Tagging van winkel-ketens

Prima om de brand te gebruiken tezamen met de name tag.

Helaas zie ik nog wel eens tankstations waar wel de tag operator wordt gebruikt maar niet de tag name. Volgens mij heeft elk tankstation namelijk altijd een name (herkenbaar aan een groot bord en erg handig om in te tikken in een navigatiesysteem), altijd een operator (hoewel ik die voor OSM niet interessant vind) en vaak een brand.

Voorbeeld: GM en verder ligt een tinq

Johan & Allroads, Tinq dat is een leuke wel duidelijk, Tinq altijd de goedkoopste, maar probeer op het station dan maar eens een naam te vinden, misschien op het bonnetje, maar fietsend tank ik niet. De site biedt dan uitkomst maar zeker weten doe ik het niet met Google als zoek machine. Tinq Weezebeeksingel staat als zo op de site. De eigenaar is de firma Kamp Opel / GM dealer wie geeft zn naam eraan ? Die naam staat duidelijk op het kassa gebouw maar opmerkelijk ook die van Lebera (telefoons).

Even terugkomend op het C1000 verhaal, ik zal in wat verloren tijd de winkels 1 voor 1 omkatten naar de nieuwe naam. Uiteraard verfieer ik eerst op het boze internet wat de nieuwe winkelnaam is geworden.
Dan kunnen jullie je bezig houden met belangrijke zaken :stuck_out_tongue:

Wees wel voorzichtig met het gebruik van lijsten filialen op de websites van supermarkten. In principe zouden zulke lijsten onder het databaserecht kunnen vallen, en kunnen dus niet op OSM gebruikt worden. Ik weet niet hoe streng we hiermee om gaan?

Uiterwaard kunnen we de informatie die Google toont helemaal niet gebruiken. Hetzelfde geldt voor sites als openingstijden.nl, detelefoongids, Drimble, enz.

Dat ben ik niet helemaal met je eens, en ik heb daarover een post geschreven. In principe kan je die informatie gewoon van de site van de winkeleigenaar gebruiken. Volgens jurispudentie zullen zij zullen daarover geen bescherming vanwege het databankrecht kunnen afroepen.

Daarin heb je gelijk. Voor sites die gegevens verzamelen geldt wel het databankrecht.

Eens met je interpretatie.

Inmiddels al wat winkels omgekat naar de nieuwe supermarktnaam incl bijbehorende info.
Graag jullie commentaar voordat ik dadelijk 150+ winkels verkeerd omgebouwd heb…

@stevebeer , ik heb je laatste twee edits bekeken, dus daar is mijn mening op gebaseerd.

Twee dingen vielen mij op:

goed werk verder

edit:
bij deze node staat geen shop=supermarket tag en heb je de c1000 node laten staan.
edit2:
ik heb nog een paar van bewerkingen bekeken: je werkt iig erg consistent; op de twee bovenstaande opmerkingen na is er niks op aan te merken.

@de vries
Bedankt voor je reactie. Daar kan ik zeker wat mee.
Beide opmerkingen zijn nieuw voor me. Weer wat geleerd.

Deze wist ik ook niet (en waar staat dat dan?), maar ben ik eigenlijk ook niet zo’n voorstander van. Organisaties veranderen hun websites nogal eens en diepe links lopen dan vaak dood.

edit: Op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:website staat: “Avoid long URLs” om precies de reden die ik net ook noemde.

Sander, ik heb dat ergens op de wiki gelezen, maar ik kan het nu ook zo gauw niet terug vinden. Ik snap je argumenten tegen deze lange url’s, maar de logica achter deze aanpak is dat je bij “website=*” de site van het object dat je tagt toevoegd en niet die van een overkoepelend orgaan. Als je dat wel doet en diezelfde logica doortrekt (ik geef toe, niet zonder overdrijven) kan je net zo goed een link naar een wikipedia pagina over supermarkten toevoegen.

Als je toch liever www.jumbo.com toevoegt, dan zou ik de tag “website:operator=www.jumbo.com” logischer vinden.

Bedankt, is nu aangepast.

Zal ik doen.

Er zijn ook nog 22 Kruidvats die alleen “amenity=pharmacy” hebben en geen shop, en 3 die zowel “amenity=pharmacy” en “shop=chemist” hebben. Dit lijkt me verkeerd, een pharmacy is een apotheek.

Zowel de Action-edit als de Kruitvat/Hunkemoller/blokker/AH/Albert Hein-edit zijn nu uitgevoerd.

Hi xnyhps, welkom op t forum. Al even bezig en geen blik op t forum geworpen of slechts gekeken ?

Al een tijdje bezig, maar nog niet zo vaak op dit forum gekeken. :slight_smile:

Voor de overblijvende winkels met inconsistente name-tags is het iets minder duidelijk wat de ‘goede’ naam is. Ik heb een overzichtje van deze winkels op de wiki gezet:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mechanical_Edits/Math1985_mechanical/Dutch_Shop_Names_2

Voor elke winkelketen heb ik uitgezocht:

  • Het huidige aantal winkels getagd met die naam
  • De spelling op het bord boven de winkel
  • Het gebruik in lopende tekst op de eigen website van de winkel
  • Naam op Wikipedia
  • Naam gebruikt in de pers (Nu, Volkskrant en Telegraaf).
  • Oorsprong van de naam

Alleen de spelling/hoofdlettergebruik op het bord aan houden is denk ik geen optie. Dat zou ons name-tags als STARBUCKS en COOLCAT geven, ik denk dat we in zulke gevallen het hoofdlettergebruik in elk geval niet willen overnemen.

Echt een trend of consistentie is er in elk geval niet te bekennen in het naamgebruik. Ik heb zelf niet echt een sterke voorkeur voor een van de opties, maar ik denk wel dat het nuttig is om binnen OSM consistent te zijn. Wat denken jullie over de verschillende opties?

Math1985, mooie opzet. Ik zou persoonlijk Wikipedia niet als bron gebruiken, hoezeer het ook ons na aan het hart ligt is dat uiteindelijk ook maar een derden verzameling van kennis. IMHO dus niet gebruiken wegens mogelijke onbetrouwbaarheid. Is de houdster maatschappij misschien ook nog een mogelijk item ? Bv Blokker met Intertoys, Blokker, Bart Smit, E toys, Marskramer, Blokker Speelgoed ?