Data vervuiling nog zichtbaarder

Sinds een aantal weken heb ik een postgis database geinstalleerd en daar o.a. de BAG en laatste versie BGT van NL-extract in een database opgenomen. Ook heb ik OSM Nederland (versie 8/1/2016) er in staan. Het wordt nu een stuk makkelijker te kijken wat er nu eigenlijk allemaal in staat. Ik heb een paar tabellen gemaakt die inzicht geven in de aantallen.

Hier een tabel van de Amenity key (alleen node en way)
En nog een tabel van de Name key (ook alleen node en way en exclusief highway/waterway)

Wat meteen opvalt is de vervuiling bij met name de name key. Wat te denken van deze of deze.

Als je niets te doen hebt op een druilerige zaterdag… :wink:

Interessant, maar wat moeten we hier precies mee?
Ik heb een paar keer zo’n query uit de tabel in zo’n Overpass venster gekopieerd en uitgevoerd, maar dan krijg ik lege datasets.
Dus misschien kan er een gebruiksaanwijzing bij, hoe je zo’n ding kunt uitvoeren

En verder zie ik diverse zaken, die geen vervuiling zijn, maar iets voor als alles klaar is. Zoals waterwegen, waar de vlakken een naamtag hebben ipv dat er een stream met naam door de watervlakken is gelegd. Is erg arbeidsintensief om zoiets om te zetten.
Ik zie bijv. P2 . Dat is geen datavervuiling, maar een parkeerplaats. Diverse gemeentes duiden zo de parkeerplaatsen aan. Lijkt me handig om dat dan ook op de kaart te zetten.

Dit is OSM dus niets moet :wink:

Even zonder gekheid… nee het meeste wat je ziet is correct alleen zitten er er opvallende zaken tussen waarvan je bij nadere bestudering de conclusie moet trekken dat het niet klopt. Het lastige van een name tag bv is dat daar geen 100% sluitende query van te maken die die vervuiling opspoort. Alleen met een visuele controle kun je dat op het spoor komen.

De overpass code zou moeten werken als je die in de overpass turbo plakt. Hier een poging om de “Fietsenstalling” name tag op te sporen. Als je de kaart inzoomt op het gebied dat je wilt bekijken en dan links boven op “uitvoeren” klikt zou je osm items moeten zien die aan het criterium voldoen. Daarna zou je dat bv eens nader kunnen bekijken in JOSM en evt. e.e.a. aanpassen. Het blijft wel opletten en nadenken dus zeker niet zomaar alles wat je ziet even aanpassen.

Ik schreef vorig jaar een hele serie dagboekartikelen (in het engels) onder de titel: “Improving the OSM map - Why Don’t We?”.
Dit deel gaat over de rommel:
http://www.openstreetmap.org/user/marczoutendijk/diary/35512
Maar ook de andere 11 delen bevatten leerzaam materiaal én reacties.

Interessante blogs Marc. Vervuiling opsporen is inderdaad niet zo ingewikkeld maar het oplossen ervan wel. Wie gaat het doen, hoe gaan we het doen? Wat mag/ wat mag niet? Wanneer is het een mass-edit die kans maakt om gerevert te worden door de DWG? etc etc.

Ik denk dat de meeste mappers (mezelf incluis) meer energie krijgen van het toevoegen dan van verwijderen/corrigeren. Zolang het me niet in de weg zit zal het bij mij lage prio krijgen en ik vermoed dat dit voor de meesten zal gelden.

Niet heel relevant voor Nederland, maar in mijn zoektocht naar merkwaardige manieren (of onbegrijpelijke) van taggen kwam ik dit tegen:

http://overpass-turbo.eu/s/dVV (niet allemaal aanklikken, het zijn er 3133)

Het is in Chili en het lijkt op een import waarbij gebouwen zijn betrokken.

Als je naar de geschiedenis kijkt, dan zie je dat de oorspronkelijk mapper (4 jaar geleden, en daarna nooit meer iets gedaan) slechts één begrijpelijke key heeft gebruikt building=yes.

Het lijkt wel wat op een situatie die we hier ook kortgeleden hebben gezien…