Is dit ook een 3dshapes probleem of is er een gek bezig geweest?

Bij het Veluwemeer kwam ik deze situatie tegen:

[1] Dit is de topomap:

[2] Dit is de meest recente luchtfoto:

[3] Dit is hillshade:

Allemaal redelijk met elkaar in overeenstemming.

[4] En wat bakt OSM op die plek:

Dat is toch volkomen bezijden de waarheid?

[5] En in JOSM ziet het er dan zo uit:

Wat is de oorzaak van die volkomen door elkaar heen geknoopte vlakken die een goede/betrouwbare weergave van de “werkelijkheid” onmogelijk maken? Volgens mij is dit nog een aanwijzing dat die oude 3dshape-import volkomen onbetrouwbaar is geworden. Misschien zag het er ooit zo uit (ik betwijfel dat trouwens), maar dat is dan wel erg lang geleden.

Hi Marc ooit van wintertijd gehoord ? :wink: De import of het import lijntje doet me denken aan een tegelrandje, die kom je nu nog her en der tegen als je op micro niveau gaat werken. Onder de Meenteweg http://www.openstreetmap.org/#map=15/52.7906/5.9835 tref je zo’n relict aan, een onnatuurlijke grens (noord - zuid) dwars op/over alle andere begrenzingen.

De 3dshapes-import was kaartblad georienteerd. Hierdoor zijn er soms inconsistenties langs de grenzen. Deze hebben we gemarkeerd met een speciale tag, met als doel om ze later te verbeteren. Een situatie zoals hierboven, waarbij twee vlakken die niet goed op elkaar aansluiten, had niet moeten voorkomen. Mogelijk was dat een foutje van ons of van iemand anders. Ik zou er niet zo’n punt van maken, maar dit gewoon verbeteren.

Vergelijken met OpenTopo heeft niet heel veel zin, want dat wordt elke paar maanden met de laatste versie van TOP10NL bijgewerkt. Om hetzelfde effect in OSM te krijgen, zou je daar ook steeds TOP10NL moeten importeren, wat natuurlijk niet te doen is.