Josm: Rondvraag geheugen

Net weer wat in josm getekend loopt hij weer vast, dus 8339 heeft niet de oplossing gebracht.

@ligfietser adviseerde al eerder de .jar versie. Heb je dit al geprobeerd?

Nee, …

Bij de installatie vanaf icoon of bestand meldt ie 8339, maar na het opstarten komt de beschrijving van de vorige versie 8227 weer in beeld en niet de bijzonderheden van de nieuwe 8339 :frowning: Heel vreemd dat is nog nooit voorgekomen en ja volgens de windows installer geregeld. Dus handmatig en niet een automatische update met desktop iconen.

De versie die getoond wordt na het opstarten loopt wel eens een paar releases achter.
In JOSM wordt de pagina https://josm.openstreetmap.de/wiki/StartupPage getoond en daar is 8227 nog de laatste.

En volgens de changelog is 8279 de laatste, terwijl ik ook 8339 langs zie komen bij het opstarten (ik gebruik de WebStart versie van tested).
De tested versie is te zien op de download en release pagina.

Overigens ben ik geen problemen tegengekomen in JOSM de laatste tijd. Laat het meestal dagenlang openstaan en PC (W7-x64) gaat tussendoor regelmatig in standby/hibernate.

Sander, het is nu nog mooier JOSM laat 8339 zien en blijft daarbij, maar de legenda staat al op 8352 , en loopt dus voor zoals je al zei.

opgezocht waar de jar file staat.
heb dit ervan gemaakt, copy paste de windows string, uit eigenschapen, Dus windows 7 notatie.

java -jar -Xmx2048M "C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar"

josm-tested.jar, dubbelklik ik op file, dan opent JOSM

JOSM2048mbat.bat
sla ik de batch file op in een map, dubbelklik, geen JOSM
ook niet vanuit de file in de root van C:
Je ziet nauwelijks de commandline screen

Wat gedaan, hoe ziet bat er uit?

Edit:
nu via Command line
cmd
paste

java -jar -Xmx2048M "C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar"

Krijg melding
Error occured during initialization of VM
Could not reserve enough space for 2097152KB object heap

Moet ik dan toch eens upgraden naar meer als 4 gb.
Taakbeheer: Geheugen vrij te laag.

Staat weer haaks op wandelaars 16 gb machine.

Edit 2:
Als ik in de bat file een lege regel tussenvoeg


java -jar -Xmx2048M

"C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar"

Krijg ik bovenstaande heap melding, en even daarna start Josm op.

Hoeveel RAM geheugen heeft jouw pc? Als je maar 4 Gb hebt kan dat idd de bottleneck zijn.
Als je een lege regel toevoegt voert ie eerst java -jar -Xmx2048M uit (te weinig geheugen) en daarna de volgende opdracht, “C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar”
Dan start je dus wel josm-tested.jar maar dan zonder het gevraagde geheugen van 2Gb maar alleen wat er beschikbaar is (is dus minder dan 2Gb).
Als je de opdrachtregels wilt zien voeg je pause toe. De gehele batch opdracht zou er zo uit kunnen zien:


echo off
cls
java -jar -Xmx2048M "C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar"
pause

Ja, die is leuk! :slight_smile:
Die eerste regel genereert de foutmelding omdat hij nog steeds niet genoeg geheugen kan toekennen.
De tweede regel start gewoon JOSM op zonder geheugentoekenning, dus met de default waarde omdat zeer waarschijnlijk in de file associations staat dat voor een jar file JAVA gestart moet worden.

File associations kun je vinden in Windows 7: Start en dan Standaard programma"s of Default Programs. Dat is een shortcut naar Configuratiescherm > Programma’s > Standaardprogramma’s > Koppelingen instellen.

En ja, Java is zeer geheugenhongerig. Het grote nadeel van dat soort programmeertalen. Los de boel maar in de hardware op.

Windows Taakbeheer

Fysiek geheugen
Totaal 4094
In cache 1423
Beschikbaar 1572
Vrij 152

2,46 gb bij taakbeheer op de monitor in taakbeheer

Wandelaar melde hetzelfde probleem met JOSM en die had 16gb, die zou toch veel meer vrij moeten hebben. ( of heeft hij zo veel programma’s die opgestart zouden moeten worden).
Hij had met de methode het waarschijnlijk opgelost, ik niet.

Nu zat ik al een tijdje te denken om een windows tablet te kopen(geen android meer) en ook JOSM te draaien, die tablets hebben veelal maar 2 gb RAM, dat zou dan helemaal niet kunnen lijkt mij. Hoe doet iemand dat, met microsoft surface tablet, ik meen dat toffe hoff dat had, zou die nu ook een probleem hebben?

Bij mij was de oplossing de volgende batch file:
java -jar -Xmx1024M “D:\JOSM\josm-latest.jar”

Met de regel “java -jar -Xmx2048M “C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar”” kreeg ik de melding dat er te weinig geheugen was.
De PC heeft 16 GB, er zou dus genoeg moeten zijn (of is de 32 bits mode het probleem?).

Het lijkt mij ook dat josm iets minder soepel reageert als in het verleden.

Hierbij stopt hij halverwege na error VM melding “druk een toets om door te gaan”
en start Josm niet op.

nu 2048 vervangen door 1000
en josm start op

nu vraag ik mij af als je het geheugen vast legt op 2048M is dat dan het maximale te gebruiken geheugen?
Wandelaar heeft 1048, geen 2 maar 1.
Dat zou dan verklaren dat Wandelaar aan geeft dat Josm trager is, terwijl hij veel meer vrije geheugen over heeft.

Edit:
https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/CommandLineOptions

Zou best wel eens kunnen, zie
http://stackoverflow.com/questions/3030263/increasing-the-jvm-maximum-heap-size-for-memory-intensive-applications

Kijk hier eens onderaan:

https://josm.openstreetmap.de/wiki/Nl%3ADownload

Al snap ik er niet veel van.

Met de 64 bit java versie lijkt het wel mogelijk meer geheugen te gebruiken.

Eerst heb ik de 64 bit java gedownload en geinstalleerd.

De download pagina :
https://java.com/en/download/manual.jsp

En de keuze hier:
Windows Offline (64-bit)
En dan de installatie met jre-8u45-windows-x64.exe

De batch file heb ik aangepast :
“C:\Program Files\Java\jre1.8.0_45\bin\javaw” -jar -Xmx2048M “D:\JOSM\josm-latest.jar”

Volgens mij moet je bv. onder Unix de jar file name onmiddellijk na de “-jar” plaatsen, dus

java -Xmx2048M -jar jouwjar.jar

de volgorde kan/is echt wel belangrijk zijn

Met mijn 4gb windows 7 PC.

Ik heb meerdere malen de jar start gebruikt, toch vindt ik dit niet fijn, want het openend ook een cmd venster, sluit je dit venster stopt josm zonder eerst alles opgeslagen te hebben.

Ik zit nu ook weer op vrij 22mb, en JOSM slaat niet op tilt, raar, want nog geen extra geheugen, bij geprikt.

Nu heb ik wel veel windows updates de laatste tijd en vooral laatste dagen.

Microsoft geeft alle windows 7 straks de mogelijkheid naar windows 10 te upgraden, hiervoor in de taakbalk al een icoontje.

Nu vraag ik mij af of er windows 7 updates waren om de upgrade voor te bereiden.
En dat daar wat misgegaan is. En wat ze met de laatste updates weer gerepareerd hebben.
De laatste twee dagen geen vastloper meer?

Jullie ook?

Omdat ik met 4 gb en de vrij vermelding onder 256 mb zat. En het JOSM geheugen error probleem had.
Windows opstartmethode.
Heb ik eerst 8 GB RAM geheugen bij geprikt, nu totaal 12 gb. na een week draaien, verbaasde het me dat Josm wederom vast liep.

Dat is het dus niet.

Wel heb ik verscheidene layers aan staan. Net zoals eerst.

En dan zou je denken ik heb vrij veel meer over en toch wordt dat opgeslurpt vrij 1600 MB (en josm loopt vast) Is daar een verklaring voor?

Allroads, heb je een 32 bits of 64 bits Windows versie?

64 bits, yep en niet gedacht aan 64 java. :open_mouth: