Idee om wat met BAG te gaan doen

Het rare met wms laag:
Ik krijg de bag wms laag nu ook niet goed zichtbaar. laad heel traag in Josm en op plaatsen error rode tiles, ga niet in en uit zoomen, want dan zie ik niks.

en dan alleen de pand


http://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wms?SERVICE=WMS&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=TRUE&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=pand&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

terwijl de top10nlv2 wel goed laad,…ook bij in en uit zoomen.


http://geodata.nationaalgeoregister.nl/top10nlv2/wms?SERVICE=WMS&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=TRUE&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=top10nlv2&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

Waarom zit daar verschil in tijd of het niet doen.
Is er verschil in data grote? het aantal tiles.
Zit er verschil in servers.

Moet ik echt gaan twijfelen aan mijn systeem?
Of is het een JOSM probleem.
Of ergens een verbinding.

Hebben andere ook problemen/verschil bij deze twee lagen?

Misschien eens de cache wissen? C:\Users\UserName\AppData\Roaming\JOSM\cache\wms

Bij mij verdween vanmiddag ook de pandlaag opeens, zowel in JOSM als in de BAG-viewer. Lijkt mij dat er een storing op de BAG-server was. momenteel werkt alles weer naar behoren

Cache: Heeft niks geholpen. nu om 17:00 uur
Nu lees ik net dit

Gebruiker Okilimu heeft een handige website gemaakt waarmee missende adressen eenvoudig gevonden kunnen worden. Meer informatie staat hier
De website maakt het mogelijk adressen die missen in OSM maar wel in de BAG staan te downloaden als .osm-bestand. Helaas worden alleen het huisnummer en de straatnaam meegenomen, dus geen source, source:date en postcode. Ook gebouwen staan niet in het .osm-bestand.
Op de kaart kun je eenvoudig zien waar adressen missen.

Die website gaat heel handig worden maar is momenteel helaas nog niet betrouwbaar genoeg. Ik heb okilimu al enkele suggesties gegeven. Zo bevat zijn vergelijking uitgegeven huisnummers voor panden die fysiek nog niet bestaan. Ook is de match huisnummer-postcode nog niet goed genoeg (je weet wel, die afkortingen in de BAG zoals mr. die in OSM voluit zijn geschreven). Hij gaf mij aan dat er ook nog wat problemen zijn met sommige gemeenten. Maar er wordt aan gewerkt.

Volkomen offtopic: onze OSM collega’s in Frankrijk hebben sinds deze maand de beschikking over alle Franse (25 miljoen) adressen: https://www.etalab.gouv.fr/the-first-french-collaborative-national-address-database-is-now-online-and-freely-accessible

Ik wil graag een tweetal straten in Mierlo [Oranjetipje en Vlinderlaan] met de BAG updaten. Ik heb de wiki bestudeerd en de tools geinstalleerd. Ik kan er echter niet achterkomen hoe ik aan de data kan komen. Ik kan wel de 1.2GB BAG downloaden maar hoe kan ik nu aan een klein stukje komen?

Inmiddels heb ik dit stukje een update gegeven.
Heb je de BAG import gebruiksaanwijzing ter hand genomen?
En eventueel de YouTube filmpjes bekeken (zie links in gebruiksaanwijzing)
Deze filmpjes kunnen inimiddels iets afwijken van de huidige procedure, omdat diverse wijzigingen zijn doorgevoerd.

Mocht je vragen hebben wil ik je best wel op weg helpen 1:1 via Google Hangouts, laat het maar even weten via mail.

Zeer bedankt; ik zie echter geen updates voor Oranjetipje [wel Atalanta]. Indien mogelijk die graag ook toevoegen.

De genoemde gebruiksaanwijzing heb ik uitvoerig bestudeerd maar dat heeft mijn vraag niet beantwoord. De YouTube filmpjes heb ik gemist; ga ik zeker naar kijken.

Ik zal daarna kijken of het zinvol is om van je hangout aanbod gebruik te maken. Nogmaals bedankt!

Oranjetipje zijn 2 woningen toegevoegd, te weten
addr:city=Mierlo
addr:housenumber=7
addr:postcode=5731ZL
addr:street=Oranjetipje
source:date=2015-06-02
source=BAG

addr:city=Mierlo
addr:housenumber=6
addr:postcode=5731ZL
addr:street=Oranjetipje
source:date=2015-06-02
source=BAG

Het zou kunnen dat je deze nog niet ziet, omdat OSM een vertraging heeft, je kunt de woningen in beeld krijgen door een aantal keer F5 te drukken op verschillende zoomniveau’s.

Bedankt: ik ben er weer eens ingetrapt [vergeten te zoomen]. Wel vreemd dat de nieuwe panden in de Atalanta wel meteen doorkwamen en die op het Oranjetipje niet.

Een aandachtspuntje, bij het importeren van de BAG gebouwen die op een parkeergarage staan of zijn gebouwd, wordt het onderliggende deel soms wel en soms niet meegenomen. Terwijl OSM kijkt naar de laagste laag van een bouwwerk. Voor het juiste tag schema met levels ed is een plaatselijke survey of bekendheid aanbevelenswaardig, maar de garage moet wel worden meegenomen :wink:

Nu na meer gb ram installatie en dubbele melding josm versies in configuratie scherm. Tijd voor herinstallatie.
preference gekopieerd op andere schijf.
JOSM totaal verwijdert ook losse zaken in het register.
Afsluiten en opstarten PC JOSM met windows installer geïnstalleerd.
ods plugin op plek gezeten mappen aangemaakt en geactiveerd.
helaas nog een bag data download. ppff bekende error. ods weer eraf en weer op.
Na opstarten PC en nu draait alles. Bag data komt binnen. :wink: :slight_smile:

Waar het aan gelegen heeft, ik weet het niet.

Nu al mijn andere instellingen er weer in zetten.
Tot zover mijn relaas.

HELAAS het feest was van korte duur, weer hetzelfde probleem. Na gisteren meerdere sets te hebben bewerkt en geupload, nu, Bag wfs data wordt weer niet binnengehaald.

Ik heb vernomen dat een aantal mappers problemen hebben gehad met de BAG-plug-in.
Bij mij heeft de plug-in gewoon normaal gewerkt.
De oplossing die @Allroads aangeeft is bij JOSM problemen meestal de oplossing.
Je zou de map C:\Users{naam}\AppData\Roaming\JOSM\cache een andere naam (bijvoorbeeld cache1) kunnen geven, waardoor JOSM automatisch een nieuwe schone cache gaat opbouwen.

Wel moet je realiseren dat je al je gemaakte instellingen in JOSM dan kwijt bent.

Mocht je het echt niet meer weten rename je nieuwe cache directory naar bijvoorbeeld **cache2 **en zet je **cache1 **even terug.

Vaak doet het wonderen om even opnieuw te beginnen.

Josm opgestart met:


echo off
cls
java -jar -Xmx2048M "C:\Program Files (x86)\JOSM\josm-tested.jar"
pause

Stapgewijs:

Enable ODS

Layer mapnik en wms bag geopend.

Polygon getekend
Download osm data en bag data
Dan krijg ik als laatste stuk in het cmd venster ( na laatste stap)

Na op download drukken, processing en error opendataservices


INFO: GET https://api.openstreetmap.org/api/0.6/map?bbox=5.626412,52.6673406,5.6
275742,52.668442
Jul 01, 2015 6:10:19 PM org.geotools.xml.resolver.SchemaCache resolveLocation
INFO: Cached XML schema: http://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs?service=
WFS&version=1.0.0&request=DescribeFeatureType&typeName=bag%3Astandplaats
ERROR: org.openstreetmap.josm.io.OsmTransferException: java.util.concurrent.Exec
utionException: An error occured while downloading the data:
java.lang.IllegalArgumentException: Points of LinearRing do not form a closed li
nestring. Cause: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while
 downloading the data:
java.lang.IllegalArgumentException: Points of LinearRing do not form a closed li
nestring
org.openstreetmap.josm.io.OsmTransferException: java.util.concurrent.ExecutionEx
ception: An error occured while downloading the data:
java.lang.IllegalArgumentException: Points of LinearRing do not form a closed li
nestring
        at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloadAction$DownloadTask.rea
lRun(OdsDownloadAction.java:134)
        at org.openstreetmap.josm.gui.PleaseWaitRunnable.doRealRun(PleaseWaitRun
nable.java:93)
        at org.openstreetmap.josm.gui.PleaseWaitRunnable.run(PleaseWaitRunnable.
java:161)
        at java.util.concurrent.Executors$RunnableAdapter.call(Unknown Source)
        at java.util.concurrent.FutureTask.run(Unknown Source)
        at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor.runWorker(Unknown Source)
        at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor$Worker.run(Unknown Source)
        at java.lang.Thread.run(Unknown Source)
Caused by: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while downl
oading the data:
java.lang.IllegalArgumentException: Points of LinearRing do not form a closed li
nestring
        at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloader.subTask(OdsDownloade
r.java:167)
        at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloader.run(OdsDownloader.ja
va:70)
        at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloadAction$DownloadTask.rea
lRun(OdsDownloadAction.java:132)
        ... 7 more
ERROR: org.openstreetmap.josm.io.OsmTransferException: java.util.concurrent.Exec
utionException: An error occured while downloading the data:
java.lang.IllegalArgumentException: Points of LinearRing do not form a closed li
nestring. Cause: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while
 downloading the data:
java.lang.IllegalArgumentException: Points of LinearRing do not form a closed li
nestring
org.openstreetmap.josm.io.OsmTransferException: java.util.concurrent.ExecutionEx
ception: An error occured while downloading the data:
java.lang.IllegalArgumentException: Points of LinearRing do not form a closed li
nestring
        at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloadAction$DownloadTask.rea
lRun(OdsDownloadAction.java:134)
        at org.openstreetmap.josm.gui.PleaseWaitRunnable.doRealRun(PleaseWaitRun
nable.java:93)
        at org.openstreetmap.josm.gui.PleaseWaitRunnable.run(PleaseWaitRunnable.
java:161)
        at java.util.concurrent.Executors$RunnableAdapter.call(Unknown Source)
        at java.util.concurrent.FutureTask.run(Unknown Source)
        at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor.runWorker(Unknown Source)
        at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor$Worker.run(Unknown Source)
        at java.lang.Thread.run(Unknown Source)
Caused by: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while downl
oading the data:
java.lang.IllegalArgumentException: Points of LinearRing do not form a closed li
nestring
        at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloader.subTask(OdsDownloade
r.java:167)
        at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloader.run(OdsDownloader.ja
va:70)
        at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloadAction$DownloadTask.rea
lRun(OdsDownloadAction.java:132)
        ... 7 more
INFO: GET https://api.openstreetmap.org/api/0.6/user/details (get number of unre
ad messages)

Dan vraagt Josm om bug report op te sturen, (niet gedaan):
kopie



{{{
Revision: 8491
Repository Root: http://josm.openstreetmap.de/svn
Relative URL: ^/trunk
Last Changed Author: Don-vip
Last Changed Date: 2015-06-16 23:27:08 +0200 (Tue, 16 Jun 2015)
Build-Date: 2015-06-16 21:45:58
URL: http://josm.openstreetmap.de/svn/trunk
Repository UUID: 0c6e7542-c601-0410-84e7-c038aed88b3b
Last Changed Rev: 8491

Identification: JOSM/1.5 (8491 en) Windows 7 64-Bit
Memory Usage: 977 MB / 1820 MB (495 MB allocated, but free)
Java version: 1.8.0_45, Oracle Corporation, Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM
Dataset consistency test: No problems found

Plugins:

- geotools (31126)

- ods-bag (0.5.1)
- opendataservices (0.5.1)
En andere


Last errors/warnings:
- E: org.openstreetmap.josm.io.OsmTransferException: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while downloading the data:
- E: org.openstreetmap.josm.io.OsmTransferException: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while downloading the data:
- E: org.openstreetmap.josm.io.OsmTransferException: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while downloading the data:
- E: org.openstreetmap.josm.io.OsmTransferException: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while downloading the data:
- E: org.openstreetmap.josm.io.OsmTransferException: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while downloading the data:

org.openstreetmap.josm.io.OsmTransferException: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while downloading the data:
java.lang.IllegalArgumentException: Points of LinearRing do not form a closed linestring
	at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloadAction$DownloadTask.realRun(OdsDownloadAction.java:134)
	at org.openstreetmap.josm.gui.PleaseWaitRunnable.doRealRun(PleaseWaitRunnable.java:93)
	at org.openstreetmap.josm.gui.PleaseWaitRunnable.run(PleaseWaitRunnable.java:161)
	at java.util.concurrent.Executors$RunnableAdapter.call(Unknown Source)
	at java.util.concurrent.FutureTask.run(Unknown Source)
	at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor.runWorker(Unknown Source)
	at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor$Worker.run(Unknown Source)
	at java.lang.Thread.run(Unknown Source)
Caused by: java.util.concurrent.ExecutionException: An error occured while downloading the data:
java.lang.IllegalArgumentException: Points of LinearRing do not form a closed linestring
	at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloader.subTask(OdsDownloader.java:167)
	at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloader.run(OdsDownloader.java:70)
	at org.openstreetmap.josm.plugins.ods.OdsDownloadAction$DownloadTask.realRun(OdsDownloadAction.java:132)
	... 7 more
}}}

Vraag onderste bug report, start hij nu met java 64 op?

Als ik die zin zo lees, zeg ik ja. Er staat 64-Bit

En als ik zo die dump probeer te lezen, zie ik dat hij roept over een LinearRing die niet closed is.
Lijkt erop dat er een area wordt gedownload, die niet gesloten is.

Bij mij staat hij hier: W7 64 bit
C:\Users{naam}\AppData*Local*\JOSM\cache

C:\Users{naam}\AppData*Roaming*\JOSM
daar staat de:
preference.xml
preferences.xml_backup

Ben er uit: !!!
Nadat ik wederom schoon begonnen ben met een nieuwe preference.xml ging de BAG download goed.
Daarna mijn eigen preferende.xml en liep weer vast.
Heb toen de plugin bekeken, welke gedeelde plugins er gebruikt worden: osdbag requires opendataservice die op zijn beurt geotools en die weer jts, wel een gezamelijke plugin importimageplugin, enable maar dat was het niet.
Toen viel mijn oog op de plugin proj4j met coordinaatstelcils, uitgezet en voila bagdata wordt opgehaald, aangezet loopt vast. :smiley: :open_mouth:

Gebruikte deze om te kijken of je bepaalde wms layers aan de gang kon krijgen, dacht dat het werkte, dus ik heb hem laten staan.

Dus GERTJAN die proj4j plugin is de boosdoener.

Dan zal de odsbag aanvraag aan de wfsserver, wel een aanvraag in het verkeerd stelcil zijn en krijg je niks terug.

Of er wordt een automatisch omzet proces op gang gezet.

Zou niet zo mogen zijn dat andere plugins invloed hebben op jouw plugin.

Ach: wat heeft dit al een irritatie opgeleverd. Je gaat er van alles bij verzinnen, verkeerde scanners op zo.