Landuse: gras en sloten

Hoi,

Ik heb vandaag in changesets 39814524, 39814854 en 39815465 allerlei aanpassingen gedaan rond de A1 tussen knooppunten Diemen en Muiderbrug.

Het land ten zuiden van die snelweg bestaat grotendeels uit gras doorsneden met slootjes.
In JOSM ziet dat er zo uit:

In feite lopen de sloten door het gras heen. Mag dit? Is dat ook de bedoeling?

Is het niet netter om de percelen tussen de sloten te laten lopen?

Daarnaast: het gebied ten noorden van de Nieuwe A1 is een puinzooi met de oude er doorheenlopend. Is er een bezwaar als ik alles dat met landuse te maken heeft gewoon weggooi en opnieuw begin met tekenen van de plankaart? Het is onnoemelijk veel werk om al het landuse zo veel mogelijk te behouden.

Hi IIVQ, het is netjes is om ze te scheiden, veel werk en daarom niet gebruikelijk. Er groeit tenslotte geen gras op t water. Zie onder en boven de Engewormer http://www.openstreetmap.org/#map=17/52.48129/4.82518
Markeer een perceel met of in JOSM en G dan zijn alle knopen (nodes) van het perceel los van alle andere, geheugen steuntje de blijvende verbindingen dan wel weer aanhechten.
Zo teken je later de losse watergangen er node voor node binnen een zeker gebied weer in.
Als je ze gescheiden hebt zitten alle landuses er nog aan, waarom wil je er dan nieuwe maken, dat kan dan IMHO pas als je het land gezien hebt. Veel anders dan weide grond zal het niet worden, te nat.

Kijk, die tip van een heel object en dan G die kende ik nog niet.
Ik deed het altijd per node los. En als je dan een stuk van een landuse wilde afknippen is het helemaal een crime: 2 punten aanmaken, selecteren, P voor splitsen, ene helft weggooien, andere helft weer dichtmaken. En steeds opletten dat je het goede stuk gepakt hebt.

Gelukkig staat op de plankaart het toekomstige landuse al grotendeels ingetekend, dus daar kan ik het van overnemen. Al zal het grotendeels “nieuwe natuur” worden.

Een andere tip in Josm:
Trek een lijn kopel die aan een andere landuse, eerst 2 nodes handmatig daarna met F (follow the line) en dan pijltjes toetsen.
Nu volgt je lijn de andere multi polygon tot er een kruising is. Daarna weer 2 nodes handmatig koppelen en weer verder.

PS
Gelieve geen landuse aan highways koppelen!

Voor het splitsen van een object heb je ook een tool. Die zit in de plugin utilsplugin2. In het Nederlands heet de tool Object Splitsen (Alt+X) en staat bij Meer Gereedschappen.
Het werkt als volgt, je trekt een lijn volgens welke de polygoon gesplitst moet worden. Dan selecteer je de polygoon en de lijn samen en je klikt Object splitsen of Alt+X en je polygoon is gesplitst in 2 delen. Scheelt enorm veel werk tov de P methode :slight_smile:

Groot voordeel is dat het afgesplitste deel exact aansluit op het andere deel.

Paar kleine kneepjes:
Tussen de beide knopen waar de splitslijn mee hecht aan de buitenlijn van de polygoon moet minstens 1 knoop zitten, anders krijg je een foutmelding. Zit er geen knoop, zet er dan 1 handmatig.
Soms kan het zijn dat de lijn, die je getrokken hebt met zijn eindknopen niet gehecht is aan de te splitsen polygoon. Dit geeft ook een foutmelding. Gewoon polygoon selecteren samen met de eindknopen en kiezen bij Gereedschappen voor koppel knoop aan weg.

Deze tool gebruik ik enorm veel samen met het samenvoegen van overlappende objecten.

Als bijvoorbeeld een vlak op een weg ligt, kun je langs de weg een lijn trekken en het object splitsen. Dan nog een keer voor de andere kant. Dan hou je een smal object over ter breedte van de weg. Dat kun weg gooien of er een area van maken.

Watergang:
De buitenlijnen van de vlakken zo buigen dat ze de ene oever volgen. Dan een lijn trekken langs de andere oever en telkens object splitsen. De afgesplitste delen kun je dan water maken en samen voegen met de andere waterdelen.

De bredere sloten zijn meestal geen perceelgrenzen (in mijn omgeving).
De sloot met een grasstrook aan beide zijden vormen een smal perceel met als eigenaar de overheid.

De waterway=stream laat ik meestal dan door een smalle strook gras lopen zoals deze op Bing te herkennen is.
Met alt-X zijn de landuse delen snel te splitsen en de grenzen op de juiste plek te leggen.

Bij brede sloten en voldoende tijd teken ik met natural=water het water in (de waterway in het midden). Met het gras wordt het dan een multipolygoon.