Routering: waarom stuurt garmin/ofm mij van het fietspad af?

@marczoutendijk, @ligfietser Als je ‘Tolwegen vermijden’ aan zet, dan gaat het wel goed zonder extra tussenpunten te hoeven zetten (Mapsource). Niet getest op toestel.

Ik heb met de styles e.d. van ligfietser een nieuwe kaart gemaakt, met de laatste nieuwe mkgmap ( 1 sept. 2015).
Routering in Basecamp heb ik ingesteld zoals door ligfietser op zijn site beschreven staat als “OFM recreatief”.
Dan werkt het perfect zoals je zou wensen.
(ik krijg het niet voor elkaar om hier de afbeelding te posten)

Guy

afbeelding in een of andere openbare site plaatsen, dropbox oid of Google Foto’s
Dan het img knopje gebruiken en tussen de beide tags de link naar de afbeelding plakken.

Ik probeer nog eens terug:

Guy

En hier is weer zo’n situatie die ik niet begrijp. Dit is de situatie op de kaart (op deze lokatie):

Zo stuurt ofm mij (over de rotonde voor het autoverkeer):

Ook osm doet het verkeerd:

Terwijl ik gewoon dit wilde doen (en ook gedaan heb):

Wat is de verklaring? Er loopt nb. een knooppuntenroute die goed op ofm staat, waarom dan toch die rare route?

====
Edit:
Overigens is de rendering in Basecamp/OFM van die N277 (Peelweg) ook niet correct! Die ontbreekt finaal in Basecamp terwijl hij al meer dan een jaar correct op OSM staat (neergelegd door peewee32). Op velomap wordt hij wel gerenderd.

In ieder geval missen op de rotonde, de toeleidende stukjes Witte Dellen en het zuidelijk deel van de Peelweg, de tags moped=no en bicycle=no.
Of dat een verklaring is, weet ik niet.

Het zuidelijk fietspad om de rotonde heen, mist moped=designated Als het noordelijke pad dat wel heeft, zal het zuidelijke pad het ook wel moeten hebben, denk ik zo.

Het ontbreken van de bicycle=no of bicycle=use_sidepath lijkt ook mij de verklaring. OFM kan niet weten dat hij niet over de rotonde mag en dus pakt ie de korte route. Mijn vermoeden is dat het een bicycle=no moet zijn als ik eens op mapillary kijk.
Daar zien we ook dat het zuidelijk fietspad en traffic_sign=NL:G12a is (en moped=designated)
En hier nog een C09. Edit: [Wat hier opvalt is dat dit stukje weg dat de Witte Dellen kruist een fietspad (G12a) is en geen unclassified. [/s] Doorgehaald want verkeerd gekeken op mapillary.

Die noordelijke weg staat bij mij wel keurig in OFM (versie 24-10-2015) dus ik vermoed dat Marc een heel oude OFM versie heeft. Overigens heb ik die weg daar niet neergelegd maar ene RonGPS .

http://www.openstreetmap.org/node/3065392382#map=19/51.67736/5.72865
klopt dit bord?

Ik vermoed van wel anders had ik het er niet neergezet. Mapillary en Google geven volgens mij geen uitsluitsel dus als je het zeker wilt weten moet je er even naar toe. :wink:

Even zonder dollen. Ik snap je vraag want het lijkt wel vreemd. Misschien kan iemand die daar in de buurt woont eens kijken.

Dat is het nadeel van losse nodes. Die verschuiven nog wel eens. Ik vermoed zeer dat het bord eigenlijk bedoeld is voor de Peelweg. Maar die moet eigenlijk een C09 hebben.

Dat zou best eens kunnen. Er is daar e.e.a. gewijzigd dus wellicht stond er C15. Daar heeft het wel alle schijn van maar of dat nog steeds zo is. Hij lijkt wel verkeerd geplaatst. Het zou wel helpen als een lokale mapper daar eens langs gaat.

De laatste tijd map ik steeds minder vaak losse verkeersborden. Ik weet nu ook waarom :wink:

Dat valt reuze mee: 25-09-2015!

Maar wat me meer verbaast is dat Velomap (16-05-2015) wel goed routeert:

Ik was daar eind augustus en heb dat bord niet gezien. Ik heb, juist omdat de routering daar niet klopte, nog even goed rondgekeken om te zien wat er stond. En dat C15 bord stond daar zeker niet. Er staat wel een C15 bij de toegang tot de rotonde.

Marc, wat ik niet snap is, waar is het deel van die Peelweg ten noorden van de rotonde gebleven op de OFM kaart?
Heb je in Basecamp wel alle wegelementen zichtbaar gemaakt? Of heb je een Mac versie die de wegen die bicycle=no hebben gewoon niet laat zien? De rotonde rendert ook niet op de Velomap kaart.

Ik heb e.e.a. aangepast. O.a. een aantal bicycle=no toegevoegd. Hierdoor zal het tzt beter routeren voor de fiets.

Dat snapte ik ook niet, en nu snap ik nog niet wat de achterliggende gedachte is (of welke regels in de software er voor zorgen dat iets zichtbaar is), maar ik heb wel ontdekt wat er gebeurde:

Er is in Basecamp een vinkje voor “overig” (wat dat betekent weet ik dus niet) dat uit stond. Een vergissing van mij omdat ik eigenlijk het erboven liggende vinkje voor de hoogtelijnen uit wilde hebben. Het effect op de kaart is verschillend.
Eerst even ofm:

Opvallend hoe weinig er verandert door dat vinkje, alleen N wegen?

Maar waarom is het effect op het deel ten zuiden van de rotonde anders dan op het deel ten noorden?

En nog vreemder is het als ik Velomap gebruik, want daarbij verdwijnt alleen maar de rotonde, maar de weg is wel zichtbaar.

Overigens is dit alles niet van invloed op de routering, die blijft in alle gevallen dezelfde (eerder beschreven) afwijkingen vertonen.
En het probleem in mijn GPSmap is ook nog steeds dat op die plek de routering identiek is aan wat BC laat zien. Overigens is daarop de N277 wel volledig in beeld (dat is dus echt een BC probleem).

Ik ga nu even wat Mapillary foto’s maken hier in de buurt…

Losse nodes verschuiven niet zomaar. Dat moet je wel actief schuiven. En dat zou in de history tot uitdrukking moeten komen. Wat hier niet het geval is.
Met ahn ruw hillshade eronder kan je ze goed op de plaats zetten. Op de oude plaats was geen bord zichtbaar, wel fietsrichtingsbord.

Nu met ahn erover/onder zie je hoe slordig wij vaak mappen t.o.v. bing eronder, je moet wel goed inzoomen om bord te plaatsen. Je zet hem gauw verkeerd. Inschattingsfoutje.
Zie ook dat andere bord op de rontonde, die vijf meter verder staat dan het fietgangers pad.

Geen reden om ze niet te mappen!

Ah, duidelijk, dan slaat het bord op de Witte Dellen en is in feite overbodig. G12a is al voldoende.
Maar omdat het fietspad wat uit de gooi ligt, zal dit bord er extra bij gezet zijn.

En wat dat mappen van verkeersborden betreft, ik doe het soms wel, soms niet. Net hoeveel zin en tijd ik heb.
G11, G12a en G13 doe ik altijd wel op de fietspaden omdat daarmee duidelijk is, welk fietspad het is.
Maar het maakt het voor anderen wel duidelijker, dat is zeker.

Marc, de weg ten noorden van de rotonde is een N-weg verboden voor fietsers. Op de OFM wordt dat dan een grijs (=primairy) niet routerend lijntje met zwarte stippellijn in het midden, dwz verboden voor fietsers. Dit is een niet routerende weg, vandaar dat je die in de categorie ‘overige’ wegen ziet. Die N-weg ten zuiden van de rotonde had geen bicycle=no, is men vergeten te taggen in OSM, dt moet denk ik ook dezelfde kenmerken hebben. Nu was die nog wel routerend, als ook de rotonde waar je niet mag fietsen. Dat verklaart ook de foute navigatie, de OFM kies gewoon de kortste weg zonder afslagen. Kennelijk maakt Velomap van die rotonde ook een niet routerende lijn van, waarom is me een raadsel want er stond toch geen bicycle=no op? Maar dat verklaart ook waarom velomap wel het fietspad pakte en niet de rotonde, omdat die rotonde kennelijk niet routeert.

Afgelopen dinsdag ben ik opnieuw “ter plaatse” geweest en heb (ook voor Mapillary) alle borden nu goed in kaart gebracht.
Kijk maar bij de taglocator voor verkeersborden.