Bèta testers gevraagd! (tag-overflow?)

Daarvoor is toch dit topic gestart?
Staan daar niet voldoende aanknopingspunten?
En daar is er ook al op gewezen dat alle voorwaarden voor zo’n fietscafe niet terug zijn te vinden in de tags die op OSM beschikbaar zijn.

Versie 1.04++++

Dank je Sander, voor het meedenken!
Hieronder het resultaat:

Met die verschillende kleurtjes (voor de atm en voor het eten) lukt het niet, maar ik wil daar een andere icoontje voor gaan gebruiken, daarvoor moet ik wat dieper aan de code sleutelen.
Wat niet lukt is die union van **atm=yes **en amenity=atm in één zoekopdracht van de User Pois.
Je kunt dus per regel steeds maar één ding in de buurt van iets anders zoeken en ziet dan in het zoekresultaat één icoon voor beide dingen.
In mijn voorbeeld hierboven zie je dat terug.

Ook heb ik toegevoegd (op verzoek) een POI voor highway=construction in de various layer.

Wijzigingen alleen nog in de ontwikkelversie (taglocator).
OpenPoiMap volgt later.

[De twee testopdrachten zijn weer weggehaald]

En we zijn nu bij 1.05.
Zowel taglocator als openpoimap.

Belangrijkste toevoeging is de optie om twee tags te zoeken die op een gegeven afstand van elkaar liggen.
Daarnaast is het laadpunt voor e-bikes nu een vaste keuze (various laag) en op diezelfde laag kun je ook zoeken naar wegwerkzaamheden.
Tevens wat kleine aanpassingen aan layout en werk op de achtergrond.

erg handig! Ik heb net de gloednieuwe tag construction:website bedacht. Zie bijvoorbeeld http://openpoimap.org/?map=various&zoom=18&lat=52.02565&lon=4.42454&layers=B00FFFFFFFFFFTFFFFFF
Kun je regelen dat die link gaat werken in de openpoimap?

Ja, na de paasdagen doet hij het wel.
Maar misschien kun jij dan de wikipagina voor die tag aanmaken, zodat ook voor anderen weer duidelijk wordt wat de bedoeling van die tag is.

Het bleek voor de paasdagen ook nog te lukken, inclusief een beter icoontje:

Alleen nog even in taglocator, versie 1.05+
Openpoimap volgt dan volgende week.

In de ontwikkelversie 1.05+ kun je momenteel ook inzoomen op een kaartdeel door met ingedrukte shift-toets met de muis een vierkant om het gewenste gebied te tekenen. Gaat vaak handiger dan met die schuifbalk links.
Graag even testen op ongewenste bijverschijnselen.

**EDIT 10/8/2016:
Bovenstaande link verwijst inmiddels naar de meest recente versie **

Marc, bij mij vallen er aan de rechter onderzijde op 100 % items weg, terug schalen naar 75 werkt goed, maar is klein. Kan dat menu of die tabel schuifbaar worden of verschoven worden ?

Daar ben ik net mee aan het knutselen, maar omdat dat nogal diep ingrijpt in andere zaken, ben ik daar wel even mee bezig.

Done

@Marc,

Nog even verder zitten zoeken naar mijn andere wens, namelijk om tags te vinden die *niet *en elkaars buurt zitten.
Via een gebrekkig gedocumenteerde difference-operator bleek het mogelijk.

Hierbij restaurants zonder ATM in de buurt (andersom lijkt me minder interessant).

<osm-script>
    <union into="allnodes">
      <query type="node">
        <bbox-query {{bbox}}/>
        <has-kv k="amenity" regv="pub|cafe|restaurant"/>
      </query>
    </union>
    <union into="nearnodes">
      <union into="poi">
        <query type="node">
          <bbox-query {{bbox}}/>
          <has-kv k="amenity" regv="atm"/>
        </query>
        <query into="poi" type="node">
          <bbox-query {{bbox}}/>
          <has-kv k="atm" regv="yes"/>
        </query>
      </union>
      <union>
        <query into="result" type="node">
          <around from="poi" radius="100"/>
          <has-kv k="amenity" regv="pub|cafe|restaurant"/>
        </query>
        <query type="node">
          <around from="result" radius="100"/>
          <has-kv k="amenity" regv="atm"/>
        </query>
        <query type="node">
          <around from="result" radius="100"/>
          <has-kv k="atm" regv="yes"/>
        </query>
      </union>
    </union>

  <difference into="notnear">
    <item set="allnodes"/>
    <item set="nearnodes"/>
  </difference>

  <print from="notnear" />
</osm-script>

Dat wordt dan:

(node({{bbox}})["amenity"~"pub|cafe|restaurant"];)->.allnodes;((node({{bbox}})["amenity"~"atm"];node({{bbox}})["atm"~"yes"]->.poi;)->.poi;(node(around.poi:100)["amenity"~"pub|cafe|restaurant"]->.result;node(around.result:100)["amenity"~"atm"];node(around.result:100)["atm"~"yes"];);)->.nearnodes;(.allnodes; - .nearnodes;)->.notnear;.notnear out;

Wellicht met de huidige “tag(around)tag” constructie op te roepen met een negatieve around waarde, waarbij de eerstgenoemde waarde degene is die je wilt tonen?

Op basis hiervan kunnen we kijken waar bepaalde tags mogelijk ontbreken zodat we die kunnen opvullen. Al zal een frietkot op de hei waarschijnlijk nooit een ATM in de buurt krijgen, maar daar ontdekken we wellicht een ontbrekende parking mee.
Alleen mogelijk false-positives aan de randen van de bbox waar de ATM net buiten de lijn valt. Bij de tags IN de buurt komt ie vanzelf tevoorschijn als je de kaart verschuift, bij deze variant zou de marker moeten verdwijnen en ik vermoed dat het framework daar niet tegen kan. Wellicht op te lossen door de selecterende bbox (allnodes) iets kleiner te maken of de uitsluitende bbox (nearnodes) iets groter.

Versie 1.08 is inmiddels beschikbaar.

Belangrijkste toevoeging is de mogelijkheid om de note=* tag te laten zien. Een variant die alleen naar een note kijkt op een node, en een variant naar een note op een way.
Het gaat hierbij niet om de zogenaamde opmerkingen die gebuikers bij een kaart kunnen maken, maar om de note die je als mapper aan een node/way/relatie kan hangen als je ergens over twijfelt, dan wel dat veld gebuikt om extra informatie te geven over het object.
Dat heb ik vooral gedaan om het opsporen naar dingen (op de kaart) die nog liggen te wachten op correcties wat productiever te maken…
[Ze zitten in de various layer]

Verder wat foutjes hersteld die er nog instonden of weer in terug waren gekomen…

Nog even aandacht voor dit:

Ik zocht - met de User Pois functie - naar de source_rcn tag in “Zeeland” en zag toen tot mijn verbazing bovenstaand kaartbeeld!
Zeeland is wat ik verwachtte, maar in Brabant???
Het blijkt dat daar een dorpje ligt dat ook Zeeland heet en dat komt dus óók naar voren in die zoekopdracht! Overigens met een merkwaardig groot gebied! Hoe dat precies kan weet ik ook niet. Het is een dorpje van niks.
Als ik de boundary instel met admin_level=4 gaat het goed, dan krijg ik echt alleen maar de provincie.
Maar dan funcioneert die “zoeken in” functie van de User Pois niet meer zoals je verwacht.
Als ik in Overpass-turbo hetzelfde doe met de opdracht

source_rcn=* in Zeeland

dan werkt het wel met alleen maar de provincie.

Maar hoe ik dan dat plaatsje in Brabant met de naam Zeeland weer in Overpass erbij krijg, zodat Overpass dus hetzelfde toont als Taglocator?

Marc, dan moet je ook op de provincie Groningen zoeken, dan valt het minder op dat je de stad er bij krijgt :sunglasses:

Maar hetzelfde kom je tegen met dubbele plaatsnamen, zoals Bergen (noord holland en limburg), Rozenburg (noord en zuid holland) en zo zijn er nog meer…

Versie 1.09 is beschikbaar.
Zowel OpenPoiMap als Taglocator.
Toegevoegd de schaalverdeling linksonder op de kaart (zoals op de standaard OSM kaart).
Bij de tags uit de rubriek Tourism heb ik historic toegevoegd. Deze laat niet de historic=monument/memorial/statue zien, want die hebben al een eigen keuzevakje, maar al het andere dat met historic=* is getagd komt er nu uit.
Verschillende kleine verbeteringen her en der maar de belangrijkste en meest zichtbare verandering (verbetering?) is dat nu de mogelijkheid bestaat om te scrollen in de layerlijsten (rechts op het scherm)
Die waren te lang geworden voor kleine beeldschermen. Vooral amenity en various kon je vaak niet helemaal zien op kleine beeldschermen.
Deze oplossing is nog niet helemaal bevredigend, want als je nu in een lange lijst gaat scrollen, gaat de kaart ook mee en zie je een witte strook onder aan je beeldscherm verschijnen, maar het werkt in ieder geval wel.
Door deze mogelijkheid kan ik nu wel werken aan de uitbreiding van de rubrieken en misschien ook de indeling wat anders maken.

http://openpoimap.org/?map=tourism&zoom=19&lat=52.66475&lon=5.89781&layers=00BFTFFFFFFFFFFFFFFF
constatering: permalink werkt niet, of werkt wel ( de url string is daar) maar bij copy paste gaat hij niet naar het gevraagde zoom niveau en plaats, ook in andere browser deze link geprobeerd.

ik had hier een artwork dat uit twee delen bestaat twee beelden
dacht maak er een relation van, ze horen bij elkaar.
relation type, ik weet niet welke type te gebruiken. ?

het icoon staat nu tussen de twee artworks in, midden op de weg, dat kan niet.
eigenlijk hoort elk object een icoon te krijgen

wilde even een permalink van maken

Edit:

er zit schijnbaar verschil tussen
openpoimap
en
opm taglocator
http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/openpoimap/taglocator.html?map=tourism&zoom=18&lat=52.66456&lon=5.89819&layers=B00FTFFFFFFFFFFFFFFF

Edit: Deze veronderstelling is niet waar, zie onder. Beide hebben het probleem.

Edit:

bij openpoimap heeft het te maken met dat het ingesteld staat standaard op mapquest die maar 18 zoom niveau heeft
kies je voor mapnik en ga je naar zoom niveau 19 dan werkt de permalink niet.

mapnik zoom 18
mapnik zoom 19 en deze werkt niet.

Dat is bewust gedaan omdat je anders bij gebouwen die uit een ingewikkelde relation bestaan soms tientallen icoontjes zag staan.
Maar ik zal eens testen wat er gebeurt als ik de relatie uit de query haal. (dus alleen maar testen op node).

Er is wel degelijk verschil tussen openpoimap en taglocator.
Taglocator is de ontwikkelversie en die is altijd een paar stappen verder dan openpoimap.
Vergelijk de openingspagina van beiden maar…

Daar moet ik inderdaad eens naar kijken…

Mooi product, Marc!

Ben net met openpoimap erachter gekomen dat iemand met zijn BAG update alle NAW gegevens die ik in de gemeente had toegevoegd aan historische gebouwen verwijderd heeft… dat is dan weer minder :roll_eyes:

NAW gegevens horen toch aan een adresnode te hangen en niet aan gebouwen?

OpenPoiMap is inmiddels bij versie 1.2 aangeland.
Maar in de ontwikkelversie (versie 1.25 - en die heet dus taglocator) zit iets nieuws:

Bovenaan het scherm zie je een knopje: Edit/View, en daarmee kun je op ieder moment (ook als je dus niets hebt geslecteerd) een aantal viewers (OSM inspector van GeoFabrik - handig voor foutopsporing) en editors (JOSM, Potlatch2 en iD) aanroepen met het huidige scherm als invoer (mits voldoende ingezoomd).

Zouden jullie die nieuwe functionaliteit aan de tand willen voelen en hier melden wat er niet deugt of wat er bij moet?

OpenPoiMap is nu aangeland bij versie 1.26 en ik zie dat het de Tool of the Month is geworden op OSM Weekly!!
Interessant is dat ik benaderd ben om ook een Spaanstalige versie te maken, en daar wordt nu aan gewerkt!