Nieuwe Etrex.

Garmin komt met een nieuwe etrex serie met een osm based active map.
Zie https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/sport-recreatie/handhelds/etrex-20x/prod518046.html.
Kent iemand deze kaart al?

Ik vermoed dat het de zelfde kaart is als die Garmin in de Edge Touring heeft zitten. Daar heb ik kort naar gekeken maar was niet onder de indruk. De OFM heeft mijn voorkeur.

Screenshot Garmin Fietskaart Edge Touring:
fietspaden zijn nauwelijks te onderscheiden, geen Knooppunten, geen fietsroutes

OFM Benelux

Ik ben de nieuwe Etrex aan het testen. De Etrex 35 Touch heeft standaard een OSM Garmin TopoActive van Europa in het interne geheugen.
De kaart bevat DEM hoogtes dus dat is heel fijn om profielen te maken van routes op het apparaat. In Basecamp kan je van de route ook een track maken met behoud van het hoogteprofiel, iets wat met de OFM niet kan, want die bevat geen DEM data. Routes worden sneller berekend maar er zitten ook wat bugs in de routering (heen-en-weer gedrag die je soms ook op de OFM ziet, maar minder extreem, hier en daar wordt over wegen verboden voor fietsers gerouteerd*). De OSM data is echter een jaar oud heb ik de indruk, geen idee waar of wanneer er een update komt.
Fietspaden worden slecht gerenderd, op het apparaat zelf een vaag stippellijntje, vrijwel niet te onderscheiden van (voet)paden. Geen fietsroutes, noch fietsknooppunten. Gebouwen en andere details staan er niet op. Dus dezelfde kaart als de Edge touring denk ik.

*) Bleek een weg die ik pas recent op bicycle=use_sidepath heb gezet, dus dat ligt aan de verouderde OSM data dat er overheen werd gerouteerd en niet aan de Garmin.

Hieronder een vergelijk tussen de Garmin TopoActive en de OFM Benelux van 15/08/2015.
Het fietspad langs de Eem (Bernard de Roijpad) is bijna een jaar open en staat nog niet op de Garmin kaart.


Heen-en-weer bug in Basecamp:

De TYP file kan gewijzigd worden, is al een hele verbetering in Basecamp.
Nog niet op het apparaat zelf getest.

Screenshot

Bug: hoofdmenu blijkt niet toegankelijk wanneer je de screenshot functie aanzet

Goed bezig.

Egbert is ook in de testfase.

Mijn Etrex 30 pookje heeft ook zijn beste jaren gehad wellicht dat ik kan meeliften.
Heb je de OFM op de Touch al kunnen bekijken?

Succes verder.

Marius

OFM werkt prima op de Touch zover ik kan zien, geen gekke dingen.

Wat me verder opvalt, de TopoActive kaart heeft géén hoogtelijnen. Merkwaardig voor een Topokaart…(zal wel een commerciële reden achterzitten)
Zie http://www.gps.nl/wandelnavigatie/garmin_topoactive.html voor meer info.

Waypoint levert de fietsroutes/knooppunten/adressen-zoeken/hoogtelijnenapart mee. Keurig opgeslagen op een 8Gb kaartje. 'k heb het meegenomen voor m’n buurman en zal eens kijken hoe dat er uit ziet. Overigens zijn het allemaal zaken die je van internet kunt halen.
In de OFM zit uiteraard de mogelijkheid om adressen te zoeken. ligfietser… je staat nog altijd voorsprong :slight_smile:
Zo Topo is de kaart nu ook weer niet, want gebouwen ontbreken. Of heb ik ergens overheen gekeken?

De routering op auto in de garminkaart doet het volgens mij ook keurig. Bij instelling fiets ook nog geen gekke dingen gezien. De OFM heeft echter wel mijn voorkeur. Doet het prima in de Touch. Toch wel weer net andere routering in mijn testtraject.

Gebouwen staan er idd niet op. De OFM kan echter niet routeren voor de automobilist, dus beide kaarten vullen elkaar prima aan. De net iets andere routering kan liggen aan het feit dat OFM de voorkeur heeft om de fietsroutes te volgen, die staan niet op de Garmin kaart. Daarnaast is de OFM actueler en kunnen evt. fouten in de OSM data verbeterd zijn.

De laatste opmerking slaat juist op de OFM. In kortste routering op de touch toch 'n net iets andere route als in de etrex 30. Maar dan zou ik de toestellen eens naast elkaar moeten gebruiken. wordt vervolgd.

Test nu hoever de OFM routeert.De Touch komt minder ver dan de etrex 30 op de OFM. Dordrecht Veenendaal gaat niet. Ook Dordrecht - Eck en Wiel lukt niet. Nog niet met via punten geprobeerd.

De garmin osmkaart geeft als resultaat een tocht over de N3 en de A15. Ook met de instelling autowegen vermijden. (Profiel fiets.)
Met de instelling toerfietsen lukt het wel. Dan geen autosnelwegen.
De truuk met de Garminkaart OSM is dus de instelling tourfietsen gebruiken en autowegen vermijden.
we testen door…

edit: De garmin OSM routeert wel Dordrecht Veenendaal. zonder tussenpunten. Instelling Tourfietsen. Ook de snelwegen worden zo vermeden.
Dat Snelwegen vermijden heeft dus geen effect met de instelling fiets…

Wat is het nu Toerfietsen of Tourfietsen (Etrex touch)? :roll_eyes:

Ook met gebruik van de OFM kom je met de instelling tourfietsen het verst. Dodrecht - Culemborg lukt. Uiteraard geen zaken als autowegen vermijden instellen.

edit: Dordrecht Veenendaal lukt ook met instelling Minimale afstand/ Tourfietsen/ alleen onverhard vermijden.

…alle pogingen op plaatsen zoeken eindigt in de shut down… Plaatsen zoeken via adressen!!

Shut down kan ik niet reproduceren Egbert. Plaatsen zoeken via Plaatsen of Adressen gaat bij mij goed. Welke kaarten heb je aan boord?
Die uitbreiding van Waypoint misschien?
Amersfoort-Dordrecht 75 km berekent de OFM (DBNL 01/08) vrij snel, iets sneller zelfs dan de Garmin TopoActive kaart.
Activiteit Fietsen, Minimale afstand, niets vermijden. In de TopoActivekaart ook, en pakt geen snelwegen mee.

Shut down alleen bij zoeken op plaatsen. Bij 2de letter van de plaats gaat alles op zwart. Zoek je in Adressen dan gaat het goed.

Niet de uitbreiding van Waypoint. M’n buurman wel. (ga ik nog bekijken)
Kaarten intern:
Topoactive en basiskaart en birdseye-demo-geneuzel
Kaarten op 16 GB sdkaartje
-Openfietsmap Benelux
-hiking layer benelux
-OFM West-Europa + deel Oost-Europa
-De hoogtelijnenkaart transparant van Europa
-De onroute-wandelkaart
-OSM Ned (new st) van Lambertus
-Waterways (niet osm - made in Tsjechië)

'k Ga het nog eens proberen met jouw instellingen (fiets). Nu fris in de morgen zonder de rode wijn.

Vreemd … nu gaat met de instelling fiets wel alles goed. (Dordrecht Veenendaal 80km ) Alleen onverhard vermijden aanstaan. Even een raadsel. :roll_eyes:

Shutdown zal wel aan een van de vele kaarten liggen.
Hernoem alle img’s (behalve de standaard Garmin’s) eens, en probeer ze een voor een uit totdat ie weer vastloopt.
Dan heb je waarschijnlijk de corrupte kaart te pakken.

Als ik de extensie van de hiking-layer Benelux hernoem zijn de plaatszoekproblemen over. Of het door de combinatie van kaarten komt of door de hikinglayer zelf is natuurlijk de vraag.
De hikinglayer eraf gemikt.

Overigens loopt de touch van m’n buurman ook vast bij plaatszoeken. enige kaarten zijn de onroute wandelkaart en de OFM + de aanvulling van waypoint (adres zoeken/fietsnetwerk, e.d.) Hiking layer soms ook? Geen idee…

edit: " Buurman wil je even kijken?" Hoe gaat ie aan? Karel … er moeten nog batterijen in. Batterijen??? Ja ik heb nog wel een paar AA’s. Waar moet ik op drukke? Ja scherm gaat aan…
En nu… ik wil naar Drimmelen.
Dan sta je daar in de bloedhitte van de achtertuin… Kijk… dan klik je met je vinger op dat fietsje en dan het vergrootglas en ga naar. (aut. starten van tracklog had ik al ingesteld)
dan typ je drimmelen… ja jammer … touch staat zo vast als een huis… “mijn” batterijen eruit en opnieuw starten. Het is denk ik over de 30 gr in de tuin. Kom laten we gaan roept zijn vrouw. Er is haast. Nog een keer, maar dan drimmelen via adres zoeken… eerste keus het Fort. Nee … het fort heeft geen nummer. Doe dat maar. Donders… ik heb vergeten “op verzoek” in te stellen. 'k had nog nergens tijd voor gehad. Buurman springt op zijn fiets de pijltjes achterna. Kortste of snelste weg… het maakt niet uit. Karel… je kunt ook… jammer… Karel en zijn vrouw zijn om de hoek verdwenen.
Ik snap niet dat je zo’n ding koopt hoor ik z’n vrouw nog zeggen.

De naam Karel is gefingeerd, maar het is zojuist echt gebeurd. :slight_smile: