Idee om wat met BAG te gaan doen

Bij mij werkt het nog steeds volgens de methode die bij Stap 0 onder D, E en F beschreven staat op de importpagina http://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport_via_ODS_plugin

0.5.1 had ik er al in staan
nu disable, alle plug-in er uit, Josm herstarten.
Josm afgesloten.
De twee bestanden vervangen. Nieuw uit/van bovenstaande link gehaald.
Josm starten.
plugins enable.
Josm herstarten.
in alle polygonen, een kleine polygon selecteren, rood,
ODS BAG download drukken, openstreetmap wordt opgehaald maar de bag info niet.

Melding:
An unexpected exception occurred that may have come from the ‘opendataservices’ plug-in. According to the information within the plug-in, the author is Gertjan Idema . Try updating to the newest version of this plug-in before reporting a bug.

Vandaag, plugins disabled en alle plugins uit de map josm plugins verwijdert, PC opnieuw opgestart, en plugins (0.5.1) weer in de map gezet, enabled plugins, OK, restart JOSM en polygoon rood geactiveerd, download, geen bag data!!!

Bij mij werkt de BAG laag ook niet op dit moment. Er zijn problemen met het maken van een verbinding met de WFS server, maar ik kom er niet achter waar dit aan ligt. Vreemd ook dat het bij Johan wel werkt.

Net weer even getest (Utrecht en Emmeloord). Geen enkel probleem bij mij. Hebben jullie nog een tweede computer/laptop om te testen?

Geen tweede pc op locatie, waarop ik het zou willen zetten om te testen.

Bij mij werkt het ook goed. Als ik handmatig een rechthoek selecteer dan krijg ik zowel BAG als OSM data binnen in 2 lagen. Bij ligfietser is het blijkbaar ook gelukt. JOSM versie 8109 en W8.1

Wat bedoel je met handmatig?

Ik bedoel dat ik niet een polygoon heb waarvan in de data wil binnen halen maar dat ik gewoon met mijn muis een rechthoek sleep en daarvan alles binnen haal. Dus de zelfde wijze als een deel van OSM binnenhalen voor allerlei andere edits.

Met de polygoon werkt bij mij (JOSM versie 8109, W7)

Met die versie werk ik ook.

Ook via handmatige methode.

Bag komt niet binnen, terwijl ik veel Bag data heb geimporteerd.
Sinds die tijd de updates heb gevolgd

Ik heb vandaag de BAG-plugin weer eens aangeslingerd om een klein nieuwbouw projectje op de kaart te zetten. de (in aanbouw zijnde) panden hebben de volgende tags gekregen:

building=construction
construction=yes
ref:bag=[...]
[...]

Zou het niet beter zijn om “construction=yes” te vervangen door “construction=house”? of “construction=appartments”, naar gelang wat de functie is? Dit maakt het (handmatig) omtaggen als de gebouwen opgeleverd zijn een stuk makkelijker.

Als het goed is gebeurt dat ook. Welk gebiedje heb je toegevoegd? Het zou kunnen dat voor deze panden niet duidelijk uit de BAG data is af te leiden wat het type van het pand is.

het gaat om de panden in deze “landuse=construction”.

In de bag viewer staat wel iets over een woon functie. Ook staan daar adres nodes, die ook niet mee gekomen zijn.
Als ik het goed begrijp zit de functie op de adres node/verblijfsobject en niet op de pandcontour en is het dus logisch als de node niet geïmporteerd word het gebruiksdoel ook niet geïmporteerd word.

De niet geïmporteerde nodes hebben: “Status Verblijfsobject gevormd” ipv “Status Verblijfsobject in gebruik”

Dat verklaard een hoop. De plug-in importeert adres nodes pas als ze de status ‘Verblijfsobject in gebruik’ hebben. De status ‘verblijfsobject gevormd’ wordt namelijk vaak al erg vroeg uitgegeven als er nog niets gebouwd wordt en er soms nog oude panden en adressen in het zelfde gebied staan. Ook komt het vaak voor dat deze verblijfobjecten later weer gewijzigd worden, of zelfs nooit gerealiseerd worden.

dat beantwoordt gelijk mijn volgende vraag.

En is het dan niet mogelijk dat de plugin het gebruiksdoel overneemt zonder de adres nodes te importeren? en dan alleen in de gevallen waar dit geen conflicten oplevert…

Dat is op zich niet onmogelijk, maar omdat ik hier niet in voorzien heb, vraagt dat nogal wat aanpassingen. Voorlopig gaat dat er niet van komen.

Het rare met wms laag:
Ik krijg de bag wms laag nu ook niet goed zichtbaar. laad heel traag in Josm en op plaatsen error rode tiles, ga niet in en uit zoomen, want dan zie ik niks.

en dan alleen de pand


http://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wms?SERVICE=WMS&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=TRUE&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=pand&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

terwijl de top10nlv2 wel goed laad,…ook bij in en uit zoomen.


http://geodata.nationaalgeoregister.nl/top10nlv2/wms?SERVICE=WMS&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=TRUE&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=top10nlv2&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

Waarom zit daar verschil in tijd of het niet doen.
Is er verschil in data grote? het aantal tiles.
Zit er verschil in servers.

Moet ik echt gaan twijfelen aan mijn systeem?
Of is het een JOSM probleem.
Of ergens een verbinding.

Hebben andere ook problemen/verschil bij deze twee lagen?

Misschien eens de cache wissen? C:\Users\UserName\AppData\Roaming\JOSM\cache\wms

Bij mij verdween vanmiddag ook de pandlaag opeens, zowel in JOSM als in de BAG-viewer. Lijkt mij dat er een storing op de BAG-server was. momenteel werkt alles weer naar behoren