track in osmand

Weer even een beginners vraagje. Ik weet dat je in Osmand een track kan aan en uitzetten zodat je je gelopen route kunt bewaren. Ik vind nergens in het menu hoe aan en uit te zetten, alleen hoe je een bestaande track al dan niet van een ander als bestemming kunt aangeven.

Open de menubalk linksonder en kies Kaart instellen > gpx track

Vraag aan de experts: hoe pas ik de kleur van de track aan (als dat mogelijk is) en evt. de kaartcursor (klein blauw pijltje, soms nauwelijks te zien).

Als ik klik op kaart instellen en dan GPX track vraagt Osmand toon huidige track en zegt ook geen tracks gevonden. Er zijn dus geen tracks en ook geen huidige. Ik wil juist weten hoe zet je aan en uit dat Osmand je volgd zoals je loopt of fiets en daarvan een track maakt.

Je moet wel eerst zorgen dat die tracks in de sdcard/osmand/tracks map staan, of met je Filemanager “openen met osmand”, dan worden ze automatisch geïmporteerd.

Men begrijpt het niet. Natuurlijk moet mijn track op de sd card in een map komen maar mijn vraag is nog steeds, hoe maak je een track. Voorbeeld, Ik begin met lopen of fietsen, hoe zet je het aan dat osmand je onthoud en na de fietstocht hoe zet ik het weer uit om daarna deze track te bewaren. Het gaat er dus niet om dat ik geen of geen huidige track heb maar hoe begin ik een track te maken.

Klik eens op GPX, rechtsbovenin je scherm? Als het goed is start je hiermee de opname.

Door te klikken op het zwarte rondje lukt het mij inderdaad een track aan of uit te zetten. Alleen zie ik meestal niet dat zwarte rondje op de kaart en kan ik dat ook niet toevoegen met kaartmenu configureer scherm want daar staat het niet in zodat ik dat ook niet kan aanvinken.

De bediening Osmand is inderdaad niet gebruiksvriendelijk op zijn zachtst gezegd.
Heb je Reizen opnemen aangevinkt? Staat in de Hoofdmenu->Instellingen->Plugin-manager

Thanks, volgens mij lukt het nu.

Kleur van de track inmiddels gevonden en aan kunnen passen. Voor de liefhebber:

Kopieer de default render style
https://github.com/osmandapp/OsmAnd-resources/blob/master/rendering_styles/default.render.xml

Pas de kleurcode in case color van renderingAttribute name=“gpx” aan en plaats de gewijzigde xml in de map osmand/rendering

****

Weet iemand wat b4 voor de kleurcode 00ffff (Cyan) doet?

BTW ik heb de tracks nu donkerblauw #b400008a.

De extra 2 posities geven de transparantie aan (ARGB).

Bedankt Sander. Mbv deze tabel zie ik dat hex 80 dus 50% transparant is.
Ik heb de OFM Osmand style met aangepaste track kleur hier geupload: https://sites.google.com/site/openfietsmap/installation/android/osmand

Mocht de kleur van je track opeens toch weer anders zijn dan is daar een verklaring voor. In dit draadje legt Harry vd Wolf uit waarom je niet de default.render.xml moet aanpassen maar een nieuwe file moet maken.

Volgens mij doe je veel te moeilijk!

  1. Open “Configure map” → GPS track
  2. Selecteer “Current track”

Elke keer dat je nu met OSM een track opneemt (op het GPX-bolletje klikken), wordt het direct getoond in je scherm

Misschien doe ik wel moeilijk maar als je de kleur van de track veranderd wil hebben zul je volgens mij toch echt moeten ingrijpen in een xml file. Jouw toelichting geeft wel aan hoe je de huidige track kunt tonen maar dat was volgens mij niet het issue.

In versie 2.2 is het mogelijk de trackkleur aan te passen: http://download.osmand.net/latest-night-build/