Wat te doen bij een wegafsluiting voor een of enkele maanden?

Wat is gebruikelijk in OSM bij wegafsluitingen?

Bij de fietsersbond “mikken” we bij een wegafsluiting van langer dan plusminus een week, een wegopbreking POI op de weg, zetten de einddatum en klaar.
In de wiki wordt gezegd dat bij afsluitingen van meer dan 6 maanden construction kan worden gebruikt, maar wat doe je bij korter durende afsluitingen?

Concreet:
In de Gelderlander staat een artikeltje dat in de Dieren de Harderwijkerweg tussen Prinses Beatrixlaan en het spoor tot 18 mei wordt afgesloten voor alle verkeer. Dit ivm voorbereidende werkzaamheden voor de traverse Dieren. De website van de Provincie Gelderland bevestigt dat.
Mijn Pavlov reactie is dan die weg afsluiten met construction of eventueel acces = no (niet fraai), maar als ik de wiki lees, moet dat dus niet.

Een ander punt is Zwolle.
Daar is de Harm Smeengekade, de Pannekoelendijk tot aan de Katerdijk en de Kamperpoorterbrug tot in september afgesloten. Er wordt een eenzijdig tweerichting fietspad aangelegd (Hoera!!!) en een busbaan. De vreselijke rotonde bij de Kamperpoorterbrug verdwijnt (nogmaals hoera!) Dat is ook een forse afsluiting met flinke gevolgen.

Ik snap je dilemma, hier in de buurt van Gouda is al een tijdje hetzelfde probleem: Ergens al in december kan ik een deel van het fietspad langs de Zoutmanweg niet gebruiken. Daar staat wel een goede omleiding voor dus niet zo’n groot probleem. Maar sinds vorige week hebben ze de Oud-reeuwijksweg ter hoogte van de A12 ook afgesloten voor alle verkeer. Beide opbrekingen zijn dus bedoeld voor de nieuwe rondweg Reeuwijk. Hier loopt al een fietsroute over dus aanpassen naar construction lijkt me zowiezo geen goed plan. Maar ja als je een route plant op de OFM dan klopt er natuurlijk ook niks van want die ziet niet de afgesloten wegen.

Ik geloof dat hier in OSM nog geen goede oplossing en geen concensus over is.

Reden om niet de actuele (highway=construction+access=no) maar tijdelijke situatie aan te geven is dat als mensen eens per jaar hun OSM-kaarten updaten, ze met oude kaarten zitten te werken.
In Nederland is vaak van werkzaamheden al akelig precies bekend wanneer ze afgelopen zijn, zo is er een brug die aangevaren en daardoor verwijderd is al vanaf december bekend dat die op 17 juli 2015 gerepareerd zal zijn. Bij kortere afsluitingen is soms zelfs het exacte tijdstip bekend. Ik heb al vaak geprobeerd daar iets met conditional te doen, maar daar lijken routers en OSM nog niet op aan te slaan.

Eigenlijk moet hier een nieuw iets voor komen, maar ik zou nog niet weten hoe of wat.

Als er een goede omleidingsroute is met bebording en het duurt zelfs een paar maanden verander ik niets op OSM. Wanneer het weggedeelte opnieuw wordt ingericht wel.
Liggen fietspaden en wegen er voor meer dan een jaar uit dan sluit ik die wegen af. In de note= xxx zet ik de datum van afsluiting. … en houd uiteraard de boel goed in de gaten. Zo wordt in Dordt aan de dijken gewerkt en dat is een proces van drie jaar. Achter de straatnaam zet ik ook nog tussen haakjes (afgesloten), maar of dat mag heb ik nog twijfel.
Zelfs de LF routes heb ik tijdelijk omgegooid.
http://www.openstreetmap.org/#map=16/51.7970/4.7419&layers=C

Bedankt voor de antwoorden. Het is helder.
Bij Voorst ben ik wel bezig om fietsknooppuntnetwerk en Lf om te leggen. Hier is ook een afsluiting tot 2016 en verder komt het weggedeelte dat nu afgesloten is, niet meer in die vorm terug. Dus hoe dan ook, de situatie gaat daar veranderen.
Het is voor mij nog een omdenkproces. Ik heb 6 jaar intensief aan de fietsrouteplanner van de fietsersbond meegewerkt en dat blijf ik ook doen en daar zijn de wijzigingen een dag later online. Maar dat is een totaal andere manier van werken.

Dat klinkt handig, dit zouden we in osm ook moeten hebben. Op deze manier kan je, als je wilt, gewoon door afgesloten straten routeren als je een andere vertrekdatum instelt of aangeeft afsluitingen te negeren.

Je zou de tag construction=minor kunnen gebruiken icm start_date=* en end_date=*

Ik laat ook meewegen of een verbinding ‘belangrijk’ is, zoals vorig jaar bij de Rekervlotbrug, een fietsbrug over het Noordhollands Kanaal. Die was soms een tijd lang afgesloten, en als fietser vind ik niets vervelender als je gerouteerd wordt over iets dat afgesloten blijkt, en je moet kilometers omfietsen.
De pers volgde de ‘affaire’ Rekervlotbrug trouw, dus met een Google News alert (https://www.google.com/alerts) kon ik heel precies de brug in OSM open en dicht zetten, al naar gelang de reparatie weer geslaagd was of niet.

Dat is overigens een handig hulpmiddel, Google News alert. Daarin kun je zoektermen opgeven, en je krijgt een email als er ergens over die zoekterm geschreven wordt.

Opbrekingen in de stad, waar je doorgaans eenvoudig een straatje om kan fietsen, vind ik niet zo belangrijk, dus die map ik ook niet. Ook niet als ze lang duren.

Er zijn op het moment diverse routeplanners die niet dagelijks, maar wel 1 x per week of nog vaker, hun routing data bijwerken, dus opbrekingen is wel een punt van aandacht.

Naviki.org en openrouteservice.org updaten tegenwoordig hun (fiets-)routegegevens zeker 1 x per week. En natuurlijk de oude vertrouwde openfietsmap.nl.
http://www.fietsrouteplanner-zuid.nl/ werd ook een paar keer per week bijgewerkt, maar op het moment niet meer.