Ontwikkelingen fietsknooppuntnetwerken

Ik maak maar even een nieuw topic aan. Ik kan zo geen recent topic over dit onderwerp vinden.

Momenteel raast er - voor het derde jaar op rij - een tsunami, genaamd Han van den Heuvel, door het fietsknooppuntennetwerk Twente.
Han van den Heuvel is een zeer actief persoon, die voor de regio Twente diverse netwerken bij houdt, laat aanpassen, aanpassingen ontwerpt en nog zo wat.
In 2013 is er de grote aanpassing geweest Duitsland in
In 2014 is regio Enschede volledig overhoop gegaan en zijn in de regio Oldenzaal, Losser, Denekamp flinke aanpassingen gepleegd.
Dit jaar zijn de gemeentes Twenterand, Ommen, Hellendoorn, Haaksbergen, Hof van Twente, Rijssen-Holten, Tubbergen en Wierden aan de beurt.
Volgend jaar is dan de stedenband van Twente aan de beurt.
Het gaat elk jaar weer op zijn van den Heuvels, chaotisch.
Vaak veel later dan eerst wordt aangegeven.
Dan worden er wel nieuwe routebordjes geplaatst, maar de oude infopanelen blijven staan, soms op plekken, waar helemaal geen knooppunt meer is. Vorig jaar waren de infopanelen al zeer vroeg weg gehaald, dit jaar niet.

Tot dusver lijkt het erop dat de gemeentes Twenterand, Ommen en Haaksbergen zijn aangepast.
Op Twitter gaf Han van den Heuvel eind september aan dat Twenterand klaar was. Echter vorig weekend kwam ik in Vriezenveen nog knooppunt 8 oud nog tegen, knooppunt 9 oud ook, er is al een nieuw knooppunt 8 en ook een nieuw knooppunt 7, de route van knooppunt 44 naar 8 bestond uit open rondjes, knooppunten 6, 10, 11, 16, 15, 17 waren niet aangepast. En 7 oud was er ook nog.

In gemeente Haaksbergen veel wijzigingen. Ook hier weer afwijkingen. Han heeft een paar nieuwe kaartjes getwitterd, maar buiten wijkt het al weer af van die kaartjes.

Verder is Han op bermplanken jacht. Er worden nu kleine bordjes gebruikt, die aan verkeersborden, lantaarnpalen, etc worden bevestigd. Op een enkele plek worden nog bermplanken gebruikt.

Mocht je in Twente fietsen, dan kun je de wijzigingen makkelijk herkennnen. Sinds vorig jaar wordt er een onderschrift “Twente Landgoed van Overijssel” gebruikt in plaats van Twente

Verder wijkt dus het netwerk in Twente af van wat in PDOK staat, mocht je de bicycletags kaart gebruiken, dan kun je dus afwijkingen zien.

De meeste aanpassingen, die ik tot dusver gezien heb, zitten nog niet in OSM.
De aanpassingen rond Den Ham wel. In OSM bleek de oude route 79-85 te missen en ja, dan kun je net zo goed de vervangende routes 80-85, 80-79 erin zetten en dan gelijk de rest van de aanpassingen ook maar.
Aan Twenterand ben ik nog niet toegekomen. Het is dus ook verwarrend daar.
Van Haaksbergen heb ik gisteren een paar stukken gezien. De rest moet nog bekeken worden.

Overigens, dit stukje kan negatief overkomen, maar zo is het niet bedoeld. De aanpassingen zijn vaak zeer nuttig. Verder zijn er de afgelopen jaren diverse fietspaden aangelegd en die worden nu eindelijk in het fkp opgenomen. Dat is alleen maar positief te noemen. En dat lange saaie routes langs drukke wegen verdwijnen, lijkt me alleen maar goed.

De reeds gerealiseerde wijzigingen zijn door Jan Kelder in zijn planner verwerkt: http://planner.gps.nl/fietsroutenetwerk.html