Tagging van winkel-ketens

Ik heb de statistieken-pagina op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Netherlands/Shops ook weer geupdate.

Ik was een beetje aan het neuzen door OSM wiki pagina’s en kwam daar onderstaande link tegen.

Is het verstandig dat beide worden samengevoegd?

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Dutch_chain_stores
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Netherlands/Shops

Ja, lijkt me een goed idee! Tweede link is (veel) nieuwer, dus een redirect van de eerste naar de tweede pagina lijkt me het logischt.

Ik heb niet te veel kennis van wiki editing, het viel me alleen op.

Is niet zo moeilijk hoor, dit is hoe je redirects maakt: https://en.wikipedia.org/wiki/Help:Redirect

In het kort: inloggen, op ‘Edit source’ klikken, en de inhoud vervangen door ‘#REDIRECT [[WikiProject_Netherlands/Shops]]’.

Meteen maar even gedaan!

Ik heb de wiki-pagina weer geupdate: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Netherlands/Shops

En hier weer wat statistiekjes:

Winkel       Nov'15 Apr'16 Totaal Percentage(Apr'16)
Albert Heijn    760    794    850             93.41%
Bijenkorf        10     10     10            100.00%
Gamma            96     95    165             57.58%
C&A              68     72    132             54.55%
BCC              38     43     75             57.33%
Kwantum          39     45     99             45.45%
Mango            21     22     50             44.00%
Bruna           132    134    380             35.26%
Blokker         235    250    622             40.19%
Specsavers       28     33    118             27.97%
Witteveen        26     27    100             27.00%
Shoeby           50     54    223             24.22%

Bestaat de HEMA niet in zuid-Nederland??

Kijk eens naar deze overpass:

Terwijl ik toch zeker weet dat er wel degelijk HEMA filialen beneden de grote rivieren zijn te vinden.
Hier valt voor mappers in dit gebied (daar hoor ik dus zelf ook bij :confused: ) nog een slag te maken.
Maar bij de analyse van die overpass viel me ook nog wat anders op, en dat is de manier waarop de Hema is getagd:

Verreweg de meesten (128) gaan voor department_store, daarnaast nog 28 keer convenience en dan nog een paar andere. Vooral “yes” is een dooddoener. Wordt het geen tijd om die allemaal gelijk te trekken? En dan maar kiezen voor department_store?

Ik denk dat er iets mis gegaan is met je Overpass, er zijn genoeg Hema’s in Zuid-Nederland gemapt hoor!

Lijkt me inderdaad goed om dit gelijk te trekken. Misschien variety_store? Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:shop%3Dvariety_store

Heren, als ze niet gemapt zijn of geworden zijn dan staan ze er toch ook niet in. Twee voorbeelden kort door de bocht, Shop Hema, Nieuwegein ik dacht City Plaza en dat was ooit een franchiser zal niet verandert zijn denk ? Maar die in Vianen komt ook niet voor ? Hoe compleet is de huidige database dan ?

Inderdaad, er blijken Hema’s en HEMA’s te zijn. En bovendien ook nog met operator=HEMA.
Dat levert de verklaring op. Ik zocht naar HEMA. (En dat is volgens mij de juiste naam)

variety_store is volgens mij meer iets voor de Action. Department is ook het meest gebruikt.

Edit: toegevoegd alle Hema’s (ook in Europa):

Math1985, ik las in het AD vandaag dat er meer ketens met een Franchise formule werking, dan Hema, maar AH en Bruna ook en Jumbo maar er staat in het artikel een totaal van 700 formules, hoe vinden we die ?

Waarom willen we dat precies weten? Er zijn bijvoorbeeld franchise-McDonald’s en centraal bestuurde McDonald’s. Van buiten en voor de klant zien die er echter precies hetzelfde uit. Als er geen onderscheid is in het logo aan de buitenkant is het voor mij persoonlijk in osm ook niet belangrijk om onderscheid te maken.

Mathijs1985

Het zal per keten verschillen maar zelfstandige franchisers richten hun winkel anders (aantrekkelijker) in of voeren een ander inkoop beleid. De operator tag is IMHO geschikt om dat onderscheid aan te geven, brand is de vlag / concern maar operator de baas.
En op een tag meer of minder, zolang het betrekking heeft op het onderwerp, wil ik niet kijken. Er wordt toch al snel afgezien van achtergrond of uitgebreide informatie omdat je die niet ter plaatse kunt vinden maar op moet zoeken. Maar een web adres is dan wel weer handig, dan houdt de ondernemer de sluitingstijden bij.
Maar vallen winkelopeningstijden of tarieven van parkeerplaatsen daar dan ook niet onder. Ik kom met de auto en moet dat ding kwijt, dan ga ik toch geen rondjes rijden voor een gratis of minder duur plekje ?

De spelruimte van franchisers verschilt inderdaad per keten van enigszins (Ahold met AH, Etos, Gall & Gall) tot nauwelijks (McDonalds), maar je moet je daar echt geen grote voorstelling van maken. Het betreft op z’n hoogst een relatief kleine aanpassing aan het assortiment aan lokale behoeften, inrichting is per keten behoorlijk strikt geregeld.

Maar belangrijker: je hebt als consument toch helemaal geen keuze? Als in in mijn eigen dorp of elders op lokatie boodschappen doe, heb ik echt nooit keuze tussen een ‘geketende’ AH of een gefranchisede. Daarom vind ik het persoonlijk weinig relevant dat op een kaart te vermelden.

mijn 2 cent,

Marcel.

Via deze overpass krijg je alle 35 filialen van “De Tuinen” in Nederland.
Ik zie de volgende shop types:

chemist (19)
convenience (3)
deli (1)
greengrocer (1)
health (3)
herbalist (2)
medical_supply (1)
nutrition_supplements (2)
supermarket (3)

“De Tuinen” zijn sinds enige tijd niet meer onder die naam in het straatbeeld aanwezig, maar heten nu: “Holland & Barrett”.
Ik stel voor dat we (@Math1985, iets voor jou?) de naam gaan aanpassen en dat we het het juiste shop type kiezen, maar dat vind ik nog niet zo eenvoudig, omdat feitelijk al bovenstaande types wel kloppen!

Wat stellen jullie voor?

Ik zou zeggen dat chemist het beste past, en dat komt ook overeen met wat gebruikt wordt. Maar inderdaad klopt alles wel deels.

Zijn alle winkels gelijktijdig hernoemd, of is dit een proces dat nog bezig is?

Dat weet ik niet zeker, maar op hun website:
http://www.hollandandbarrett.nl/info/over-ons
zie ik dat ze sinds 1 mei 2015 onder die naam verder gaan.
Ik zou ze maar allemaal aanpassen.

En weer nieuwe statistieken:

Winkel       Nov'15 Apr'16 Nov'16 Totaal Percentage(Apr'16)
Albert Heijn    760    794    763    850             89.76%
Bijenkorf        10     10     8      7              80.00%
Gamma            96     95     77    165             46.67%
C&A              68     72     75    132             65.82%
BCC              38     43     43     73             58.90%
Kwantum          39     45     51     99             56.52%
Mango            21     22     21     30             70.00%
Bruna           132    134    144    335             42.98%
Blokker         235    250    278    622             44.69%
Specsavers       28     33     41    118             34.75%
Witteveen        26     27     29    100             27.00%
Shoeby           50     54     60    225             26.66%

Het aantal gemapte Albert Heijn’s, Bijenkorven, Gamma’s en Mango’s is teruggelopen. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat veel van die winkels verdwenen zijn. Van de Bijenkorf hebben we er nu zelfs steeds meer op de kaart dan er in werkelijkheid bestaan. V&D is uiteraard uit de vergelijking gehaald. Het is ook te zien dat we nog steeds supermarkten (AH) missen, en dat er voor andere typen winkels zoals Shoeby of Bruna juist veel winkels zijn toegevoegd.

En ik heb de wiki-pagina ook weer bijgewerkt:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Netherlands/Shops

En een update van de situatie van het mappen van winkels per binnenstadsgebied voor de 25 grootste gemeenten:

  1. Amsterdam: Geheel.
  2. Rotterdam: Geheel.
  3. Den Haag: Geheel.
  4. Utrecht: Geheel.
  5. Eindhoven: Geheel.
  6. Tilburg: Bijna niet.
  7. Groningen: Geheel.
  8. Almere: Geheel.
  9. Breda: Geheel.
  10. Nijmegen: Geheel.
  11. Enschede: Geheel.
  12. Apeldoorn: Bijna niet.
  13. Haarlem: Geheel.
  14. Amersfoort: Geheel.
  15. Zaanstad (Zaandam): Geheel.
  16. Arnhem: Bijna niet.
  17. Haarlemmermeer (Hoofddorp): Geheel.
  18. 's Hertogenbosch: Geheel.
  19. Zoetermeer: Geheel.
  20. Zwolle: Geheel.
  21. Maastricht: Gedeeltelijk
  22. Leiden: Geheel.
  23. Dordrecht: Gedeeltelijk.
  24. Ede: Bijna niet.
  25. Emmen: Bijna niet.

We staan er dus erg goed voor, zeker met betrekking tot de grote steden. Het meeste werk lijkt nog nodig te zijn in de middelgrote steden.

De plaatsen waar het meeste werk nodig is zijn Tilburg, Apeldoorn, Arnhem, Ede en Emmen. Misschien een keer in een van die plaatsen een mapping-party houden volgende zomer?

In Groningen en Hoofddorp is de afgelopen tijd het meeste werk verricht.