track of unclassified ?

Het probleem begint bij de vertaling van service road, IMHO dienstweg of serviceweg. Dat past perfect op alle afgesloten dienstwegen van allerlei instanties, gemeenten, waterschappen en het Rijk of de achterom van bv winkelcentra. Met toestemming toegankelijk voor een beperkte groep verkeersdeelnemers, voetgangers, fietsers en werk- of inspectieverkeer en leveranciers. De afgesloten dienstweg kan ook onderdeel zijn van een landgoed dat geen tol meer heft maar de boom bij het tolhuis een maal 's jaars afsluit voor alle verkeer op juridische gronden.

Voor mij zijn alle boerderijwegen, wegen die dus naar een boerderij lopen en daar eindigen, ook service.
Dan worden ze bovendien in OSM nog keurig dunner weergegeven.

Een fontageroad is toch een parallelweg of ventweg?

Als je alle (eigen) wegen naar boerderijen bij wilt werken van unclassified naar service ( terecht ) dan is er nog heel wat te doen.
Een leuke puzzel is het Voorwerksterpad bij Startenhuizen: van 1 kant een unclassified ( overigens zonder doodlopend bord of naambord ). Aan het eind van de weg 1 boerderij huisnummer 1, een stuk erf, en dan zou het service moeten worden, want de doorlopende rest is eigen weg volgens de boer. Maar er staat geen art 416 bij , dus theoretisch mag je er over.

In theorie mag je over heel veel paden/wegen fietsen, maar in de praktijk maakt een boer het onmogelijk. Zo is er een weg in de buurt van Den Ham, van de Zuiderweg naar de Barnwerderweg die is gemapt door een deskundige mapper. Het stond op de kaart als een ‘openbare’ service road. De boer heeft er een bordje Privé geplaatst. Die weg is duidelijk bedoeld om het vee naar de melkstal te brengen en niet voor jan en alleman om er over te fietsen. Deze weg loopt ‘door’ van de Barnwerderweg naar de Jensemaweg. Je moet dat over het erf van de boer fietsen. Maar aan de Jensemaweg is deze weg afgesloten d.m.v. een stevig hek. Je kunt er niet langs. Het is dan verstandig om de wens van de boer te respecteren, ook als staat er geen art. 416 bordje bij. het komt de betrouwbaarheid van de kaart ten goede.

Dat klopt. Het probleem is dat de OSM Engelstalig is en wij wegen/paden gebruiken die in het Engels niet voorkomen of anders worden genoemd. Het Engelse woord ‘services’ heeft een commercieel aspect. Een ‘service area’ is veel meer dan een Nederlands tankstation, het is in sommige gevallen een compleet winkelcentrum waar je twee uur gratis mag parkeren. Denk niet slim te zijn door niet te betalen als je langer dan twee uur parkeert. Het kenteken wordt automatisch geregistreerd. De rekening wordt thuisgestuurd. De wegen die op dat terrein voorkomen zijn ‘service roads’. Natuurlijk komen er ook ‘service roads’ voor buiten een ‘service area’. Service roads leiden meestal naar winkels.

Voor de kustweg langs Groningen/Duitsland zou een Engelsman de term ‘private road’ gebruiken bij mijn beste weten. In sommige gevallen mag men in Engeland niet verder over de weg rijden langs de kust omdat het geen openbare weg is. Men legt vaak een parkeerplaats aan zodat de mensen ergens naar toe kunnen lopen. De weg is meestal afgesloten en staat er een bordje private (road). Hetzelfde geldt voor toegangswegen naar kastelen, etc. Als er een winkel is, staat er soms een bordje ‘service road’. De leverancier van diverse etenswaren weet dan hoe hij bij de winkel moet komen.

Het probleem is dat vele Nederlanders denken het Engels goed te beheersen. Meestal hebben ze niet door dat ze Nederengels spreken. Een mooi voorbeeld ervan staat bij een haven in Rotterdam. Bij de parkeerplaats voor langparkeren staat ‘long parking’. De Engelse term is ‘long stay carpark’

De term ‘service road’ voor de genoemde kustweg lijkt me een Nederengels woord.

@Mattheus

prive of eigen weg?

leuke tunnel zoals er vele zijn in NL

Dit is eigenlijk de reden dat ik de “serviceroads” ( forgive me) consequent als fietspaden heb getagd in Zeeland langs de dijken. (Formeel dus niet goed, want nergens een bord fietspad.)
Eigendom van ‘Rijkswaterstaat’. Ze zijn bedoeld voor inspectie en onderhoud van de dijken. Paarden en motorvoertuigen verboden. Ze zijn echter geheel ingericht als fietspaden. incl. picknicktafels (ook nederengels, want in OSM Picnic ?) en fietsenrekken.
https://www.openstreetmap.org/#map=17/51.45039/3.93914
…ja en dan dat stukje waar een hek staat dan toch weer “serviceroad” langs de dijk. Eigenlijk zou dat misschien beter als track kunnen worden getagd?
Overigens waren alle buitendijkse Rijkswaterstaatwegen oorspronkelijk getagd als unclassified, maar dat ziet er niet uit op OSM.
Om te laten zien dat de buitendijkse wegen ook bedoeld zijn voor fietsers lijkt me fietspad toch het beste. Mocht iemand het toch weer veranderen is het ook geen ramp, want in de OFM zie je de knooppuntroutes er ook overheen lopen.
Overigens woedt er een hele strijd tussen verschillende organisaties over het openstellen van de dijken, maar dat is een andere discussie…

Als die weg bij de boerderij dood loopt, kun je er van alles opzetten :slight_smile: Loopt ie door dan lijkt het me acces=private

highway=service en access=no en cattle=yes? :sunglasses:

Jij hebt de wegen getagd naar de functie die ze hebben. Je mag er alleen maar fietsen of wandelen (op eigen risico). In Groningen en Ost Friesland waren ze op drie manieren getagd: als fietspad, als service road of als unclassified.

Op zich zijn we als Nederlanders verwend met zo veel mooie fietspaden. Als fietsers worden we in positieve zin gediscrimineerd en laten dat merken. Wellicht moet het systeem worden vereenvoudigd door al zulke wegen pad te noemen en de functies aan te geven: fiets-ja, wandelen-ja, bromfiets-nee. Ik heb hier bewust de Nederlandse termen genoemd:-)

Of bedoel je dat het eigenlijk Engelstalig zou moeten zijn?
Dat de waarde die een sleutel kan krijgen uiteraard ook in de landstaal mag staan is logisch, maar de sleutels zelf, moeten die dan allemaal Engels zijn?
Ik kwam bij mijn onderzoek (zie dagboek) al de volgende niet-Engelse sleutels tegen.
De spelling is letterlijk overgenomen en ik heb alleen gekeken naar sleutels die meer dan 1000 keer voorkomen (en ik heb ook niet heel erg langdurig gezocht, er zijn er nog meer):

parroquia
hectareas
estado
ESTADO
municipio
NOMBRE
nombre_1
DE_ESTUDIO
CD-ENTIDAD
HZBGEW
bag:gebruiksfunctie
RUTEMERKIN
ACTIVO
parcelle
ine:municipio
DATAFANGST
KVALITET
PUNKT
maaamet:ETAK

En dan heb ik niet gekeken naar de sleutels in niet-Westers schrift…
Want wat is de bedoeling van deze sleutel: 自販機追加
En wat dacht je van sleutels in niet-alfabetische symbolen: http://www.openstreetmap.org/way/354954420

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om ook anderstalige sleutels toe te staan omdat cultuur- en sociale verschillen nu eenmaal niet in één taal zijn te vangen.

Gelukkig is het merendeel van de sleutels in het Engels, maar er blijven heel veel begrippen uit andere culturen volkomen onvertaalbaar in het Engels. Hoe gaan we die dan opnemen als dat toch wel nodig blijkt? (Of omdat het domweg gebeurt, zoals nu al het geval is?).

Je hebt volkomen gelijk dat je sommige begrippen niet domweg kunt overzetten in een andere taal omdat de gevoelswaarde totaal anders is. Toch zal er een bepaalde standaard moeten zijn om wildgroei in termen te voorkomen. De OSM is de basis om diverse soorten kaarten te maken en als een ieder zijn/haar eigen termen gebruikt dan kan de OSM vrijwel onbruikbaar worden in sommige gebieden, lijkt me. Wellicht moeten we meer naar de functies kijken die wegen/paden hebben: taggen naar de geest en niet naar de letter (van de ‘voorschriften’).

Als alleen dat bordje er staat, dan kan access=private niet.

EIGEN WEG geeft wel aan dat er een privaat eigenaar is, maar niet dat de weg prive is. En dus geen access bepalingen gelden.

Dubbel post

Ik heb de situatie ingeschat van de andere kant. En die kant nodigt niet uit om deze weg op te gaan, althans dat was mijn indruk. Je kon de koeienvlaaien niet ontwijken.

De vraag is: wil je handelen volgens de geest van de wet of de letter van de wet?

In theorie kun je prima een fiets survivaltocht organiseren over de menpaden van het boerenland als de boer er geen bordje Verboden volgens artikel 416 BW heeft bijstaan. Moeten we alles via de wet dicht timmeren?

P.S.: de kans dat iemand van die weg gebruik maakt, is vrijwel nihil. De enkeling die langs de Zuiderweg gaat, gaat via Den Ham. Wil je je fiets schoonhouden, dan kun je beter 1 km omrijden. Dit is een voorbeeld van een weg die via AND op de kaart is gekomen.

Bedoel je deze soms: http://www.mapillary.com/map/im/6YRBEV4xywkKKPjlS0RDwQ/photo

Dus dat staat ook in OSM naast “Lang parkeren”: http://www.openstreetmap.org/way/208607037#map=19/51.94237/4.13050

De nette engelse vertaling zal wel niet op het bord gepast hebben. En korter is beter leesbaar in het voorbijgaan.

Er zou voor dit soort situaties een “liever niet” (access=avoid of wellicht beter nog een aparte aparte avoid_routing=yes ?) tag moeten zijn, waarbij toegang geoorloofd is, maar routeerders liever een alternatieve route zoeken binnen x meter voor voetgangers tot x km voor autoverkeer. Zodat er niet ineens 45.000 man van Nijmeegse 4-daagse over het pad voorbijtrekt zodat die boer zich te pletter schrikt.
Denk dat het formeel access=permissive zou moeten zijn bij eigen weg/prive en ontbreken 461 bord.

De avoid_routing kan dan eventueel ook dienst doen om paralelle wegen zoals bij A15 rond Rotterdam te ontmoedigen voor routeerders zodat je op de hoofdbaan blijft zolang het mogelijk is, want nu is het toeval waar je heen gestuurd wordt bij iig OsmAND. OSMR en MapQuest op de OSM site lijken het op dit moment netjes te doen met een paar testjes, maar of dat toeval is of een intelligentere engine die rekening houdt met bijvoorbeeld aantal rijstroken?

Daarom zijn er ook twee verschillende tags: highway=service voor een (beperkte) toegang naar een object en highway=services voor jouw winkelcentrum. Volgens de wiki is er niets verkeerd aan het gebruik van highway=service voor een weg die toegang biedt tot een dijk.
Overigens nooit en te nimmer ‘path’, die uit Duitsland stammende ‘universal-tag’ doet geen eer aan ons prachtige wegenstelsel.

De Zuiderweg kan ik trouwens van harte aanbevelen: je fiets langs een voormalig rivierdal in een glooiend on-Nederlands landschap: zie maar eens op de hoogtekaart.

In het Verenigd Koninkrijk staan bij dergelijke parkeerplaatsen een hoofdletter P met daaronder Long stay. Het boekje: I always get my sin van Maarten H. Rijkens is een aanrader:

I always get my sin is een vermakelijke bloemlezing van fouten die Nederlanders maken als zij Engels spreken.

  • I do not want to fall with the door in house

Het geeft een hilarisch beeld van het taalgebruik van onze Nederlandse ministers, state secretaries en top hotemetotes.

  • How do you do and how do you do your wife?

  • We have to look further than our nose is long

  • may i thank your cock for the lovely dinner?

In een grijs verleden heb ik tijdens een vakantie in Wales ooit een Nederlandse dame horen vragen aan iemand van de Tourist Authority: “Is the coast from Wales beautiful?” Degene van de TA wist zich geen raad met deze vraag en gaf als antwoord dat sommige plaatsen een mooi centrum hadden waar je prima kon winkelen. De Nederlandse dame herhaalt de vraag nog een keer op uiterst bitse toon. Degene van de TA herhaalt haar antwoord waarop de Nederlandse dame de persoon van de TA uitschold. Het kwam niet bij de Nederlandse dame op dat ze een fout had gemaakt. Als ze had gevraagd: “Is the coast of Wales beautiful?” dan had ze een keurig antwoord op haar vraag gehad en een beschrijving van de kust gekregen. Het Engelse voorzetsel from geeft een scheiding aan: I got the book from him. Degene van de TA had haar vraag correct beantwoord. De Nederlandse dame wilde immers niets van de kust weten, maar alles over het binnenland.

Het antwoord dat oud-minister Luns gaf op een vraag van Kennedy is ook echt hilarisch. Kennedy vraagt: “What are your hobbies?” Luns: “I fok horses.” Kennedy: “Pardon!”. Luns: “Yes, paarden.”

P.S.: ik zal de volgende keer OT blijven.

Voor mij is een boerenerf per definitie privé terrein. Met of zonder bordjes, met of zonder hek. Net zoals een tuin zonder hek en bordjes ook privé terrein is en een bedrijfsterrein ook.
Dat zijn fatsoensnormen die er bij mij in de jaren 50 ingehamerd zijn.
Dus over zo’n terrein ga je niet zonder toestemming van de eigenaar lopen ronddalken, fietsen of wat dan ook. Eigendom en privé respecteer je. Klaar.
Er zijn best boerenerven waar je overheen mag en kunt, maar dat moet dat wel op de een of andere manier duidelijk blijken. Op de getoonde foto is het voor mij zonneklaar dat de boer niet met koffie op je zit te wachten.
Iets ten zuiden van Heino loopt de Velnerweg en die gaat ook over een boerenerf heen. Maar de betreffende boer en boerin hebben er een rustpunt ingericht, dus is het zonneklaar dat je er gewoon over heen mag.
Bij Diepenheim loopt de zeskastelentocht ook over een erf. Ik ga er dan vanuit dat de beheerders van die route met de boer overlegd hebben en toestemming hebben voor die route.
Tussen De Lutte en Oldenzaal bij de Hoge Kavik gaat de route ook over een erf heen langs de mestbak. Daarvan weet ik dat er toestemming is gevraagd, de betreffende route is maanden na de officiële opening pas geopend. En navraag bij het routebureau leerde dat er een toestemmingskwestie was.
Diverse officiële wandelroutes lopen ook over erven. Ik ga er dan ook van uit dat er toestemming gevraagd is en gekregen is.
En verder zijn veel boeren niet blij met vreemdelingen op het erf. Je kunt zo een of andere nare ziekte in je stallen krijgen en dat wil je echt niet.
Als fietser en wandelaar in het buitengebied moet je beseffen dat je de gast ben van de mensen, die van dat land afhankelijk zijn en er van leven. Handel dan ook als een gast met terughoudendheid en respect. En ga niet zitten bordjes en regeltjes peuteren. Niet alles hoeft met bordjes geregeld te worden. Normaal inzicht volstaat ook.
Ik ga ook de berm in voor grote trekkers, allerlei landbouwspul, grote vrachtwagens. Voor de berijders ervan is het echt geen lol om met zo’n grote combinatie de berm in te moeten met een kans de sloot in te schuiven. En weer je bent gast en je gedraagt je als een gast. Zij verdienen daar hun brood, ik ben er voor mijn recreatie.
En routeplanners zien niet hoe de situatie buiten is, die zien een doorgaande weg. Dat die over een erf loopt, kan de planner niet weten. Dus dat vertel ik hem middels private. Of door een stukje van de weg eruit te knippen.

En er zijn duidelijke voorbeelden waaruit blijkt dat boeren niet op erfrijders zitten te wachten:
De Pasopsweg bij Holten liep vlak bij de Borkeldsweg over een boerenerf. Wandel- en fietsroutes liepen er. Sinds 2 jaar ligt er een fietspad om het erf heen en is het erf verboden terrein.
De Migaweg bij Lemelerveld liep sinds jaar en dag over een boerenerf. Sinds zo’n 2 jaar is het erf afgesloten en is er een fietspad, Miga’s Bergpad omheen gelegd.

I would like to stand still by this point… through the bank taken I agree…
Wat ik in ieder geval altijd doe is de track of serviceroad die over het erf loopt op access=private zetten om dus die ongewenste routering te voorkomen. In de Alblasserwaard heb je km lange kavels en zo’n track is dus lang en eindigt dus meestal op een erf vlak voor een dijk … and they do not pick it (zeker niet op zondag) als je die 50 m verder loopt naar de dijk. In OSM zit dan op het erf een onderbreking. Dat corrigeer is door een stukje private te zetten.
It lucks well in this way I think… de routering dan…

Dick, je refereert aan de jaren 50, accoord maar in het oosten heb ik juist geleerd dat je altijd van agrarier A aan de Stadsweg naar D aan de Veldweg kunt rijden of lopen over de erven van C en D. Vroeger kon je ook op de door de overheid onderhouden Wegenlegger terugvallen, die taak is nu aan de gemeenten overgedragen en is daarmee ook een politiekspel geworden. Nee daar is geen geld voor dus kun je nooit meer terugvallen op de legger om de openbaarheid van wegen na te zien, hij moet dagelijks ? maar wel regelmatig worden bijgehouden anders loopt het systeem jaren achter. Hierbij sneuvelen ten onrechte wandel en fietspaden, in de ik en mijn strijd, van de nieuwe burgers die een stulpje op het land hebben verworven. Met borden (461, eigen weg / privaat) wordt eerst het gebruik ontmoedigt en daarna is de argumentatie het wordt niet gebruikt :confused: mag ik het afsluiten en daarmee onttrekken ? Bekende gevallen zijn de tandarts in Leersum en het ‘Holterberger’ achterpad onderdeel van een LAW. Allebeide geschiedenis van > 10 jaar terug, maar wel symptomen voor de groeiende onverdraagzaamheid van de nieuwe burgers.
Een mooi voorbeeld van nieuwe bewoners, dit pad heb ik al sinds 1956 in gebruik, http://www.openstreetmap.org/#map=17/52.32029/6.66646 nu staat er access=private met een omleidingspad voor voet- en fietsgangers net als op De Woude http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.54899/4.77681 een pad dat ik ook al 40 jaar ken, maar heden met een omleiding. Ik vindt de burgers of de beheerders van de omliggende gronden wel aardig, Prorail sluit gewoon af.:frowning: