Tagging van winkel-ketens

Blokker en Marskramer vind ik vrij duidelijk shop=houseware. Voor Xenos is shop=variety_store de minst slechte oplossing.

Ik denk dat voor Xenos shop=houseware eventueel ook een optie is. Het grootste deel van het assortiment va Xenos valt daar toch wel onder.

ik denk zo’n 15%, tenzij je kaarsen meetelt, dan zou je nog wel tot 40% kunnen komen :wink:

Ik sta nu even niet in een Xenos-winkel, maar op de website zijn de kopjes ‘Wonen en sfeer’, ‘Tafelen’, ‘Koken en bakken’, ‘Huishouden’, ‘Hobby en vrije tijd’, ‘Badkamer’, ‘Feest’, en ‘Eten en drinken’.

De categorieĂ«n ‘Tafelen’, ‘Koken en bakken’ en ‘Huishouden’ zou ik sowieso onder houseware scharen. De categorie ‘Wonen en sfeer’ en ‘Badkamer’ vallen deels onder houseware. De categorieĂ«n ‘Hobby en vrije tijd’ en ‘Feest’ niet.

Vergelijk dat met variety_store bij uitstek http://www.poundland.co.uk/, daar zijn de categorieen Christmas, Food&drink, Health&Beauty, Home&pet, Leisure&Entertainment, Stationery&Crafts, en Party&Celebrations. Hier valt alleen een deel van de Home&pet-sectie onder houseware.

Ik zei minst slechte oplossing, omdat ik geen enkele tag er perfect bij vind passen; ik heb het altijd al een rare winkel gevonden. Houseware komt voor mij sowieso op de tweede plek. Ik zie nu echter dat volgens de wiki ‘decorative items’ ook onder houseware vallen en het grootste deel van het xenos assortiment kan je als zodanig beschrijven, dus wellicht heb je gelijk.

Dank je, op OSM had ik het goed gedaan, ik krijg in JOSM ook keurig een envelopje te zien en op OSM een paperclipje.

Op de een of andere manier wou ik de hele tijd shop=confectionary typen, maar dat is andere koek :slight_smile:

Om ervoor te zorgen dat een eventuele wijziging breed gedragen wordt onder de Nederlandse OSM-gemeenschap, heb ik een link naar dit topic gestuurd naar alle mappers die laatste auteur van vier of meer Blokker, Xenos of Marskramer-winkels in Nederland zijn.

Ik neig er zelf nog steeds naar om alle drie de winkels als shop=houseware te mappen.

Ik heb geen negatief commentaar gehad op het naamwijzigingsvoorstel, dus hier ga ik binnenkort mee aan de slag.

De voorgestelde naamswijzigingen zijn uitgevoerd. De namen zijn nu (overeenkomstig het gebruik door de winkel op hun eigen website) WE, HEMA, Lidl, PLUS, SPAR, ALDI, Ekoplaza, EMTÉ, D-reizen, Media Markt, Leen Bakker, CoolCat, en Aktiesport.

De wiki-pagina heb ik ook bijgewerkt: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Shop_tagging_in_The_Netherlands

Zijn HEMA franchisenemers ook aangepast?

Alles met naam gelijk aan ‘Hema’ en een shop-tag is aangepast, er is niets gebeurd met de objecten die hier niet aan voldoen.

En hier het voorstel om Blokker, Marskramer en Xenos op shop=household te zetten:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mechanical_Edits/Math1985_mechanical/Dutch_houseware_shops

Math1985, n kleine waarschuwing bij Blokker, bv de Blokker, Nachtegaalstraat 52 is een Speelgoed Blokker, dus special niks anders en ik weet niet of er daar meerdere van zijn, maar dat kan wel. Een zoek loopje brengt niet meer in t zicht, maar in Volendam weten ze t vast wel.

Ah bedankt, dat is goed om te weten! Ik vind momenteel geen winkel met ‘name=Blokker and shop=toys’. Zouden er nog andere zijn?

En hier weer een rijtje spellingsvarianten:

Bakkerij Bart / Bakker Bart
Dirk / Dirk van den Broek
Pearle / Pearle Opticiens
Albert Heijn TOGO / AH to go
Prenatal / Prénatal
Perry Sport / Perry

Wederom de vraag, welke varianten hebben jullie voorkeur?

Dit is voorlopig de laatste wijziging in de categorie spellingsvarianten, want we hebben nu alle winkels gehad waarvan er twee varianten minimaal tien keer voorkomen.

Bakker Bart is uit Ede vertrokken, maar toen die er nog wel zat (en ik nog in Ede woonde) stond er Bakker, geen Bakkerij op de gevel.

Math1985, in een recent AD Economie artikel, vandaag, staat dat 50 % van de HEMA’s een franchiser is, n mooie puzzle. :=( voor de import.

Ik volg je niet helemaal, wat maakt de franchise-situatie relevant voor de tagging?

Zie draadje 28 of anders wordt het de operator. :wink:

Volgens mij staat bij franchise-Hema’s altijd ‘Hema’ op de voorgevel en nooit de naam van de franchisenemer, en volgens mij komt de naam van de franchisenemer ook niet terug op bonnetjes en dergelijke. Het lijkt mij in die gevallen persoonlijk niet zo nuttig de naam van de franchisenemer in de name-tag op te nemen.

Bedoel je houseware?

@Math1985: De Blokker in Workum is ook een bouwmarkt Bandstra. Ze zitten in hetzelfde pand op hetzelfde huisnummer, hebben elk een eigen “voordeur” maar je kan binnendoor doorlopen, dus naast de theepotten staan ineens accuschroefboren.

Ze waren niet getagd, ik heb ze nu maar elk afzonderlijk getagd met hun eigen entree=winkel=adresnode op de rand van het gebouw. (Volgens de website is Blokker huisnummer 20 en de bouwmarkt huisnummer 20-24). De action ertegenover staat op shop=department_store

Overigens heeft shop=houseware in zowel JOSM als mapnik nog geen icoon.