Is een koeltoren een gebouw?

De Amercentrale ziet er zó uit:

En in JOSM is het dit (de pijlen zijn van mij, het gaat om die objecten):

De koeltorens, opslagtanks en schoorstenen op dat terrein zijn zó getagd:


Koeltoren:
building=yes
man_made=tower
tower:type=cooling

Opslagtank:
building=yes
man_made=storage_tank

Schoorsteen:
building=yes
man_made=chimney

Volgens mij (en de wiki) is het gebruik van de building=* tag hier uitsluitend gebruikt om die objecten zichtbaar te maken op de kaart. Zonder dat worden al die objecten niet meer gerenderd (zoals je hier kunt zien).
Een “building” is een gebouw, maar veel gebruikers lezen dat woord ook als “bouwwerk” en dat is volgens mij onjuist.
Een “building” is natuurlijk altijd ook “man made”, maar “man_made” is lang niet altijd een building!

En een koeltoren is geen gebouw maar wel een bouwwerk. Maar ook de wiki bevat wel wat tegenstrijdigheden: is een kas (greenhouse) een gebouw? Is een voetbalstadion een gebouw?

Feitelijk is hier sprake van een gebrek van de standaard rendering, want een enorm object als een koeltoren verschijnt niet op de kaart als je het volgens de regels doet. Maar al deze vormen van taggen zijn duidelijk een geval van taggen voor de renderer.
De combinatie man_made=* en building=* op hetzelfde object lijkt me onjuist, maar levert vaak wel een natuurgetrouwer kaartbeeld op.
Het wachten is op verbeteringen aan de renderers zodat dát wat de mappers - volgens de regels - op de kaart zetten, ook zichtbaar is voor anderen.

Marc,

Dit is niet geheel onjuist getagd. Het zijn gebouwen namelijk, deze zijn destijds vanuit 3dShapes geïmporteerd.
Ze staan (helaas) niet in de BAG met als reden: Gebouwen die niet afsluitbaar zijn, zijn niet opgenomen in de BAG.
Letterlijk volgens de BAG regels:

Tijdens de “grote” BAG import is dit besproken en opgenomen in de handleiding:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:tower:type%3Dcooling
Hier staat dat je de tag building=* kan toevoegen.

Ik had die BAG regels nog niet gezien, en ze verklaren een hoop.
Maar dan zien we toch weer verschillen opduiken tussen de diverse landen. Een schoorsteen is toch echt geen building, en in deze wiki is dat expliciet doorgestreept als extra tag.
En de wiki is ook nogal eens verwarrend. Ik zie niet zo veel verschil tussen een man_made=silo en man_made=hot_water_tank, maar de wiki geeft bij de een wel building en bij de ander niet…

Deze verwarring is jammer en levert dus doorlopend een ander kaartbeeld op bij de verschillende landen, omdat ze al die basisobjecten toch op “lokale” manier taggen.

Deze verwarring zal blijven bestaan, tot de rendering van de standaard mapnik kaart aangepast zal worden.
Als je deze verwarring doorvoert naar de bouwwerken/kunstwerken (in de bouwkunde) wordt de verwarring nog groter.

Ik weet dat er mappers zijn die maar wat graag de brugcontouren willen tekenen icm bridge=yes.
Vandaag de dag zijn hier volgens mij ook mogelijkheden voor. Zo heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeuren wat wel en wat niet in de database zou moeten komen. En wat er dan gerenderd zou moeten worden.
Een beetje hetzelfde geldt voor wegdeel vlakken wel of niet taggen.

Ik hou het uiteindelijk bij het KISS systeem, Keep It Stupid Simple! Of ook wel: Keep It Simple, Stupid! Kies maar welke het beste bij je past. :wink:

Wel ben ik met je eens dat er beter gedocumenteerd kan worden, maar ja, wie pakt het op?
Ik wijzig weleens kleine dingetjes op de OSM wiki, maar dan houdt het bij mij wel een beetje op. Zo heeft ieder zijn ding.