Sletting av tilfeldig route-relation

Postet her da mailinglisten av en eller annen grunn ikke mottar mail fra meg

Jeg merket meg en relation under arbeidet med Elveg-importen. Den heter “Bergen-Kleppestø” og ser ut til å være en sykkelrute som starter på et tilsynelatende tilfeldig lyskryss på Laksevåg utenfor Bergen sentrum og slutter på et tilsynelatende like tilfeldig kryss på Kleppestø på Askøy. Såvidt jeg vet er dette ingen offisiell sykkelrute.

Denne relation gjorde at arbeidet med Elveg-importen tok noe lenger tid i de berørte områdene og ble mer pirkete. Er det sannsynlig at dette er noe en kar har lagt inn i sin tid for å bruke personlig, men som ikke tjener noe formål for andre brukere, og som med fordel kunne ha vært slettes? Lurer på dette for eventuelle fremtidige lignende hendelser.

Og mens vi er inne på fjerning av relations: Gamle bussruter som ikke lenger går (pga. ruteomlegging) - kan de med fordel slettes?

Bussruter som ikke lenger finnes, er det vel bare å slette? Vi vil jo ikke at de skal med på kollektivtransportkart.

Ville vært litt forsiktig med å slette sykkelruterelasjonen med mindre du 1) er sikker på at det ikke er en offisiell sykkelrute eller 2) er sikker på at det ikke er skiltet med sykkelruteskilt langs vegen. Men, dersom du er rimelig skikker på at den bare er lagt inn av en som synes det er fint å ha den på kartet fordi det er fint å sykle der, så synes jeg du med fordel kan slette den.