Rendertime.....

Is de rendering van osm.org niet actief sinds gisteren?
Wie kan hier meer over vertellen? Deze grafieken bekijk ik eigenlijk nooit.

http://munin.openstreetmap.org/openstreetmap/orm.openstreetmap/renderd_zoom_time.html

Aangezien enkel het grafiekje rechtsboven niks laat zien en de onderste wel, lijkt me het eerder een failure in het rapporteren van de rendering. Maar je hebt concrete issues ergens?

De dropped requests zijn meestal het meest interessant. Dat zijn de afgewezen renders waardoor je een oudere tile uit de cache krijgt.
Dit ziet er redelijk normaal uit, na een nieuwe carto release worden er normaliter heel veel meer gedropped.

Vanaf een bepaald zoomniveau (uitzoomen) zijn de tiles sowieso gecached en worden ze slechts wekelijks opnieuw gemaakt.

Gister merkte ik dat de change files an OSM van geofabrik niet beschikbaar gemaakt zijn (die van vanochtend bevat 2 dagen aan changes), dus het zou kunnen dat er ergens vanuit OSM ook een issue was met het repliceren van de OSM gegevens naar de render database waardoor er een achterstand is ontstaan, maar dit is speculatie. Het lijkt aannemelijker dat dit issue beperkt zich beperkte tot de download server van geofabrik.

Gister merkte ik dat de rendering geheel niet doorkwam. Vandaar dat ik wat ben gaan spitten

Vanmiddag of vanmorgen is er van alles terug gedraaid op osm.org.
Wijzigingen van gisteren en vanmorgen, die vanmorgen nog zichtbaar waren, zijn er nu niet meer. Ook de wijzigingen van maandag zijn niet meer zichtbaar.
De laatste paar dagen waren er wel problemen met het laden, je kreeg voortdurend grijze tegels.
Dat gaat nu weer een stuk beter.

Tot mijn grote schrik zie ik gisteravond door mij gemaakte changes, die tot nog toe maar half zichtbaar werden - sommige losse tiles leken totaal niet te willen verversen, de meeste wel - nu helemaal verdwijnen… Wat te doen / Wachten op betere tijden, opnieuw de changes invoeren, wie weet het ?

een verwarde,

Marcel van Dijk.

Ik weet het niet, maar denk dat het zo’n vaart niet loopt met je edits.
Als je via een data editor de gegevens bekijkt (in JOSM vanuit OSM downloaden en niet vanuit OSM Overpass API) zou je rechtstreeks uit de master DB moeten lezen en van daaruit moeten kunnen zien of je wijzigingen (nog steeds) zijn vastgelegd. Is dat het geval zou het uiteindelijk met de tiles ook goed moeten komen.
Kan nergens iets vinden over een grote storing, dus met een portie geduld zou het goed moeten komen.

Check eens of de changes wel in JOSM zitten als je de selectie of changeset downloadt?

[edit] eerder antwoord niet gezien…:wink:

Wijzigingen zijn er gewoon nog. Ik heb hier en daar gechecked en wat ik ingevoerd heb, is er gewoon nog.
Is ook logisch.
Ze hebben de renderer terug gezet, kennelijk ging er iets mis met de renderer.

De vraag of er iets mis zou zijn met de renderer laat ik in mijn openingstopic weten.
Ook ik heb net even gechecked of de data aanwezig is op OSM welke de afgelopen dagen door me is ingevoerd.
Alles is er nog gewoon.
Onderstaande plaatje is de status van de renderservers op dit moment.
In het tweede van hieronder is te zien dat de storing op 28 maart is begonnen en ook 29 maart geen activiteit.
Dat probeerde ik (met te weinig woorden) ook in #1 te zeggen.
Vandaag 30 maart rond 11.00uur werkten de render servers weer.

Nog steeds worden wijzigingen van maandag en dinsdag niet getoond, terwijl die wel getoond zijn. Wijzigingen van gisteren worden wel getoond.

na dik 48 uur…

Changes zijn in ieder geval bewaard en verwerkt, want tot zoomniveau 15 te zien. Daarboven niet - ook niet na verversen. Ik heb dit nog nooit zo extreem meegemaakt.

Marcel van Dijk.

Het lijkt erop dat de renderingsserver ons weer even in de steek laat.
http://munin.openstreetmap.org/static/dynazoom.html?cgiurl_graph=/munin-cgi/munin-cgi-graph&plugin_name=openstreetmap/orm.openstreetmap/renderd_zoom_time&size_x=800&size_y=400&start_epoch=1463048247&stop_epoch=1463156247

Ook de wiki lijkt eruit te liggen.

Kan het te maken hebben met het zelfde punt als van de week? Toen werd de databaseserver verhuisd.
Kan zelf de vraag beantwoorden: Ja, wiki is tot maandag offline
Zie: https://twitter.com/OSM_Tech
en https://blog.openstreetmap.org/2016/05/

Daar zal het zeker mee te maken hebben.
Om 15:30uur is de server eruit gegaan.

Dit weekend is onderhoud in het datacenter in London, daarom is recent het e.e.a. naar York verhuist.

Zie de recente post van Grant Slater op de talk lijst.