Editor JOSM: Stap voor stap

Wat mij betreft is sticky niet echt noodzakelijk de eerste tijd. Hij komt toch wel redelijk boven aan als er vragen/opmerkingen/aanvullingen bij komen. Dit zou overwogen kunnen worden als #1 redelijk compleet is en de nieuwe items verdwijnt uit het zicht van de eerste pagina, omdat er niet meer zoveel gereageerd gaat worden.

De discussie hier en een wikipagina daar.

en dan topic sticky “Welkom” veranderen in “Welkom en editing, JOSM”, hoe editen JOSM met verwijzing naar wikipagina en verwijzing naar forum discussie pagina.

Wij hebben hier niet een forum waarbij standaard, de eerste pagina goed wordt bijgehouden.

Tevens, #1 openingstopic kan maar een bepaalde aantal letters woorden/tekens aan.
Waar plaats je die ander hoofdstukken.
Zoals forum nu ingesteld is, meen ik, kan je geen verwijzing maken naar en andere “#” 2 …25…

Voordeel wiki pagina iedereen kan een verbetering toevoegen.

… 'k Voel me weer beginner. :slight_smile: ben maar voorzichting in een naburig park begonnen.

vergeet niet in JOSM je gebruikersnaam en ww in te vullen

Het instellen van josm het uploaden in kleiner blokken, zoals we dat nu gedaan hebben bij de bag import.

Hoe in te stellen:
Als je op de upload button klikt, kom je in onderstaand scherm.

Klik dan op de advanced button, dan kom je op onderstaand scherm.
Vink middelste optie aan en vul 100 in.

Waar vul ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord in?

Druk F12 (instellingen)
Druk op de 2e button aan de linkerzijde (Connection settings)
Vul hier je gebruikersnaam en wachtwoord in.

Allen,

Een prima ontwikkeling! maar zou het niet beter zijn op dit op de NL JOSM wiki (help)pagina te zetten met de nodige voordelen? (iedereen kan wijzigen, plaatsen afbeeldingen etc.)

Edit 1: typefout NK → NL

Martin… hier kun je evt. direct antwoord op je vraag krijgen. Dat is ook een voordeel van het forum. 'k heb er al een heleboel, maar ga eerst aan de slag met de instructies.

De NL JOSM wiki kan natuurlijk ook aangepast worden.
Met wiki edits heb ik (nog) niet zoveel ervaring. Toch zie ik wel voordelen op het forum.
Wat is de reden dat je het niet als voordeel ziet op het forum?

De voordelen van de wiki heb ik al genoemd…:slight_smile:

Die voordelen zijn de nadelen van het forum: het moet sowieso dan een sticky zijn; invoegen van tekst is moeilijk, hoofdstukken, links, etc. Maar ik ben ook geen echte wiki moet ik eerlijk zeggen.

Ik heb is gekeken op de NL JOSM wiki, maar deze ziet er nog steeds zeer goed uit.
Het is grotendeels door één persoon opgezet in 2013, en er is veel nuttige informatie te vinden.

Ik zie dit forum ook als aanvulling op de wiki, waar je zoal tegen aanloopt als beginner maar ook als meer gevorderde JOSM gebruiker. JOSM blijft een editor die je spelenderwijs leert kennen, zoals elke app.
Je hebt de nodige handvaten nodig om het te leren. Hiervoor zijn dan ook de links in #1 neergezet.
En mochten er belangrijke aanvullingen zijn, zal ik deze natuurlijk bijwerken op #1.
Maar ik weet niet of dit allemaal noodzakelijk is om op de NL JOSM wiki te zetten.

Er kunnen stukjes aangevuld worden, welke hier de revue passeren. Dat maakt de wiki natuurlijk altijd completer.
Zoals Allroads eigenlijk ook al zei, hier de discussie op de wiki de aanvullingen.
Ik ben bereid om op het forum #1 te actualiseren. En zoals al gezegd later misschien op de wiki aan te vullen.
Maar dat mag natuurlijk ook iemand anders doen, misschien leest DiGro wel mee. Hij is actief op OSM.

Goedenavond .

Hij heeft inderdaad meegelezen en inmiddels een klein opzetje gemaakt.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:JOSM/FAQ

Hoewel het mij beter lijkt om de vragen op afzonderlijke pagina’s te zetten en dan een link naar de FAQ pagina.
Dat geeft meer ruimte, oa voor illustreren met foto’s (ik ben zo vrij geweest een kopie te maken van een van de foto’s hier. Laat het me even weten als dat een bezwaar is)
Dan wordt het iets als http://wiki.openstreetmap.org/wiki/RU:JOSM/FAQ met dus verwijzingen naar de echte vragen/antwoorden.

Blijkt dus een slecht voorbeeld te zijn.

Misschien een voorportaal met verwijzingen naar de achterliggende pagina’s met de uitleg of iets als
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:JOSM/Guide zelf (andere namen op de tabs,


Sorry, ik moet mij afmelden
Andere verplichtingen vereisen mijn aandacht

Is het autoriseren in Josm aangepast bij versie 9900?
Ik moest voor het uploaden extra gebruikersnaam en wachtwoord invullen.
En dat een schermpje is van OAuth.
Is dat juist en betrouwbaar.

Mvrgr Jan Remijn

Bij werkte dat OAuth niet. Hij kon geen contact krijgen met de server, etc.

Je kunt bij Bewerken>Voorkeuren>Wereldbolletje de oude authenticatie instellen. Optie “Basis-authenticatie” gebruiken aanklikken.

eenmalig je gebruikersnaam en password invullen voldoet en OAuth heb je dan niet nodig.

[edit] wellicht dat de ID/pw combinatie nu versleuteld opgeslagen en verzonden wordt?

Zonder OAuth kan ik niet uploaden.
OAuth is dus wel betrouwbaar?

Mvrgr Jan

Jawel, je kunt zonder OAuth uploaden. Ik doe niet anders. Zoals ik beschreven heb in mijn voorgaande post Basis-authenticatie instellen en klaar.

dvdhoven,

Excuus, ik had je eerste antwoord niet gezien.
Nu zag ik dat het ook in de beschrijving van Commodoortje staat.
OAuth was pas na de update naar 9900.
Het is gelukt.

Mvrgr Jan.

wellicht ook een idee om te beschrijven hoe satelliet beelden van cyclomedia te gebruiken zijn in JOSM