Postcodegebeiden polygons

Goedendag!

Momenteel gebruik ik voor een grote applicatie Google Maps met een postcodegebieden overlay (polygons).
Daarin kunnen meerdere gebieden getoggled worden door te klikken, waaruit queries gedaan kunnen worden op een interne database met gegevens.

Ik ben aan het verkennen of migratie naar OSM mogelijk is.
Het open karakter van OSM spreekt me zeer aan, zeker omdat dat in de toekomst waarschijnlijk meer mogelijkheden biedt.
Ik heb even gekeken naar het XML-formaat van OSM exports, en de hoeveelheid data is inderdaad enorm gedetailleerd.

Ik zie genoeg mogelijkheden om te converteren tussen postcode, adres en long/lat – maar:

  • Is er ergens (border coordinates) data beschikbaar die de gebieden (liefst tot postcode-5 niveau: 1012-Z*) markeert?
  • Klopt het dat er in Nederland geen administrative postal code boundaries gebruikt worden?
  • Is zo’n JSON export als deze mogelijk voor postcodegebieden?

Als ik een postcode zoek en als JSON export krijg ik één punt-coordinaat… en dan zou ik vast wel net zo lang postcodes kunnen crawlen uit de XML of zo tot ik een beetje zinnige polygons kan maken, maar dat zou wel erg veel werk en tijd kosten.

Of weet iemand een (free/open) methode/dataset die als overlay gebruikt kan worden, of een project dat zo iets reeds successvol geimplementeerd heeft (voor NL postcode gebieden)?
De huidige (google maps-compatible) dataset die gebruikt wordt is zeer onpraktisch, eigenlijk niet gedetailleerd genoeg, en brengt dure licentiekosten met zich mee.

Thanks!

Hoi fx32

Welkom op het OSM forum. Ik heb al eens gebruik gemaakt van deze site. Misschien is dat iets.

Thanks!

Die database is inderdaad nuttig, maar koppelt ook slechts addressen aan postcodes, in plaats van vertices van polygons die postcode gebieden omsluiten.
KML files met polygons van 4PP postcodes (1000-**) zijn makkelijk te vinden, en ook wel om te zetten naar GeoJSON formaat, maar ik zou graag iets meer detail willen.

Ik denk dat ik aan de slag ga met de database van OSM zelf, en dan van alle huizen een soort voronoi-diagram ga maken, en dan per detailniveau de polygons mergen… dat levert denk ik de meest nauwkeurige data op.

Kijk eerst even hier: http://lists.osgeo.org/pipermail/dutch/2015-February/thread.html#1071 . Dan kan je zien dat er al op verschillende fronten aan gewerkt wordt.

Wow, awesome. Zie dat er inderdaad nog aardig wat haken en ogen aan zitten, maar dat is een fantastisch initiatief!