze net een (in hun ogen) fantastische editor gemaakt en dan komt er iemand vertellen dat je beter iD kunt gebruiken!
En alle MAPS.ME gebruikers krijgen hoedanook mijn welkomstmail al met de verwijzing naar de welkomstwiki met verwijzing naar beschikbare betere editors.

Of bedoel je dat je iD gebruikers naar MAPS.ME wilt verwijzen?? Dat lijkt me helemaal de omgekeerde weg…

MAPS.ME heeft ook zeer zeker positieve kanten!

In Zutphen is iemand opgestaan die Maps.Me heeft ontdekt. De persoon is vermoedelijk door het winkelcentrum gelopen. (of lokale kennis) en heeft hier veel notes aangebracht waar iets mee gedaan moest worden.
In de meeste gevallen was het een opheffing, faillissement, verhuizing. Ook is het mogelijk dat de persoon een note aan heeft gemaakt om te vertellen dat er een andere eigenaar is ingekomen.

http://www.openstreetmap.org/#map=16/52.1422/6.2002&layers=N

Deze informatie is voor OSM zeer nuttig en zal geverifieerd moeten worden en daarna aangepast op OSM.
De persoon heeft (nog) geen affiniteit met OSM mutaties, maar als de interesse gewekt is wil de persoon misschien wel aanhaken.
Zeker als hij ziet dat de notes opgelost worden.
Zo zal OpenStreetMap dynamisch blijven, waarbij interaktie steeds belangrijker zal worden.

De meesten zijn van goede wil, ja er zijn uitzonderingen.

Ik heb nu een tijdje de nieuw aangemaakte notes gevolgd en sommige opgepakt, en merk dat de personen spontaan mailen en meer willen weten van OpenStreetMap. Waarop ik dan meestal in eerste instantie verwijs naar de welkomstmail die Marc een behoorlijke periode heeft verstuurd. Ik kan me voorstellen dat deze actie vrij arbeidsintensief is.
Deze welkomstmail zal komen te vervallen vanaf 1 augustus.

Toch is het (denk ik) noodzaak dat de eerste edit(s) van nieuwe mappers gecontroleerd worden ivm vervuiling.
In de eerste changeset zou een link geplaatst kunnen worden naar de pagina die Marc heeft opgezet, waar de mapper alle info die in de welkomstmail stond ter beschikking heeft.
Zo kan iedere (ervaren) mapper op een positieve manier OSM dynamisch maken en houden.

Misschien is mijn mening niet de mening van anderen, mocht dit zo zijn, dan kunnen we dit onderwerp afsplitsen naar een nieuw topic.

Kennelijk wordt er ook vanuit Rusland gemonitord:
Opgeloste opmerking #602905
Beschrijving

(OSM data version: 2016-06-01T10:03:02Z) #mapsme
1 dag geleden aangemaakt door GelreJoe
ongeveer 16 uur geleden opgelost door mavl

ongeveer 16 uur geleden opgelost door mavl

Заметка не содержит полезных сведений для OpenStreetMap. Закрыта без внесения изменений в данные.
The note does not contain a useful information for OpenStreetMap. The note was closed without the changing data.

Marc, meer voor beiden, maar dat kan dan weer tegen werken. Te Veel gedoe. Je kunt dan niet even wat opmerken maar moet gaan spitten. Net als bij welk item dan ook, zien is een maar waarnemen een ander.

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar wat is beter voor OSM:

  • De edits die door Maps.me gebruikers worden aangebracht, welke in grote mate niet juist zijn.

  • De gecontroleerde en verbeterde Maps.me edits

Het aantal edits dat momenteel wordt gedaan door MAPS.ME gebruikers, waarvan veel door toeristen (afgaand op Russische, Koreaanse, Chinese en Japanse namen), gekoppeld aan de slechte en onvolledige kwaliteit van die edits, én mede door het feit dat nog nooit een MAPS.ME gebruiker gereageerd heeft op mijn welkomstmail heeft mij doen besluiten:

  1. dat ik per direct die welkomstmail niet meer verstuur aan MAPS.ME gebruikers
  2. bij mijn andere beslissing blijf om per 1 augustus 2016 te stoppen met het versturen van die mail aan overige bewerkers van de kaart.

Het was een mooi tijdverdrijf…

Hierbij een link met alleen de Nederlandse edits.
Voordeel van de site is dat rechtstreeks naar JOSM kan worden geëxporteerd. (middels de afstandsbediening)
http://mmwatch.osmz.ru/?country=The+Netherlands

Hier nog een uitgebreid dagboekbericht over het misbruik van maps.me.

http://www.openstreetmap.org/node/1935566492/history

Zo houden we elkaar wel leuk bezig ja. :frowning:

Voor de duidelijkheid ik heb contact gehad met ‘Vakantiehuis Ykema’ en hij/zij bevestigt dat de winkel niet meer bestaat en dat de bedoeling was om de winkel weg te halen, maar dus onbedoeld het tegenovergestelde bereikt heeft.

En hier is weer een vervolg op de maps.me problematiek.

Vandaag contact gehad met maps.me gebruiker, die ik een situatie melde.
Was de eerste openstreetmapper, die contact op nam.

de reactie:

Vandaag kreeg ik een reactie van een beginnende mapper:

Deze indruk had ik al, dat maps.me gebruikers zich niet bewust zijn dat er mutaties aangebracht worden op de OSM kaart.
Afgezien de onbewustheid vind ik het nog steeds kwalijk dat het taggingsschema wat maps.me voorsteld aan deze gebruikers zeer incompleet en onlogisch is, waardoor vervuiling van de OSM database nog steeds plaats vind.

Maps.me schiet wel vaker de fout in met vage tagging. In Leeuwarden heeft iemand ooit een bewerking gedaan op een node waar eerst een Xenos zat, en nu een Casa (grofweg dezelfde meuk; andere naam). Bij die edit werden de name:en, name:fy, en name:nl tags op ‘Casa’ ingesteld, maar bleef de name-tag op ‘Xenos’ staan (op het pand zelf hangt natuurlijk alleen het uithangbord ‘Casa’). Om een of andere reden wordt eens in de zoveel maanden dezelfde bizarre changeset opnieuw doorgevoerd door de Maps.me app van een gebruiker die zich zelf van geen kwaad bewust is (en gezien zijn staat van dienst bij OSM neem ik dat voorlopig voor waar aan). Alsof er iets in de cache van die app blijft hangen.

Kijk maar eens naar de history van deze node.

Heeft iemand zoiets eerder gezien met Maps.me?

Inmiddels gemeld bij maps.me @jeroenhoek https://github.com/mapsme/omim/issues/10103

Top!

Inderdaad. Dat had ik ook ruim een jaar geleden. Goed dat er moderatoren waren die me op een goed spoor brachten :slight_smile:

Maps.me vind ik nog steeds ideaal om te “kijken”, maar waag me niet meer aan updates. Je ziet niet / niet goed wat je aan het doen bent… of het wel of niet opgeslagen wordt etc.