Verwarring met naam van een weg?

Een weg in Velden (gem. Venlo) heeft geen naambordje.
De adresgegevens in de BAG (die ook gebruikt worden) laten een andere naam van de weg zien dan wat waarschijnlijk de officiele naam is.
Met als gevolg dat routeplanners hier moeite mee hebben.

Het gaan om een zijstraat van de weg “Schandelo” die nu als Slinkweg op de kaart staat (langs huisnummer 13)
OSM ID : 6701235
Ter plekke is hier geen straatnaambord te zien.
De Slinkweg splitst zich.
Linksaf kom je bij huisnummers 13A en 13B terecht.
Rechtsaf kom je bij huisnummer 13D terecht.
Mummer 13C ligt in de bossen.
De straatnaam van deze adresnodes uit de BAG is steeds Schandelo (tevens de naam van het gehucht).

Als je nu de wegbeheerder opzoekt (http://www.rijkswaterstaat.nl/kaarten/wegbeheerders.aspx ),
dan wordt hier de wegnamen Slinkweg (linksaf) en Kleikoelseweg (rechtsaf) genoemd.

Het stuk weg dat in openstreetmap de naam Slinkweg heeft gekregen heeft hier de naam Kleikoelseweg.

Kijk op de bagviewer, dan staat de naam Schandelo op de Kleikoelseweg.

Welke naam moet er nou in OSM gebruikt worden?

Jan, de oplossing leg het probleem bij Venlo neer of voor das vriendelijker. Je kunt t ook via het BAG formulier doen dan stel je de vraag omgekeerd de weg heet zo maar het pand anders ?

Laatst kwam ik ook een dergelijk geval tegen, een beetje anders: de BAG-straatnaam is anders dan het straatnaambord van de gemeente aangeeft (K.M. Rozenlaantje op het straatnaambord, en de panden langs deze straat hebben in de BAG als straatnaam Haarlemmerstraatweg).

Ik heb hier gekozen om het straatnaambord ‘voorrang’ te geven boven de BAG-straatnaam, door name=K.M. Rozenlaantje in te vullen. Ik heb verder alt_name=Haarlemmerstraatweg toegevoegd.

Het is een oplossing, maar echt bevredigend voelt het niet.

Na enig nadenken bedacht ik me dat het misschien niet de rol van de OSM-mapper moet zijn om te kiezen welke van de gevonden bronnen beter is dan een andere. Die rol lijkt me logischer in handen van de renderer.
Als mapper zou je misschien moeten volstaan met mappen wat de diverse bronnen zoal aangeven. En als die verschillend zijn, dan is dat maar zo.
Als mapper ga je met gps en camera het veld in (of raadpleegt een gezaghebbende bron) en je registreert je waarnemingen. Het hebben van een mening over wat je ziet, zoals het rangschikken naar belangrijkheid, lijkt me niet de rol van een mapper.
Dat volgt eigenlijk ook al uit het uitgangspunt dat wat we mappen verifieerbaar door waarneming moet zijn. Dat bijv. de BAG een andere straatnaam heeft dan het straatnaambord kun je waarnemen, maar dat het een belangrijker is dan het ander, dat kun je alleen maar van mening zijn.

Je zou dan kunnen taggen met iets als name:rws=* (voor Rijkswaterstaat als bron), name:street_sign=* (voor het straatnaambord, voor zover aanwezig natuurlijk), name:official (voor het straatnaambesluit van de gemeente), etc.
Daar zitten natuurlijk ook weer haken en ogen aan, natuurlijk, ik weet het. Soms spreken straatnaamborden elkaar tegen. En welke naam kies je dan voor het veld name=* ?

Maar…toch lijkt het me in principe wel juist om vast te stellen dat de rol van de OSM-mapper passief, beschrijvend moet zijn, en dat de renderer maar moet kiezen wat hij het beste vindt.

Is dat wel eens eerder bedacht? Wat vinden jullie er eigenlijk van?

Voor een renderer lijkt me de keuze helemaal moeilijk, want hij heeft helemaal geen info waar hij zijn beslissing op kan funderen of weet niet dat er twijfel is over een bepaalde weg.
De mapper is als het goed is vaak beter op de hoogte en kan research verrichten. Soms “moet” je een knoopdoorhakken of de naam van de weg gewoon weglaten. Ook een keuze…
Sommige straten in mijn buurt kom ik ook niet achter. Vooral als er geen huizen staan. Alle bronnen spreken elkaar tegen… en wie weet wordt mijn inbreng dan wel de nieuwe naam. :slight_smile: en varen de bronnen uiteindelijk blind op OSM.
Tja hoe heet die gisteren geopende nieuwe parallelweg aan de westkant van de Rondweg? … of is het Randweg Dordrecht of toch N3?? Hoe vaak is daar al discussie over heb gehad. Het fietspad heet trouwens Fietspad oostzijde rondweg …
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.77802/4.66102

Hoewel opengesteld? Aan de ene zijde het witte bord rode rand, fiets-en bromfietsverbod. Aan de Copernicusweg-kant alleen een bord met 30km.
Een chaos dus. Ben benieuwd hoe dat maandag gaat. De oprit naar de N3 was vandaag nog dicht.
Ben benieuwd wanneer de weg een naam krijgt. Het zuidelijk deel is al meer dan een jaar open voor verkeer.

edit… https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.78389/4.44761
Dit is trouwens de leukste die ik tegenkwam in m’n map-gebied. Liever niet veranderen want het klopt echt.
Smitsweg en Smidsweg naast elkaar… zelfs de Gemeente komt er niet meer uit.

Eggie, je voorbeeld kan, in 2 gemeenten de grens int t midden, maar de beide uiteinden liggen elders en buiten de grens van Westmaas - Binnenmaas. Dat de gemeente er niet meer uitkomt is een kluitje, zij de gemeenten beheren de wegenlegger al jaren (maar niet actief) daar staat de naam vast op als ie niet te recent is. De Smitsweg is de oudste sinds 1850, bron Grote Topografische Atlas, net als de Potweg. Bi of onder de Smitsweg staat ook Grindweg (naam of verharding ?) De in Binnenmaas gelegen weg is later benoemd, Binnenmaas mag t verklaren en t kan expres gedaan zijn omdat de oude weg verbouwd is. Ik ben benieuwd.
Ps Jan ik denk dat vragen aan de beheerder de juiste weg is. De mapper moet t niet invullen. De beheerder heeft een naambesluit gemaakt en wat daar staat is juist.