Even Voorstellen en een vraagje

Hallo allemaal,

Mijn naam is Dick aka Gandyman en ben werkzaam bij de Brandweer Utrecht, wat inmiddels geregionaliseerd is in de VRU.

Wij zijn bezig met DBK (Digitale Bereikbaarheid Kaart) sedert (ongeveer) 2001 en hebben zelf hardware en software ontwikkeld voor de brandweer voertuigen om de mensen zo goed mogelijk te routeren naar een object en om ze informatie over een object te geven over een object, denk daarbij ook aan aanvalsplannen, gebouw structuren enz enz.

Wij kochten altijd de VGI = grootschalige- en kleinschalige basiskaart van Utrecht eo. en hielden die zelf bij in Autocad.
Wij deden dat om 2 redenen, 1. wij zijn sneller met bijwerken van de kaart dan de gemeente, 2. willen zelf verantwoordelijk blijven voor de correcte data op de kaart.

Verleden jaar zijn wij met DBK naar een nieuw level gegaan en hebben besloten om de VGI beetje los te laten omdat die niet als kaart onderlegger geschikt is en te gaan werken met OSM.
Ik ken OSM al wat jaartjes en ben groot voorstander om deze kaart te gebruiken omdat er geen kaart op aarde is die zo up=to-date is, ( correct me if I am wrong :slight_smile: )

1x per week ververst iemand bij I&I de OSM kaart op onze eigen server zodat we continu kunnen blijven werken aan de DBK en de voertuigen altijd over de meest recente kaarten beschikken.

Ik ben samen met een collega alvast begonnen de OSM kaart in JOSM bij te werken en de bedoeling is dat straks ongeveer 10 mensen van onze organisatie de gehele regio Utrecht gaan bijwerken.

Nu ontstaat er een probleem natuurlijk want wij hebben data die nog niemand heeft.
Alle vergunningen komen bij ons langs en zodra wij ermee klaar zijn gaat de vergunning terug naar de gemeente en kan er met de bouw begonnen worden. bijv…
Wij werken dus OSM bij vanaf de vergunning waardoor er mutaties ontstaan op de kaart die niemand kan controleren en wat tot verwarring kan leiden…
Ook de BAG en PDOK zal veel langzamer zijn dus hier hebben jullie ook niets aan.

Nu wil ik geen verwarring hebben over de data en of dat die wel of niet valide is, en dus zoek ik naar iets waardoor data die door ons op de kaart gemaakt word ook erkend word de community…
Is er iets waardoor we met een naam of certificaat kunnen werken in JOSM waardoor we het vertrouwen krijgen ??
Of moeten we met een toegewezen gebruikersnaam gaan werken waardoor we het vertrouwen krijgen ?
In principe is alle data opvraagbaar door de leiding van OSM om we in principe alle vergunningen digitaal hebben…

Naar dit kan ik erbij vertellen dat wij deel nemen in de straatnamen commissie waardoor onze groep altijd vanuit 1e hand de straatnamen kan bijwerken, wederom nog voordat dit gepubliceerd word.

Voor ons is het heel belangrijk dat de kaart altijd up-to-date is om zo te garanderen dat Brandweervoertuigen, de GHOR + Ambulancedienst enz op tijd ergens aan komen en niet verkeerd rijden, bijv. door blokkades of het niet kunnen vinden van een object…

Goed een heel verhaal, maar ik wilde het duidelijk hebben en hoop dat iemand een oplossing weet voor dit probleem…

Alvast bedankt

Dick

Welkom.

Je bent bekend met http://www.opentopo.nl/?

video

Welke keuzes en waarom in video. Meerdere video’s.

Dank voor je uitgebreide inleiding.

Mooi dat jullie gebruik maken van OSM!

Een van de eigenschappen van OSM is, zoals je zelf al zegt, dat deze actueel is. Desnoods op de minuut (een mooi voorbeeld is de opening van de spoortunnel in Delft)

Wegen, gebouwen en dergelijke in aanleg kunnen ook goed op de kaart getekend worden, met de daarbij behorende tags.

Voorgenomen wijzigingen die “in het echt” nog niet zichtbaar zijn, en dus niet verifieerbaar, zou ik liever niet in OSM zien.

Een straat heeft een naam, tot die veranderd is en niet eerder.

Ook wegen die mogelijk in de toekomst aangelegd gaan worden behoren imho niet in OSM. Hoe vaak wordt niet een project jaren vertraagd, het traject gewijzigd, of zelfs geannuleerd? Proposed features zijn dan alleen maar storend.

Dus zaken die echt actueel zijn, zijn verifieerbaar en dus in principe niet gevoelig voor vandalisme…

Om te helpen kan je natuurlijk wel altijd de source-tag gebruiken en daar je organisatie noemen en bij de note tag kun je ook zaken kwijt als datum, status, referentie. Hoe meer ondersteunende data, hoe groter de betrouwbaarheid en hoe kleiner de kans dat e.e.a. teruggedraaid wordt.

Ik moest hier aan denken: http://openfiremap.org/?zoom=12&lat=52.06184&lon=5.19434&layers=B0000TF

zoom eens in op Polen, daar gebruikt de brandweer ook osm

en dan is er nog deze: http://www.osmhydrant.org/en/#

Beste Dick,

dit onderwerp leent zich wat mij betreft voor een mondeling overleg. Kunnen wij zaterdag 14 maart rond twaalf uur afspreken?

Gr., Johan

hallo Dick.

Mooi om te zien dat je OSM omarmt.
Je bevindt je in goed gezelschap, want naast de al aangehaalde OpenTopo van Jan-Willem van Aalst (adviseur voor de OOV-sector) hadden Joan (“It’s so funny”) en ik laatst ook prettig contact met Rijkswaterstaat. Zo zie je maar dat OSM ook steeds meer in professionele toepassingen wordt gebruikt.
Zoals Martin al aangaf is het in jullie geval handig om een eenduidige source-tag te gebruiken. Dus ook als je met meerdere collega’s, dus meerdere individuele OSM-accounts aan het editen slaat.

Qua actualiteit van OSM: dat kan natuurlijk verschillen per regio, maar in Utrecht zit je wat dat betreft denk ik in het OSM-walhalla :wink:

En zoals onlangs in ene andere discussie op dit forum naar voren kwam lijkt er wel consensus te zijn over objecten in aanleg: we gaan niet vooruit lopen op de werkelijkheid, wel worden wegen in aanleg in OSM getekend, maar dan ook met de tag “under construction”. Dan weet je dat je daar als wandelaar of fietser op een berg zand kunt stuiten.

Iedereen heel erg bedankt voor de ondersteuning en tips.
Inmiddels is een afspraak met Johan en nog iemand een feit geworden en zullen zij zaterdag as ongetwijfeld precies de route kunnen aangeven hoe wij het beste kunnen gaan werken.

Wel leuk is te zien hoe klein de wereld is, Jan-Willem van Aalst had dus mijn teamleider weer gemaild of hij op de hoogte was van de lopende discussie en liet mij zojuist de email zien :wink:

@Geejee,
Dat “under construction” had ik ook inmiddels gevonden maar ik wilde eerst duidelijkheid en zekerheid voordat we als een gek met zijn alle de kaart gaan bijwerken.

Dit kwam weer omdat ik de tekening kreeg van het hele Haarrijnseplas gebied met alle te bouwen huizen en straten, de plannen en tekeningen zijn klaar en de bouw zal binnenkort starten, omdat ik het er toch als layer onder had liggen dacht ik teken hem er alvast in, maar niet zichtbaar in de kaart die je online hebt, dan kan de volgende keer als ik of iemand anders het gebied er in wil tekenen hier in no-time mee klaar zijn omdat het er al op schaal instaat.
Het erin zetten lukte natuurlijk, maar het onzichtbaar erin laten niet, en dat kosten me een aardige zoektocht om dat voor elkaar te krijgen zonder dat JOSM me om de oren sloeg met allerhande meldingen :D.

Waarom we juist dit gebied bijna dagelijks controleren komt omdat langs deze fly-over naar Maarssen voor ons een route ligt waardoor hulpverlenings- voertuigen bij grote calamiteiten zo de snelweg op kunnen rijden.
Die werklui met die sjovels en bouwplannen verwijderen binnen 1 uur een complete toegangsweg is de ervaring… :roll_eyes:

Wat eigenlijk in hoofdzaak voor ons de bedoeling is:

  • De kaart word bijgewerkt zodra een pand gesloopt is/word en of op het moment dat er een nieuwbouw start op een locatie / nieuwe kavel.
  • Wegen en bereikbaarheid word in principe alleen bijgewerkt indien het in aanleg of klaar is, er word door ons veel rondgereden en gecontroleerd (ook bij nieuwbouw) ivm bereikbaarheid.

Het is voor ons belangrijk of een voertuig er wel of niet kan komen, want behalve fietsers hebben wij ook serieus last van een berg zand… :smiley:
Je mag rustig weten dat 1 van ons team dagelijks bezig is met bereikbaarheid, hij zit in allerhande commissies om dit te kunnen garanderen.
Wij bepalen mee of wegen wel of niet opengebroken mogen worden, en geloof me als we dat niet doen zijn ze in staat om de stad zo open te breken dat helemaal niemand er meer in of uit kan…

Klein voorbeeld,
Paar jaar terug moesten alle bruggen in Utrecht gelift worden voor onderhoud.
Als wij het niet hadden tegengehouden en begeleid hadden waren ze met alle bruggen tegelijk begonnen waardoor je Utrecht alleen nog maar in en uit kon via de Biltstraat, kansloos dus.

enyway,

Ik hoop dat we heel veel goed werk kunnen doen om de OSM kaart up-to-date te houden, vele handen maken werk lichter, en misschien kan er nog veel meer gebeuren in de toekomst.

BTW die http://www.osmhydrant.org/en/# is idd heel erg interesant. :sunglasses:

Het lijkt me heel nuttig worden a.s. zaterdag. Ik heb overigens net een stuk of tien notes aangemaakt in Leidsche Rijn o.b.v. het bekijken van Mapnik en het kleine stuk dat met Mapillary is gedaan. Mooie gelegenheid om zaterdag mijn eigen notes op te lossen :slight_smile:

Afgelopen zaterdag hebben Henk, Johan en ik de meeting gehad zoals gepland.

Geweldig om 2 zo gepassioneerde mensen te zien die geheel belangeloos zoveel tijd, energie en geld stoppen in OSM.
OSM mag zich in de handen wrijven dat zij zulke mensen in hun club hebben die duidelijk als doel hebben de beste kaart op aarde te maken.
Ik had er geen beeld bij hoe lang het zou duren, 1, 2 of 3 uurtjes?, tot we uiteindelijk na bijna 5 uur uit elkaar gingen.

Er zijn heel veel nuttige zaken besproken en tips uitgewisseld waarbij ik hoop dat ik een goed beeld heb kunnen schetsen over de VRU en wat onze bedoeling is met OSM en hoe wij ermee werken.
En voor ons is het nu een stuk duidelijker hoe we in de toekomst kunnen gaan werken met OSM.

Al met al een fantastische leuke middag waar ik met veel plezier aan terug denk, en waarvan ik zeker verwacht dat die een vervolg gaat krijgen…

Johan en Henk nogmaals bedankt… :sunglasses:

@Johan,

Weet je nog Helling / Briljantlaan ?
Nu blijkt dus dat ivm de ondergrondse parkeer garage die 2 in- en uitgangen krijgt men heeft besloten dat de grens Helling / Briljantlaan 30 meter verder opschuift omdat het anders te ingewikkeld word met adressering van deze parkeergarage.
Gevolg is dus wel dat de Brandweer nu moet verhuizen van Helling 20 naar Briljantlaan (4?) :smiley:
Ik werk de kaart bij… en blijf lachen…