Idee om wat met BAG te gaan doen

Het lijkt erop dat de gemeente iets achter loopt met de BAG vulling. Er vanuitgaande dat de oude woningen inmiddels gesloopt zijn, en de nieuwbouw reeds is gestart.
Als met de BAG plug-in het gebied wordt gedownload, dan haalt de plug-in alleen de oude panden op, die inmiddels verdwenen zijn van OSM. Om deze nu weer te importeren lijkt mij zinloos.

Je zou als lokale mapper een terugmelding kunnen doen, met het verzoek de BAG data te laten updaten.
In de BAG viewer staan beide (gesloopte, en nieuwe panden) zie jpg.

Mocht je interesse (@Sven) hebben dat ik je zou helpen met het instellen van deze layer, stuur me dan even een mailtje. Dan zal ik je hierbij helpen.

Uiteraard vind ik dat prima. Ik heb niet zo’n hoge territorium drang.

Ik heb een tijdje niets gedaan met BAG maar me meer geconcentreerd op wegen, details e.d. ook in het buitenland.
Na mijn wintersport volgende week was ik van plan weer een een aantal nieuwbouw projecten in mijn omgeving toe te voegen. Ik zal dan ook hier naar kijken. Als iemand mij dan voor is geweest: ook prima.

@mrotman59: ik vind het ook prima als je hier (voorzichtig) mee “oefent”. Mocht er iets fout gaan dan kunnen we het samen corrigeren. Iedereen hier heeft het moeten leren. Ook anderen hier kunnen je ondersteunen.

@Commodoortje, graag! Ik weet welke panden nieuw/oud zijn, dus dat moet geen probleem zijn.

Laat me via mail even weten welke momenten jij beschikbaar bent, dan kijk ik even in mijn agenda of het mij schikt.

Ha Sven,

Als je toch aan de gang gaat? Hier … ook bij jouw in de buurt https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.77806/4.62354&layers=N
Bevershoekstraat 's-Gravendeel. Nieuwbouw na slopen oude woningen.
Net opgeleverd. Hier heb ik het met de hand ingetekend, maar de BAG lijkt me beter.

De huisnummeringen, met een onlogische nummering, die voorkomen op in de achtertuin staande gebouwen (=shed ?) geeft een uitzondering aan. Dit zijn nuts gebouwen als transformatorhuisjes (=power), dus geen schuur. De panden behoren net als garage (=garage) boxen tot een uitzonderlijke, maar wel genummerde BAG groep. Deze praktijk wordt dan weer niet door iedere BAG beheerder gebruikt :frowning:

Iemand is nogal enthousiast een paar honderd adresnodes aan het verwijderen geweest in Amsterdam. Deze mapper heeft daarvoor in de plaats een aantal interpolatieranges toegevoegd.
http://www.openstreetmap.org/changeset/27420942
http://www.openstreetmap.org/changeset/27421754

Blijkbaar is het niet voor iedereen duidelijk waarom er adresnodes staan en waarom ze op een bepaalde plaats staan en dat de community consensus had bereikt over deze manier van mappen. Zou zelf liever zien dat men de nodes verplaatst naar de juiste locatie dan interpolatie toe te gaan passen.
Hoe gaan we hier mee om?

De ‘dader’ verwittigen en hem melden dat er zoiets als BAG-import bestaat en de changesets terugdraaien?

De betreffende panden liggen wat gevoelig wat de BAG import betreft, een aantal bewoners bemoeit zicht actief met de adressering.

De positie van de adres nodes zoals geregisteerd in de BAG is niet nauwkeurig genoeg. Dit is des tijds ter sprake gekomen op talk-nl:
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2014-April/014777.html

Lees de hele thread, of anders in ieder geval mijn oplossing voor het probleem destijds:
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2014-April/014780.html

Daarin staan de argumenten om de nieuwe mapper te overtuigen dat zijn wijzigingen een stap terug zijn ipv OSM er mee vooruit te helpen.

Ik ben gecharmeerd van je oplossing. Een kleine verbetering zou nog zijn om, naast de addr:interpolation op de buiteningang van het appartementencomplex, de BAG adresnodes op de ingangen van de individuele appartementen te zetten. Gecombineerd met het aangeven van de verdieping krijg je dan info over het routeren naar een object en het routeren binnen een object.

Its so funny, adres nodes in appartements gebouwen, nummeringen, kun je soms slechts plaatsen door interne verkenningen uit te voeren. En bij verzorgings- of verpleeghuizen wordt het nog erger, gemeenten beschouwen de kamers van de bewoners onder voorwaarden als adressen. Adressen zijn logisch :frowning: maar probeer bijvoorbeeld maar eens wijs te worden uit deze reeks 208 - 224 verdeeld over 2 verdiepingen ?
Dus IMHO geen interpolatie toepassen of als basis en alternatief met de aantekening Interpolatie !

Melding:

opendataservice plugin

werkt weer niet bij mij.

welke file moet ik hebben? voor in Josm map.

Bij mij werkt het nog steeds volgens de methode die bij Stap 0 onder D, E en F beschreven staat op de importpagina http://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport_via_ODS_plugin

0.5.1 had ik er al in staan
nu disable, alle plug-in er uit, Josm herstarten.
Josm afgesloten.
De twee bestanden vervangen. Nieuw uit/van bovenstaande link gehaald.
Josm starten.
plugins enable.
Josm herstarten.
in alle polygonen, een kleine polygon selecteren, rood,
ODS BAG download drukken, openstreetmap wordt opgehaald maar de bag info niet.

Melding:
An unexpected exception occurred that may have come from the ‘opendataservices’ plug-in. According to the information within the plug-in, the author is Gertjan Idema . Try updating to the newest version of this plug-in before reporting a bug.

Vandaag, plugins disabled en alle plugins uit de map josm plugins verwijdert, PC opnieuw opgestart, en plugins (0.5.1) weer in de map gezet, enabled plugins, OK, restart JOSM en polygoon rood geactiveerd, download, geen bag data!!!

Bij mij werkt de BAG laag ook niet op dit moment. Er zijn problemen met het maken van een verbinding met de WFS server, maar ik kom er niet achter waar dit aan ligt. Vreemd ook dat het bij Johan wel werkt.

Net weer even getest (Utrecht en Emmeloord). Geen enkel probleem bij mij. Hebben jullie nog een tweede computer/laptop om te testen?

Geen tweede pc op locatie, waarop ik het zou willen zetten om te testen.

Bij mij werkt het ook goed. Als ik handmatig een rechthoek selecteer dan krijg ik zowel BAG als OSM data binnen in 2 lagen. Bij ligfietser is het blijkbaar ook gelukt. JOSM versie 8109 en W8.1