Bèta testers gevraagd! (tag-overflow?)

Die staan onder het kopje Food :slight_smile:

Dat is een goede oplossing die nu op mijn lijstje staat…

Dat lijstje wordt steeds langer…

Dat gebeurt nu al gedeeltelijk, in die zin dat naam, adres en postcode duidelijk bovenaaan staan (mits aanwezig).

Ik koop maar een nieuw bloknoot… :stuck_out_tongue:

En car? :wink:

Nu kan ik het ook invullen in de custom user pois, bijvoorbeeld shop=*
Ik type dat dan over, dwz ik delete alle zinnen die er in staan (eigenlijk moet je dat niet in het invulveld zetten maar in een popup of zo) en laat dus shop=* staan.
Maar dan vindt de taglocator niets. Je moet dus alleen shop invullen om alle shop=* te zien, dus het voorbeeld zet de gebruiker op het verkeerde been.

Dan wil je zeker ook een poi speciaal voor ligfietsen? :smiley:

Er is ook een clear toets!
De bedoeling is dat je dan “*****” vervangt door wat je zoekt, bv. shop=car. Zo staat het in ieder geval beschreven in de handleiding en dat werkt.
Maar zo zie je dat testen heel nuttig is, want jouw manier om alle shops te vinden had ik nog niet eens geprobeerd. Maar het werkt inderdaad wel! Heel handig moet ik zeggen!

In de hele database staan maar 2 pois met bicycle:recumbent dus dat is teveel gevraagd, maar wel >50.000 pois met shop=car.
Mijn bezwaar was dat shop=* niet werkt, hoewel dat wel in jouw voorbeeld tekst staat genoemd als zijnde supported (handleidingen lees ik nooit ;)).
Dat jouw bedoeling is dat je dan “*” vervangt door wat je zoekt, bv. shop=car begrijp ik wel, maar zo staat het er niet.

Marc, ik heb ook nog een probeersel plant_nursery, ik dacht daarmee de omgeving van het Westland en Boskoop af te speuren. Maar krijg geen resultaat, kan dat ?

Goed nieuws voor iedereen! Vanaf heden (0.7a++) is het mogelijk om in de user pois iedere denkbare waarde in te geven!
Dus ook landuse=plant_nursery. (Die waren er overigens niet zoveel).
Zie hieronder:

Let op: voor sommige tags is een enorme hoeveelheid data aanwezig en het duurt dus een tijd voor alles zichtbaar is.
Doe maar een landuse=grass in Zuid-Holland.

Nog even een voorbeeld van de nieuwe, verruimde functionaliteit in de user-pois:

Voor het zoeken naar de highway=* tag zijn natuurlijk andere tools meer geschikt, temeer daar mijn tool alleen maar de node op zo’n weg laat zien en niet de hele weg. Maar voor andere tags is het heel handig. Bv. alle bushalte’s en cafés voor een avondje zorgeloos stappen!

Bèta 0.7a+++

De layout van het popupvenster is wat gewijzigd en het blokje met links aan de onderzijde is nu aan/uit te zetten.
Tevens heb ik de link naar de OSM node/way/relation die eerst boven de tabel stond, naar onderen verplaatst als laatste item in die tabel:

Ook in het Rijksmuseum is iemand met die alt_name:es bezig geweest!

Toevoegingen:
Als er een “image” tag in de data zit, dan is de link naar dat plaatje nu ook actief, en je kunt hieronder ook zien dat als er in het veld met Architecten meer namen staan, ze dan netjes onder elkaar komen te staan:

Test hier zelf.

En nog wat meer aanvullingen:

note en description staan nu ook bovenaan:

En dan de laatste voor vandaag, zeer handig bij het opsporen van nog op te lossen zaken:

En de snelste manier om ze allemaal te vinden is dus om in het User POIs veld in te vullen “fixme” of FIXME en dan op de showbutton klikken!
(En er zijn er nog héél veel viel me op!).
Soms vindt taglocator fixme’s maar vind jij ze niet terug in de popup. Dat komt omdat ze dan onderdeel zijn van een relatie (bv. een busroute o.i.d)


Edit: fixme/FIXME moeten allebei worden ingevuld voor het beste resultaat!

Het handigheidje (met dank aan Sander H) om meerdere keys die op één node moeten voorkomen (ongeacht de value), is niet beperkt tot 2.
Alle winkels mét website én telefoon? Dat gaat zo: shop][website][phone[/b].

En alleen boekenwinkels mét website en telefoon?

En een rolstoeltoegankelijke boekwinkel mét telefoon én website dan?
Geen probleem:

Let op: in het invoerveld moet je alle termen achter elkaar zetten, geen nieuwe regel beginnen.
Dus shop=book][website][wheelchair=yes][phone[/b].
Het venster rechts is te klein om alles te laten zien, maar het werkt wél.

is het ook mogelijk om bv. alle shops te laten zien die geen telefoonnummer hebben?

Daar heb ik ook al over zitten denken.
Er zijn 2 manieren waarop je aan de data kunt zien of er geen telefoonnummer is:

  1. Er staat phone=no
  2. De key: phone ontbreekt.

Die eerste kun je zo invullen in de User POIs, maar die levert (ook in overpass-turbo geen enkel resultaat op).
Dat betekent dat je een slimme grep expressie moet zien te vinden die dat opvraagt. Want dat wat je invult in User POIs, komt rechtstreeks in de overpass query terecht. Daar ga ik mee aan het werk!
En daarna kunnen we die gegevens verkopen aan een telefoonaanbieder! :laughing: :laughing:

Dat ging sneller dan ik gedacht had!
Met deze code:

shop][phone !~“.”[/b]

invoeren als User POI en je hebt alle winkels die geen telefoonvermelding op OSM hebben!
Dat zijn er trouwens ook erg veel valt me op! Hieronder centrum Amsterdam:

Diezelfde code kun je uiteraard voor andere keys gebruiken:

tourism=zoo][website !~“.”[/b] voor alle dierentuinen zonder website.

Versie bèta 0.8.

Die fixme tag leek me eigenlijk belangrijk genoeg (met het oog op lokaliseren van knelpunten) dat ik hem een vast plaatsje heb gegeven.
Hij staat nu onder het Various menu.
Zijn er meer van dergelijke zaken die een vaste plek rechtvaardigen?

Aangezien je net een nieuwe bloknoot had gekocht: kun je zorgen dat er bij een image tag automatisch een thumbnail in beeld komt?

Daar ga ik eens op studeren… :slight_smile:

misschien kan je in het user poi kader ook voorbeelden geven van complexere zoekopdrachten, zoals: shop][phone !~“.”