Kiek over Diek - nieuwe fietspaden/route

In note http://www.openstreetmap.org/note/534852 had ik melding gemaakt van een nieuwe fietsroute/fietspad van 90km, langs de noordgrens van Groningen.
Ik heb gevraagd aan de provincie Groningen of er in de route nieuwe fietspaden zitten, die nog ingetekend moeten worden.

Ik kreeg antwoord met twee kaarten. Ik post het maar hier. Wellicht raakt iemand geinspireerd om de nieuwe route te verkennen.

“Het fietspad van Kiek over diek gaat voornamelijk over de bestaande onderhoudspaden en over het asfalt aan de buitenkant van de dijk. We hebben alle obstakels weggenomen en vervangen, zodat een doorgaande route van 90 km is mogelijk gemaakt.
Daar waar we op de dijk mogen fietsen hebben we een nieuw pad aangelegd. Dit pad ligt ten westen van de Eemshaven en is 2.2 km lang.
Ten oosten van het Lauwersmeer hebben we een pad aangelegd van 3.1 km (zie de rode lijn op foto 0539).
Op het traject tussen Eemshaven en Delfzijl hadden we een pad op de dijk geprojecteerd maar doordat er een dijkverzwaring aan zit te komen is dat plan naar later verschoven en overgedragen aan het waterschap Noorderzijlvest. Eind 2017 is daarover wellicht meer nieuws.
Verder staat informatie over fietsroutes van Kiek over diek op www.festivaloverdevloed.nl

De twee kaarten:
https://www.dropbox.com/s/sge7ed28v9zonxp/kiekoverdiek1.jpg (pad ten westen van Eemshaven)

https://www.dropbox.com/s/p8ylz6p0epw1eaf/kiekoverdiek2.jpg (pad ten oosten van Lauwersmeer)

Er zijn dus nieuwe fietspaden, maar misschien ook bestaande paden die fietspad zijn geworden, of althans van toegangs-status zijn veranderd.

Goed gedaan. Het is dus inderdaad hoofdzakelijk een opwaardering van de bestaande paden/mogelijkheden om strak binnendijks of strak buitendijks (schuine kant aan de zee) te rijden. Behalve dan bij de Eemshaven waar je nog steeds binnendoor moet steken. Naast het voordeel van een betere doorgang en vermoedelijk een duidelijkere bewegwijzering, begrijp ik dat het nieuwe pad van 2.2 km ten westen van de Eemshaven letterlijk bovenop de dijk ligt en dus al fietsend uitzicht over zee en land tegelijk biedt. Dat is dan absoluut een mooie toevoeging en een afwisseling om naar uit te kijken als je dat hele lange eind langs de kust fietst.

De link van het kaartje van het pad ten oosten van Lauwersmeer werkt helaas niet. Daar kijk ik graag ook even naar.

Ik zal in juni, nadat het pad officieel geopend is, de gehele route wel eens rijden.

Ik heb de link gecorrigeerd, zou nu wel goed moeten zijn.

Het pad ten oosten van het Lauwersmeer bestond al maar was een schelpenpad in slechte staat. Ik heb vanavond meteen een rondje om het Lauwersmeer gefietst om het pad te inspecteren. Er ligt nu een strak betonpad en deze wijziging heb ik doorgevoerd.

Gisteren ben ik dan ook al naar de Eemshaven gefietst en vervolgens langs de kust richting Lauwersoog. Het nieuwe betonpad van 2,2 km op de dijk ten westen van de Eemshaven ligt er inderdaad. Officieel is het nog afgesloten: aan begin en eind met zo’n verplaatsbaar rood-wit gestreept afzethek. Daar ben ik op eigen risico omheen gefietst. Halverwege was de doorgang geblokkeerd met een hekwerk van ijzerdraad. Daar heb ik mezelf en mijn racefiets overheen gesjouwd. Na dat hele eind fietsen liet ik me niet zomaar tegenhouden…

Vervolgens ben ik meerdere keren een oprit op de dijk opgereden om te kijken of daar nog iets van verandering was te zien. Ik dacht dat er misschien ergens een duidelijke optie voor buitendijks fietsen was toegevoegd. Nee, dat is niet het geval. Na het eerste deel vanaf de Eemshaven zonder afgevlakt deel is de zeedijk daarna wel te berijden als je echt wilt. Echter, binnen korte afstand kom je dan een hekwerk tegen zonder een ‘fietsershekje’ erin. Wat ik hier zelf al eerder lastig vond, en daarom nu goed wilde onderzoeken, is dat je wel telkens opritten ziet maar niet kunt opmaken of er een doorgaande route van te maken is. Geen wegwijzer die je er heen stuurt maar ook geen bordje die het afraadt. Langs de Friese waddenkust is er veel meer de mogelijkheid om buitendijks te fietsen met in een deel van de gevallen bordjes die daarop wijzen.

Binnendijks is me ook niets opgevallen van het wegnemen van obstakels. Het is nog gewoon een asfaltweg met op sommige plaatsen veel losse steentjes, vele schapen om te ontwijken en voor af te remmen en meerdere hekwerken met veeroosters waarbij je door een ‘fietsershekje’ moet. Dat zijn toch best lastige obstakels voor wielrenners en mensen die slecht ter been zijn.

Ik wacht met het intekenen van het nieuwe stukje fietspad op de dijk totdat het officieel open is. De route was voor zover ik kon zien ook nog nergens in bewegwijzering opgenomen.

Nou, je laat er geen gras over groeien, letterlijk en figuurlijk :slight_smile:

Blijkbaar is de route nog in de maak.

Het afgelopen weekend was het festival en het nieuwe stuk fietspad op de zeedijk ten westen van de Eemshaven is nu officieel open. Ik heb het pad vandaag meteen nog eens meegenomen in een lange fietstocht. Tot mijn verwondering staat er nog steeds geen enkel bord of wegwijzer en dat terwijl het pad van onderaan de dijk niet te zien is. Je moet dus echt wel exact weten waar het ligt of bij toeval daar de oprit de dijk opgaan om het pad te ontdekken.

Het blijft een merkwaardig verhaal waar ik sterke bedenkingen bij heb. Een project van 5,4 miljoen euro gebaseerd op een zogenaamd fietspad van 90 km maar het enige nieuwe stukje langs de kust wordt niet eens aangegeven en dat terwijl het al zo afgelegen ligt. Ik krijg sterk de indruk dat het ‘fietspad’ is misbruikt om subsidies te verkrijgen en flink geld uit te geven aan een festival en allerlei (kunst)projecten met weinig impact. Meer kan ik er echt niet van maken.

Hoe dan ook: ik heb het nieuwe betonpad van 2,2 km ingetekend en getagd als (onverplicht) fietspad ondanks het ontbreken van borden.

Het lijkt dus een beetje dure gebakken lucht.

Hier in A’dam is ook een project waar ik m’n vraagtekens bij heb: www.defietscoalitie.nl . De bedoeling is dat meer mensen van en naar hun werk in het Westelijk Havengebied gaan fietsen. De website geeft heel veel toeristische info over dingen in de regio, maar hoe dat gaat zorgen dat mensen naar hun werk gaan fietsen is mij niet duidelijk.
Misschien dat de ‘Ring-Ring app’ werkt… kun je 100 km fietsen inwisselen voor een kop koffie, ergens.

De site heeft zelfs een eigen routeplanner (http://defietscoalitie.nl/routeplanner-smartcity/), op OSM gebaseerd. Heel erg basic, en hij lijkt me volkomen overbodig - en heel duur. Er zijn al zat slechte/matige/redelijke OSM-routeplanners, volgens mij.
Er zijn twee nieuwe fietspaden in het Westelijk Havengebied (die wel op de fietscoalitie-site staan aangekondigd als je goed zoekt), maar die niet op de routeplanner te vinden zijn, want die is ‘in ontwikkeling’ en al verouderd. De beide paden staan wel op OSM, http://www.openstreetmap.org/way/415291243 en http://www.openstreetmap.org/way/415086335.

Kortom, je vraagt je af, waarom gaat hier belastinggeld naar toe?