Mappen van winkels

… en ik maar zeuren dat ik echt niet mee naar de stad ga… Als ik Dordt vergelijk met andere steden ga ik me toch een beetje schamen. Ben dus maar eens rustig begonnen met dank aan de app. van Marc Zoutendijk, want dat is toch wel een enorm hulpmiddel.
Mijn vrouw is toch wel erg verbaasd als ik telkens vraag,… waar is die Hunkemöller ook alweer en de Wibra… … wat moet je nu bij de Wibra? :smiley:

Ik gebruik mijn echtgenote dus als bron.

Math1985,

, je kunt je telefoon ook als dictafoon gebruiken, werkt buiten nog sneller zelfs bij regen.

Je kan ook osm tracker gebruiken:

https://code.google.com/p/osmtracker-android/

En verder bevestig ik een of zelfs twee camera’s aan de fiets en loop daarmee door een winkelstraat.
De foto’s zet ik dan op Mapillary zodat anderen er ook wat aan hebben.

http://www.mapillary.com/map/im/m0CQR9YMbZkotJpcsMqo5g

Het grootste deel van de binnenstad van Breda is nu ook in kaart gebracht.

Ik heb de winkels in de belangrijkste winkelstraten in Amsterdam nu ook toegevoegd. De Leidsestraat, Heiligeweg, Kalverstraat en Nieuwendijk (behalve het noordelijkste stukje) zijn nu compleet.

Ook de rest van centraal Amsterdam is behoorlijk goed gedekt, dankzij het werk van onder andere florisje, Stroet43, wvdp, EstherH, en mabapla.

Er blijft nog wel behoorlijk wat te doen, bijvoorbeeld het Damrak en de zijstraten en -stegen van de winkelstraten.

Ik heb nu ook het winkelcentrum van Den Haag gemapt. Sommige delen verder weg, zoals Chinatown en richting Noordeinde, moeten nog gedaan worden, maar het centrale deel van het centrum is compleet. Ik kom de komende tijd niet meer in Den Haag, dus als iemand zou willen helpen met Chinatown en Noordeinde zou dat erg fijn zijn.

In alle vier de grote steden zijn de winkelstraten inmiddels in kaart gebracht. Van de top twintig Nederlandse steden hebben de volgende steden nu de minste detail: Tilburg, Groningen, Apeldoorn, Arnhem, Hoofddorp, en Zoetermeer. Is er iemand in een van deze steden die meeleest en zou willen helpen met het mappen van de winkels?

Mooi werk Math1985! Je laat zien dat individuele mappers met een dosis enthousiasme enorm snel honderden POI’s kunnen toevoegen. Ik woon niet in Den Haag of Zoetermeer, maar zal beginnen mijn eigen dorp eens volledig te gaan mappen qua winkels.

Ik woon weliswaar niet in Apeldoorn, maar ik kom er regelmatig. Ik wil wel een poging doen om daar een en ander te verkennen. Alleen niet op de ultra korte termijn.
Momenteel ben ik bezig met kruimeltjes tussen allerlei zaken door. Deel van winkelcentrum Flora in Deventer Colmschate is nu gedaan. En zo ook al de nodige tankstations en fietsenwinkels en nog zo het een en ander.

Ik heb inmiddels ook de winkels in het centrum van Zoetermeer toegevoegd.

Ik heb eens gekeken hoe we er nu voor staan met het mappen van de winkels in het centrale winkelgebied van de 25 grootste steden, en het lijkt erop dat we bijzonder goed vooruitgang boeken. Van de 25 steden is in 13 steden het centrale winkelgebied volledig in kaart gebracht (waaronder de volledige top-5). Twee steden zijn grotendeels gemapt, twee steden gedeeltelijk, en acht in steden zijn slechts een paar winkels gemapt.

  1. Amsterdam: Geheel.
  2. Rotterdam: Geheel.
  3. Den Haag: Geheel.
  4. Utrecht: Geheel.
  5. Eindhoven: Geheel.
  6. Tilburg: Bijna niet.
  7. Groningen: Bijna niet.
  8. Almere: Grotendeels/geheel.
  9. Breda: Geheel.
  10. Nijmegen: Geheel.
  11. Enschede: Grotendeels/geheel.
  12. Apeldoorn: Bijna niet.
  13. Haarlem: Geheel.
  14. Amersfoort: Geheel.
  15. Zaanstad (Zaandam): Gedeeltelijk.
  16. Arnhem: Bijna niet.
  17. Haarlemmermeer (Hoofddorp): Bijna niet.
  18. 's Hertogenbosch: Geheel.
  19. Zoetermeer: Geheel.
  20. Zwolle: Geheel.
  21. Maastricht: Bijna niet.
  22. Leiden: Geheel.
  23. Dordrecht: Gedeeltelijk.
  24. Ede: Bijna niet.
  25. Emmen: Bijna niet.

Dus de steden waar we het hardste mensen nodig hebben zijn Tilburg, Groningen, Apeldoorn, Zaandam, Arnhem, Hoofddorp, Maastricht, Dordrecht, Ede en Emmen. Leest er toevallig iemand mee die in of rond een van deze steden woont en een bijdrage wil maken?

EDIT: kleurtjes.

Math1985,

Bij mij in Dordt doe ik een beetje hapsnap mappen met de winkels. Ben meer een fietser van het platteland en niet de wandelstraten van onze mooie binnenstad. De bekende supermarkten en kledingwinkels staan er wel in. Komende winter zal ik eens meer de binnenstad in gaan. Veel leegstand overigens bij ons in Dordrecht. Ben nu maar eens aan winkelcentrum de Bieshof begonnen.

Egbert

edit: Done! Nou ja een winkelcentrumpje er weer bij. https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.80340/4.71749
Wat is het verschil tussen shop=fishmonger en shop=seafood ?
In potlatch2 kun je bij winkels alleen kiezen uit fishmonger en dit rendert als een visje. Of kun je hier een goudvisje aanschaffen?

een Vlaaienwinkel? hoe?? shop=pastry?

Eggie, zie hier, http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/seafood_shop het oranje visje wordt ook genoemd of deze met shop=bakery http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Shop_tagging_in_The_Netherlands#shop.3Dbakery en pastry_shop=yes/no/only

Goed werk!

Ik zou seafood gebruiken, fishmonger is deprecated volgens de wiki en seafood is bijna twee keer zo veel gebruikt. De oorsprong van het bestaan van twee tags is dat er een aantal mensen tegen seafood zijn omdat dat geen zoetwatervis zou bevatten, terwijl anderen tegen fishmonger zijn omdat mossels daar niet onder zouden vallen. In de praktijk is er niet echt een onderscheid, de meeste mappers lijken de defaults in hun edior te volgen. JOSM en iD hebben standaard seafood, Potlatch 2 heeft standaard fishmonger.

Voor vlaaienwinkels gebruik ik shop=confectionery.

Ik kom zo nu en dan in Emmen en heb sporadisch wat winkels gemapt.
Zie ook mijn foto’s op Mapillary mocht iemand daar zin hebben ze verder in kaart te brengen. En als je foto’s maakt, upload ze dan ook naar Mapillary, dan hebben andere mappers er ook wat aan!

Als jij onder het motto ‘maak Dordt groen’ een mappingparty organiseert ben ik van de partij (en wie weet, Math1985 woont ook niet zo ver van Dordt :slight_smile: )

Wie weet Johan… Volgend jaar heb ik alle tijd van de wereld, maar denk dat ik de OSM eens ga uitproberen naar Verweggistan op de fiets. :slight_smile: Met die winkels komt het wel goed. :slight_smile:

Eggie, n gevaarlijke uitspraak jongeman, heb je al eens verschillende uittreders gesproken en naar hun plannen en werkelijke tijdbesteding gevraagd ? :=))

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen, dat je het na je pensioen zo druk krijgt als een klein baasje. :stuck_out_tongue:
Maar het is wel heerlijk! Eigen baas, als de zon lekker schijnt, niet meer achter een bureau verdrieten. :slight_smile:
Nu al weer 3 jaar pensionado en nog geen seconde spijt!

En deze stelling kan ik volledig ondersteunen!

Hier nog wat statistische data met betrekking tot het percentage gemapte filialen voor een aantal verschillende ketens.

Albert Heijn (incl. TOGO en XL) 760/850 = 89%
Bijenkorf 10/10 = 100%
Gamma 96/165 = 58%
V&D 40/62 = 65%
C&A 68/132 = 52%
BCC 38/75 = 61%
Kwantum 39/99 = 39%
Mango 21/50 = 42%
Bruna 132/380 = 35%
Blokker 235/622 = 38%
Specsavers 28/118 = 24%
Witteveen 26/100 = 26%
Shoeby 50/223 = 22%

Er zijn vrij grote verschillen tussen de verschillende ketens, maar al met al blijkt dat we erg goed op weg zijn. Waar het een paar jaar geleden nog een hopeloze onderneming leek om alle winkels in heel Nederland op de kaart te krijgen, naderen we nu al compleetheid voor sommige ketens.

(Het verloop van winkels is natuurlijk wel groot ten opzichte van andere geodata, maar eenmaal gemapte winkels aanpassen gaat een stuk sneller dan een winkelblok voor het eerst in kaart brengen.)

Edit (29 november): kleine wijziging in de manier waarop de statistieken berekend zijn, waardoor sommige nummers iets anders uitkomen.

I don’t think it makes sense to keep two threads, so I’ll continue the discussion in http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=33909.