Dubbel knooppunt, hoe taggen route relatie, oplossing tentakels.

Verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk is er vaak maar één knooppunt bij een kruispunt of rotonde.
Stel dat dit KP 2 is en ik fiets van 1 via 2 naar 3. Stel ook dat ik om 2 te bereiken moet oversteken. Iedereen met een beetje gezond verstand doet dit niet en laat 2 links liggen.
Nu verzinnen we vaak in OSM een virtuele tweede node 2 om te voorkomen dat de routeerder een omweg maakt naar 2. Dat is toch tegen het principe van mappen wat je ziet?

@ligfietser
Dat ligt eraan of je het infobord als knooppunt ziet of het punt (de punten) waar routes elkaar raken.
Ik denk dat theorie en praktijk heel goed overeenkomen hier.

Theorie: Als je van 1 via 2 naar 3 fietst, dan staat er een eindje voor 2 een bordje ‘u nadert het knooppunt’, bij de kruising staat een bordje ‘3 rechtdoor, 4 linksaf’. Is dat niet het knooppunt? Mappen van wat je ziet betekent hier dat de route van 1 naar 3 rechtdoor moet lopen zonder over te steken, maar ook zonder oversteken loopt die route wel degelijk via 2. Als het infobord dat ergens langs de kant van de weg staat als losse node wordt getagged, dan zou een OSM-app je kunnen wijzen op de plek waar je het kan vinden.

Praktijk: Denk vanuit de gebruiker. Hoeveel gebruikers die zelf niet mappen zullen begrijpen dat het logisch is dat hun navigatie ze twee keer laat oversteken alleen om langs het bord te rijden? Een bord dat ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben, want ze hebben OSM :wink:
Ik zelf zou het behoorlijk onhandig vinden als ik bij ieder knooppunt weer moet opletten of ik niet per ongeluk het fout doe omdat ik de navigatie volg. Je hebt toch navigatie om je de goede kant op te sturen?

Pas echt interessant wordt het als de routes elkaar wel raken, maar de bordjes dat niet goed weergeven. Ben je dan vooral aanhanger van ‘mappen wat je ziet’ of ben je klantvriendelijk en stuur je iemand alvast de goede kant op, zodat het gebruiken van een OSM-app een meerwaarde heeft boven de bordjes lezen?

Juist de route richtingsbordjes werken tentakels in de hand, deze staan waar de fietser rijdt, het fietspad, vandaar dat wij veelal over de fietspaden de routes leggen
heb net even opgezocht of op st een bordje stond ( wel kwart gedraaid, vandalisme)
van 29 naar 31,
33 wordt niet vernoemd, ja, waar ligt dan het punt je zal over een punt heen moeten.
Vanaf 34 naar 31 staat hier op het bordje. Dus tentakels is mappen wat je ziet en waar je mag rijden

Bij ketelbrug staan juist paaltjes waar duidelijk knoopunt 68 op staat groen vlak, zie foto vorige pagina
Je hebt ook van die witte bordjes, met een groen vlak knoopunt X, je bent aangekomen bij knooppunt X, dat zou inhouden bordjes zonder groen vlak, richtingsbordjes, zijn naar een knooppunt.

Ja dat maakt het een stuk eenvoudiger. Dit soort bordjes zie ik ook steeds meer verschijnen ipv het oude systeem met maar één routebord.

Je hoeft dus niet meer de dijk op van 02 naar 39 via 68. Dat betekent dus wel dat een extra node rcn_ref=68 gezet mag worden op dit punt.
(Staat er al, maar wordt nog niet door de cyclemap gerenderd)

Edit: 11 moet zijn 02 naar 39

Gedeeltelijk: want bij meer als twee knooppunten met dezelfde nummer blijft het tentakelen.

Daar in Heerenveen moeten de borden aangepast worden met een groen vlak 33. Ook hier blijft het tentakelen.

Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit wat dat witte rondje betekend, het schijnt omhoog de talud op te gaan, maar aan de zijkant rechtdoor.
of daar moet een sticker 11 op (want netwerk Noordoostpolder was er eerder en nummer 11 was nog niet bekend) en op de zijkant een pijltje schuin omhaag. (foutje)
En wie kan helpen met 11-68 invoegen als relatie in het netwerk Van Noordoospolder te zetten, meen dan dat role connection moet zijn. Maar hoe selecteren relatie en invoegen.
Dan zal het ook nog in dat ander netwerk ingevoerd moeten worden.

Routebeheer

Noordoospolder wordt beheert door Folkersma
http://v2.routebeheer.net/?action=meldeniframe
En heeft een meldingssite (met mapdata openstreetmap)
Hoe simpel kan je de route plannen, kijk bij Heerenveen 33.
Je tekent 31-33 gewoon over de noordkant, maakt heen en terug bordjes, en bij plaatsing zet je ze toch maar aan de andere kant fietspad voor de terugweg, ??? Is dat een werkwijze ???

de layers zijn op:
http://melden.routebeheer.net/

var osmTiles = new L.TileLayer('http://91.208.60.141/tiles/tile.py/netherlands/{z}/{x}/{y}.png', {
	    attribution: 'Map data &copy; <a href="http://openstreetmap.org">OpenStreetMap</a> - Hosted by <a href="http://www.folkersma-marum.nl">Folkersma Marum</a>
var bikeTiles = new L.TileLayer('http://91.208.60.141/tiles/tile.py/bicycle/{z}/{x}/{y}.png

Zijn dit eigen gegenereerde tiles?

Zo zie je dat in het ene netwerk 1 wordt gebruikt als knooppunt en ander netwerk 01, ze presteren het zelfs om 01 en 1 naast elkaar te plannen, Kuinre wat nog verder ingetekend moet worden.

Is dat nu een en hetzelfde knooppunt of niet 01 ligt in de kop van Overijssel 1 ligt op grondgebied Noordoospolder, bij 1 mist een info bord, meen ik, moet daar nog eens na toe, net dat hoekje niet op de plaat vastgelegd.
of nieuwe connection relatie 1-01?? Zeg het maar.
( Die 01 staat op de bordjes vermeld in het groene vlak als 1 )
Mattheus heeft in 2011 het als 1 ingetekend, maar niet in het netwerk Noordoostpolder -urk ingevoerd.

Ik zie daar wel een paaltje (beeld 2014) zonder een groot groen vlak als zijnde geen knooppunt en ook geen infobord.

Zoals gezegd moet daar eerst heen.
Edit: Ben er vandaag wel langs gereden maar niet de tijd om uit te stappen.

Edit: de bovengenoemde layer worden wel gehost maar niet beheerd door Folkersma, en zijn niet up to date, moet eerst een opdracht zijn voor verandering.

Boel veel reacties.
Even nog mijn punt.
Ik ben nu 6 jaar bezig met het invoeren, bijhouden, etc van fietsknooppuntennetwerken in de routeplanner voor de Fietsersbond.
Binnen de Fietsersbond wordt het fkp als ingewikkeld gezien. Naar mijn idee valt het reuze mee als je even door hebt hoe het moet.
Bij de fietsersbond is het fkp een kenmerk van de weg, een zogenaamd lang gestrekt kenmerk, wat wil zeggen dat het doorlopend is.
Bij de fietsersbond zijn de wegen verdeeld in 2 helften en je kunt aangeven of het fkp op de linker of rechter helft moet liggen of op beide. Anders dan in OSM heeft de fietsersbond een dedicated editor, die met veel oneclicks werkt. Je zet het kenmerk fietsknooppunt=Ja in de muis en je klikt achter elkaar de wegen aan.
Elke knoop (node), die een splitspunt in het fkp vormt wordt aangegeven met een kenmerk Is fietsknooppunt=Ja
Bij elk knooppunt wordt een POI gezet met daarin het knooppuntnummer.
Die POI heeft een bereik van 1 kilometer.
Elke nacht draait er een controletool, die fouten in het fkp opspoort en ook elke knoop met het kenmerk Is fietsknooppunt=Ja voorziet van het knooppuntnummer in de dichtsbijzijnde POI. Is er geen POI binnen een km, dan een foutmelding.
Voor bijzondere gevallen is er nog een POI met een s erin, dat is een onbenoemd splitspunt, dat meer dan een km afligt van het dichtsbijzijnde knooppunt of een splitspunt als je de routebeschrijving wat wilt sturen.
Volgordes van invoeren zijn niet van belang, je kunt elk gat dichten op elk gewenst moment.
De controletool start bij een knooppunt en volgt gewoon de wegen tot hij bij een volgend knooppunt komt, enz.

Dan in OSM.
Daar heeft men een ongelooflijk star en inflexibel bouwwerk in elkaar gezet, waarvan alleen al het doorgronden weken kost.
Elke verbinding tussen 2 fkp knooppunten wordt apart benoemd met strikte regels, laagste knooppuntnummer vooraan, hoogste achteraan
De wegen in de relatie moeten in de exacte volgorde liggen van laagste knooppunt naar hoogste knooppunt
Dan zijn er vervolgens nauwelijks nog volgbare tentakels bedacht om het geheel te complementeren.

Momenteel werk ik vaak parallel, nieuwe route gezien, bijwerken bij de Fietsersbond, bijwerken in OSM.
Vandaag een nieuwe route verkend bij Cuijk,
Voor de fietsersbond, moet ik het volgende doen, 2 knopen van het kenmerk Is fietsknooppunt =Ja voorzien, 2 POI’s plaatsen en de wegen tussen de knooppunten van het kenmerk fietsknooppunt Ja in 2 richtingen voorzien. Pak m aan zijn staart, tussen de 5 en 10 minuten.
Nu in OSM, node voorzien van tags om er een knooppunt van te maken, rcn_ref en expected_route_relations, dan de knoop een relatie geven met het netwerk.
Dan de oorspronkelijke route, waar de nieuwe route van aftakt, kopiëren, naam van beide kopiën aanpassen, 1 kopie een netwerk relatie geven met het netwerk en in beide relaties, een aantal wegen selecteren en verwijderen.
Dat nogmaals aan de andere kant
En dan een nieuwe relatie aanmaken voor de nieuwe route, relatie geven met netwerk en de wegen in de relatie hangen.
Hier zijn geen tentakels, dus dat speelt niet.
Maar je bent er gauw 15-20 minuten mee zoet.

Mijn verdere standpunt is, er is een consensus voor een bepaald model en daar conformeer je je aan. Ik heb 30 jaar automatiseringservaring en daar gaat het ook zo. Op een gegeven moment wordt een projectaanpak gekozen en dat volg je.
En zo kijk ik ook tegen OSM aan.
Men heeft voor de relaties voor iets gekozen, dat absoluut niet mijn keuze zou zijn, maar zo zijn de regels en zo wordt het spel gespeeld

Witte rondjes zijn geplande verbindingen, die nog niet of nooit worden uitgevoerd. Met name de Veluwe was er heel sterk in.
Het kan tegenwoordig ook nog een andere reden hebben, dan heeft men een standaard bord gebruikt met een aantal rondjes en niet allen zijn nodig.

Mijn advies, witte rondjes eenvoudig negeren.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cycle_Node_Network_Tagging#.28C.29_Network_tagging
Hoe importeer je een child relation in een parent relation. JOSM
Heb al even gezocht maar kan het niet vinden.

Kuinre, ik heb bij 1 een verwijzing naar 26, maar voor 26 heb je nog knooppunt 33, blijkbaar kan dit
locatie, 26 helemaal boven in
Heb vandaag foto’s gemaakt maar uploaden mapilarry gaat niet lekker.
http://www.mapillary.com/map/im/Y4O_TGWpyqZPGoXvNSksaQ
Kom vier soorten namen tegenop de bordjes Kop van Overijssel en ander kant knp 1 Waterreijk Weerribben Wieden.
Verderop Noordoospolder en zuidoost Friesland. Moeilijk om de connection in te tekenen van 1 naar 33 zou een connection zijn ook 88 naar 1 ( 1 is zo verspreid?) en dan dat stuk 26, wat bij fietsersbond uit komt bij 46, heel groot stuk dubbel ook van 46 naar 33, en dan pas naar 26.

Men wil af van de naam Kop van Overijssel.
En daarom is de naam WaterReijk bedacht.
Er zullen nog wel heel lang bordjes Kop van Overijssel blijven.
Die aanduidingen Weerribben en zo zijn extra plaats aanduidingen. De nieuwe netwerknaam is WaterReijk.
Ik heb al zitten denken om bij de netwerkrelatie een extra alt.name op te nemen met WaterReijk.

Je moet voor WaterReijk absoluut geen nieuw netwerk aanmaken. Het is gewoon de Kop van Overijssel met een nieuwe naam.

Bedoel je, hoe je een knooppuntrelatie in een netwerkrelatie op neemt?
Ik doe het altijd zo:
In de relatielijst rechts klikken op de knooppuntrelatie en kiezen voor selecteer relatie
Dan in de relatielijst zoeken naar de netwerk relatie, rechts klikken en in het contextmenu helemaal onderaan kiezen voor toevoegen aan relatie

En wat de knooppunten betreft, zoals 1 bij Kuinre.
Kort en goed mijn mening, het is een zootje.
Dit komt je zeer vaak tegen in het knooppuntennetwerk en zeker op plekken waar meerdere netwerken elkaar raken, zoals hier Kop van Overijssel, NoordOostpolder en Friesland.
Al zo vaak meegemaakt en nog erger dan dit.

Wat voorbeelden:
Bij Hoevelaken/Amersfoort was het netwerk Veluwe het eerst.
Later kwam Utrecht daar en jarenlang hebben Veluwebordjes tussen de Utrechtbordjes gestaan en verwezen over de Utrechtse heen.
Twente heeft diverse uitbreidingen en aanpassingen ondergaan, bij de knooppunten direct betrokken bij de uitbreiding staan nieuwe borden, maar een knooppunt ervoor heeft nog de oude borden, zodat mensen totaal verrast worden als ze op een oud bord een route hebben uitgezet.
Bij Deventer heeft de Veluwe aan de overkant van de IJssel het netwerk opgezet, bij de knooppunten 14 en 16 staan echter borden van Salland, bij de stadspont op de Worp kruisen de routes 16-24 en 14-16 elkaar zonder dat daar een knooppunt ligt, wat wel zou moeten.
Twente is als eerste Overijssels netwerk gerealiseerd in 2007, Salland en de rest volgden in 2008. Nu nog staan er in Twente vlakbij de grens met Salland borden, waarop alleen het Twentse netwerk te zien is. Lekker als je verder wilt plannen.
Veluwe gebruikt 1 infobord voor een hele regio en snijdt die af. Leuk, in de Veluwepolder west van Apeldoorn, kun je bij veel knooppunten niet verder kijken dan een knooppunt verder, de rest staat niet op het bord.

Bij de Fietsersbond zeg ik altijd, wat buiten een zootje is, kun je binnen niet recht breien en dat geldt hier ook.

Dan even jouw probleem:
Op de kaart lijkt 1 een knooppunt teveel te hebben net onder de rotonde.
Ik zou de volgende relaties maken:
1-27
1-31
1-33
1-88
En geen relatie met 26. 1-26 is er geweest voordat de NOP met knooppunten kwam, was 1-26 de verbinding Overijssel-Friesland. Later heeft de NOP daarop aangetakt met knooppunt 33
En al staat er honderd keer 26 buiten, dan nog blijft het 33, dat is het punt waar je het eerste aan komt.

Bedankt.
Ja, dat bedoel ik.
Was in relatie edit veld aan het kijken, kon niks vinden, en toen verder gaan lezen.

Ik had dat selecteren wel gezien, maar kon het nergens plakken, zag geen verandering, in dat relatie edit veld, daar ging ik de mist in.
Alleen zie nu dat er een andere variant ook kan, als het juiste edit veld geopend is. En dat had ik dus niet.

Ik heb dan het **Tags/Memory **veld open. (gepind)(draai engelse versie JOSM)
Eerst op knooppunt node (aangeklikt op kaart), dan krijg je het de netwerk relatievermelding in beeld, klick blauw, dan edit, een popup van deze netwerk relatie openend zich.
Dan klik op kaart op de way met een routenetwerk, deze route relatievermelding wordt zichtbaar en op deze rechtsklik en dan selecteer, verschijnt dan direct bij je edit relatie popup van het netwerk en kan je hem op de plaats toevoegen.

Marc jouw methode, is werken vanuit het** Relations **veld, benamingen zoeken in lijst, komt dan bij jouw het invoegde onderaan in de lijst en moet je hem nog regels omhoog zetten?
Je ziet mijn inziens niet waar je de relatie neerzet. En dan alsnog het bewuste popup relatie edit veld openen.

Soms staat er in een relatie een item helemaal onder in de lijst en moet ergens midden in de lijst staan.
Nu blauw met pagina omhoog elke keer een regel hoger, is daar een knip plak methode, je wilt 20 regels omhoog is twintig keer klikken.

Knooppuntenroute tussen netwerken slecht georganiseerd, tot er een geldschieter is dan verandert er pas wat, en dan nog half doorgevoerd ene netwerk en het andere niet. :open_mouth:
Vooral met zo min mogelijk bordjes en paaltjes, en knooppunten, kosten geld, bordjes links van de weg, fietsers moeten het maar begrijpen.
Dan moet je vooral geen namen gaan veranderen.
Degene die Waterrreijk bedacht heeft moet zelf maar alle bordjes aanpassen. Marketingblunder? Is er geen geld om al je briefpapier/borden aan te passen, dan moet je het laten.
Kop van Overijssel in de tijd van VVV opgezet, is dus Gemeente Steenwijkerland (nu nog gehanteerde naam) en dan ook nog voor hetzelfde gebied Waterreijk, wat niet eens de lading dekt, zijn ook gebieden binnen Gemeente die niet water rijk zijn.
Wie betaald, bepaalt de naam op het bordje. Potje Waterreijk. Slechte zaak. Halfwerk.

Situatie Kuinre:
1-88 en 1-33 moeten connection worden in het netwerk Kop van Overijssel en Noordoospolder-Urk.

1, route knp verwijdert onder rontonde

24 is verplaatst staat nog niet op landelijke bordjesweg kaartje maar ook niet op fietsersbond knooproute layer
24 bord volgt nog als ik die geupload krijg in mapillary
zo ziet het er nu uit
ik heb dan weer niet bij 15 gecontroleerd of de bordjes daar ook verandert zijn. Altijd wat,…

route 26 loopt anders dan 1-33, een zooitje, fietsersbond kent ook geen 1-33, rechtdoor staat paaltje 33
Landelijk fietsplatform geeft aan dat 33-88 ook bestaat,
wat ik daar deel knp 1 noem (overneem) noemen zij 88, …

ppfff, relaties, … en nog is deze lijst niet leeg, lijkt wel of het groeit.
orphan routes, wees routes, ben ik nu ook achter wat dat is. een wees, die nog niet ergens tot toe behoort.
een “OrphanRoute” (zou in het Nederlands eigenlijk “RouteWees” moeten zijn) is een route relatie waarvoor geen gekende netwerk relatie gevonden werd waar het deze behoort.

Gelukkig ben ik niet de enige.

Even kort, knooppuntrelaties kunnen op een willekeurige plek in de netwerkrelatie worden neergezet. Daar maakt de volgorde niet uit.
En ja, het is soms een rommeltje. Daar kun je weinig aan doen.

Die routewezen, die bij ligfietser worden genoemd, zijn meest routes in Flevoland, die moeten nog in het netwerk Flevoland worden gehangen. Maar ik vind de prio daarvan laag.

Op dit moment is het belangrijkste punt, dat alle routes er zijn en op de goede plek liggen en alle knooppunten er zijn en ook op de goede plek liggen.

En als je het hebt over maffe situaties, dan is dit er één, die een beste prijs verdiend :stuck_out_tongue:

Dit is knooppunt 23 in Neerbosch in Nijmegen. Net naast het infopaneel lag een fietspad, vanuit standpunt van de fotograaf linksaf. Dat fietspad is in de zomer van 2012 opgebroken en komt nooit meer terug.
Deze foto is van juli 2014, maar vorige week lag het er nog bijna net zo bij, alleen is er een voetpad bijgekomen en de lantaarns aangepast. Voetpad gaat met een trap naar een nieuwe bushalte boven aan de weg.

Och… het kan nog veel gekker. Vorig jaar is in september de Snelfietsroute F16 feestelijk geopend door de bestuurders van Regiogemeenten R’dam en het waterschap "Hollandse Delta’.
Van de hele snelfietsroute F16 (Fietsalternatief voor de A16 tussen Dordrecht en R’dam) is bijna niets terug te vinden. Kosten 3 miljoen Euro. De bewegwijzering is nog van 30 jaar geleden dus leidt steeds weer van de route weg. (oude ANWB-bebording). Vorig jaar heb ik de route als relatie erop gezet. …nergens een bordje met F16.
http://www.openstreetmap.org/#map=17/51.81577/4.63523&layers=C
Voorrang heb je bijna nergens en een snelfietsroute door de bebouwde kom van Rijsoord is geen succes. Eigenlijk is er dus helemaal geen route…
Vorige week heb ik meegewerkt aan het Vara programma “Kanniewaarzijn”. 'k zal niet te veel verklappen, maar in R’dam ben ik nooit gekomen.
Uitzending ergens in september/oktober…

In Brabant wil de beheerder van het wandelnetwerk alle fysieke dubbele knooppunten voorzien van de letter “A” of “B” (soms zie je ook wel “a” of “b”) om de twee knooppuntpalen van elkaar te onderscheiden.
Het practische nut daarvan ontgaat me, temeer daar op de officële website (die overigens niet erg up-to-date is) http://www.routesinbrabant.nl/go/wandeleninbrabant dit verschil niet zichtbaar is. Ook op de nieuwste papieren kaart van “RoutesinBrabant” is hiervan niets terug te vinden, zelfs niet dat het een dubbel knooppunt betreft.
Wanneer de ijverige mapper echter het verschil via JOSM **wel **aangeeft krijgt hij onmiddellijk een foutmelding van vmarc: http://osma.vmarc.be/nl/route/2223054 . (Edit:inmiddels is deze route aangepast.)
Ik weet dat sommige mappers het probleem oplossen door een aparte relatie te maken van knp “A” naar knp “B” zodat je een route krijgt van enkele tientallen meters.
Ziet iemand nog andere oplossingen?

Omdat de knopen nu uniek zijn, krijg je geen tentakels.
Je moet nu een route maken 17A-17B en een route 17B-20
In een route moeten 2 knopen voorkomen, meer mag niet, minder ook niet.

En in een wandelnetwerk krijg je vaak zeer korte routes. Dus ja, waar ligt het probleem?

@dvdhoven, bedankt voor je reactie.
Wat taggen betreft is er geen enkel probleem. De oplossing was me bekend. Het komt bij mij vreemd over dat er wandelroutes van 31 meter of korter in een wandelnetwerk worden opgenomen. Als er geen andere oplossingen voorhanden zijn dan kiezen we voor deze (enige) mogelijkheid.

@vmarc, als je hier mee leest: zou het mogelijk zijn om je software zodanig aan te passen dat er uitsluitend gelet wordt op cijfers en dat de toegevoegde **letters ** buiten beschouwing worden gelaten? Dan zouden b.v. “17A” en “17B” bij de beoordeling of het unieke knopen zijn als een (=1) knoop “17” worden gelezen. Daarmee zouden wandelroutes van “17A” naar “17B” met een lengte van 31 meter niet meer nodig zijn.

OK, daar zorg ik voor.

Oeps, dat is even heel snel door de bocht. :frowning:

De wandelnetwerken in Overijssel en de Achterhoek hebben allemaal knooppunten, die bestaan uit een letter met een nummer. Dus bijv. A1, N34
Die moeten wel als unieke knooppunten gezien blijven worden.

En ik begrijp werkelijk niet wat het probleem is van korte routes in het wandelnetwerk.
In Salland heb ik ook routes van enkele meters. Nou en?
Kijk maar eens bij het station van Deventer. Knooppunt aan de Diepenveenseweg bij de tunnel, knooppunt aan het Stationsplein tegenover de tunnel, paar meter verderop knooppunt voor het infopaneel, weer iets verderop knooppunt voor een splitsing.

Overigens kun je ook gaan tentakelen. Hoef je die A en B niet in te voeren, gewoon 2x of meer hetzelfde knooppunt inleggen en tentakeltjes maken.

dvdhoven schreef:

De combinatie van letters en cijfers was mij niet bekend. De route is inmiddels aangepast.
Ik gebruik, indien nodig, ook de “korte” routes.
Jan