Kan iemand mij uitleggen?

… waarom dit zo is gemapt?

Korssesteeg

Een fietspad ([mofa=no]) eindigt in een dun lijntje, ehhh, oohh, een [highway=service]?
Is er iets veranderd aan een van onze vaste fietsroutes? Er staat al zo’n lollig hek aan de noordzijde van het fietspad. Dus is de toegang voor AnkEric nu echt als ongewenst bestempeld?

De [service] naar de boerderij/bedrijfspand is inderdaad [highway=service] + [access=private]. Maar vervolgens geeft deze [service] weer toegang tot een track zonder enige [access]. En uiteraard zonder tracktype/surface.

Regelmatig wordt mij gevraagd waarom ik (vrijwel) niet meer map.

O.a. omdat sommige mappers veel sneller de kaart kunnen beschadigen dan ik het kon herstellen.
Dweilen met de kraan open? Nee, dank je!

AnkEric is de naam, niet Don Quichot.

P.S. antwoorden als “foutje, kan toch gebeuren?” zijn in dit geval niet van toepassing.
Bovendien: dit foutje staat al 10 maanden zo op de kaart.

Maar kan een fietspad dan ook nog [agricultural=yes] meekrijgen?

Op de kruising Korssesteeg/Achterweteringseweg op basis van Google maps beelden april 2010 is de Korssesteeg een doodlopende straat, kijk je iets meer vanaf de Achterweteringseweg (dan beelden van oktober 2014) dan staat er een onderbord onder doodlopende weg ‘Uitgezonderd fietsers’
Volg ik de beelden van googlemaps van april 2010, dan eindigt de weg met een draailus bij een weiland. Er ligt dan nog geen fietspad/bridleway (die ik in openstreetmap zie liggen)

Resteert de vraag: mapt Padvinder op basis van google maps, of is dat onderbord onlangs geplaatst en basserde hij zich op voorbij fietsen en stond er alleen bord doodlopende weg ?

groen_duiven

Ja dat kan (is hier pas al aan de orde geweest)…

Lollig hekje

… en is hier ook van toepassing:

Foto’s zijn van 16 juni 2013.

Achterweteringseweg, knooppunt 93, Korssesteeg
Doodlopende weg (L8), uitgezonderd fietsers.
Na 2,3 km.: onverplicht fietspad (G13)
Na 2,8 km.: fietspaaltje
Na 4,1 km.: hek!

Over mapper X heb ik geen mening. Die had ik hier al opgeschreven, maar heb ik gecensureerd.
Mapper X is in ieder geval een wandelaar die zich niet baseert op google maps, maar alleen op het echte veldwerk.

Onderbord is “Uitgezonderd met fietssymbool”. bij gebruik fietsers, wordt niet alleen de fietsers bedoeld.

Dat houd in dat het voor de snorfiets niet doodlopend is!!! Deze horen immers de regels van de fiets te volgen…
Het is ook een weg die in de NWB wegen staat ( dun grijs lijntje Gemeente weg)
Vandaar dat ik ook een verkeersborden topic +onderbord combinatie belangrijk vindt en hoe dan te taggen, zo komt het nooit goed voor de mofa, die ook goed wil routeren.

Definitief fout. Unclassified is van toepassing.

En het G13 onverplicht fietspad bord kan dus niet!!!
Hier zit de Gemeente fout.

Goed dat je het bespreekbaar maakt.

Mapper X houd wel er wel invulling op na, gezien zijn aantal changeset zou ik zeggen een ervaren mapper, …

highway=service
service=driveway

access=private klopt niet, dan moet er een bord staan prive of een hek dat op slot is.
Nu zou je strafbaar zijn als je het erf op rijdt.

en dat kan, dat er een track achter ligt zonder access tags.

Ik leef mee met al die gebruikers die er niet langs kunnen en weer terug moeten rijden, terwijl er borden staan die het suggereren. Kortzichtigheid van Gemeentes.
Moeten ze eens bij de auto doen!!!

edit: die bollard (halverwege, met horse=yes op de cycleway klopt niet.

het witte hek is op slot?

Zo vreemd vind ik het allemaal niet, dit zie ik wel vaker. De bewoners/boer geven toestemming een toeristisch fietspad aan te leggen waarvan het eind over hun erf/land loopt. Ik rij wel eens gewoon over de betonplaten voor de schuur. Er zijn zelfs niet-officiele fietspaden die voor lokale schooljeugd als schelpen -of grindpad langs een weiland lopen. Daar (ons?) het moderne mappen verschijnen die op kaarten en komt er ongewenst bezoek.

Dus een boer zegt: ‘prima, fietspad langs weiland’ of ‘fietsers en ruiters mogen best over mijn weg’. Maar hij wil geen brommers en ander gespuis. En dan gaat de gemeente borden plaatsen … en moet wat verzinnen voor een situatie waarin niet voorzien is. Dus eerst ‘onverplicht fietspad’, dan ‘wel ruiters’ ( mogen niet op fietspad ) , dan ‘wel landbouw’ anders mag de boer niet over zijn eigen land, dan ‘geen gladheidsbestrijding’ om claims bij valpartijen uit te sluiten. Dan nog een verplicht informatiebordje vanwege de EU subsidie en je hebt zo een paal vol!

Uiteraard, anders was er geen probleem met het hek. Let ook op de vriendelijke “tanden” bovenop op hek. Die zet je niet bovenop een hek dat je gewoon kunt openen (om de schapen binnen te houden, bijvoorbeeld).

Maar als ik het goed begrijp zijn er dus twee fuiken?

Een voor mofa.

Want: doodlopende weg, “uitgezonderd fietsers” betekent dat een mofa denkt er door te mogen rijden? Voor dit onderbord is hij/zij ook een “fietser”?
*RVV Artikel 2b: De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.
*
Maar na 2,3 km.: onverplicht fietspad (G13)!
Dus mofa is in de fuik gereden en mag nu omkeren? Of verder gaan lopen?
Maar… zolang de inrichting van de weg niet deugt (of de borden niet) is dit toch niet op te lossen met juiste tagging voor mofa? Of: [noexit=yes] + [agricultural:noexit=no] + [horse:noexit=no] + [bicycle:noexit=no] + [foot:noexit=no] op de Korssesteeg?

Wij gaan nog steeds door, want G13.
Maar na 4,1 km.: hek!
Wij zijn nu (tandem) ook een beetje in de fuik gereden. Dus de 2e fuik? Alleen tassen er af en tandem boven ons hoofd maakt dit hek passeerbaar.
Overigens zou de lopende mofa bij dit hek ook best een uitdaging kunnen hebben. De fietsersbond routeplanner noemt dit een “hindernis voor gewone fietser”, dus niet alleen voor lange/brede fietsen.

Korssesteeg is 100% unclassified, loopt niet over een privé erf, geen “eigen weg”, geen enkele indicatie aan het begin van de weg dat dit een [highway=service] zou kunnen zijn (zoals een hek, huisnummerbordje, bedrijfsnaambordje of brievenbus). Doodlopende weg (L8) + “uitgezonderd fietsers” zijn de enige verkeersborden (vanuit het zuiden gezien).
Het enige excuus dat ik kan bedenken is dat er twee wegen waren geselecteerd op het moment dat [highway=service] werd gezet op de boerderij toegang.
Ruimere toegang (geen [access] op de track achter [private], [unclassified] op de keerlus achter de [service]) zijn in mijn boek “Islands”. Als [access=private] klopt kan de weg er achter nooit een minder beperkend access hebben, want je kunt deze track nooit bereiken.

Ja, ja.

Ja, ja.

Maar ook met de motorfiets boven zijn hoofd over het hek. :smiley: Dit gaan we toch niet taggen:D, ook niet voor mofa.
mofa=yes op cycleway moet toch genoeg zijn.
A-B via routatie. Houd daar rekening mee.
Kaart routatie, op tablet/papier bij goede mofakaart, bijvoorbeeld access aangegeven dmv rood

Gevaar van alle borden L08 taggen met noexit=yes, op way.
Hier zou het kunnen? Geen ervaring mee, hoe.
L08 is een informatief bord, eigenlijk is het een vooraankondingsbord, en ter plekke van situatie taggen we de mogelijkheden (keerpunt), wordt vaak gebruikt als (afschrikking) niet geadviseerd doorgaand, pas op je moet aan het eind keren ( hint vrachtwagens/auto) meermaals is er een overgang van juridisch openbaar naar feitelijk openbaar, een track of path gaat verder. En kan je verder als single spoor vehicle.
Taggen we aankondiging borden, misschien alleen op node met onderbord, om dat visiueel op kaart af te drukken. Bij kaart routatie !!!

Paard: Graaf Florisweg V
Heeft zijn eigen uitloopconstructie en gaat niet via gate. (Als die foto in het andere forum de juiste is). Misschien makkelijker met de tandem. :smiley:

Oude situatie waar ligt nu het footpad?

toegang zonsopgang-zonsondergang?
Dat groene bordje met oranje vlak, kan zomaar nog een paar andere regels op staan.

En toen keek ik even verder, wat zal er daar op het groene bordje (okt 2014) staan.
Ik loop al tijden met de vraag kan je een verplicht fietspad met een ander gebiedsbordje de toegang s’nachts ontzeggen voorbeeld (in dezelfde hoek).

zoals ik het begrepen heb betekend agricultural=yes niet uitgezonderd landbouwverkeer maar geen toegang voor landbouwvoertuigen. uitgezonderd landbouw verkeer zal hier motor_vehicle=agricultural moeten zijn omdat hier het bordje fietspad eigenlijk als motor_vehicle=no wordt misbruikt. In nederland heb je daar eigenlijk de combinatie gesloten voor motorvoertuigen met gesloten voor bromfietsers voor nodig waarbij eerlijk gezegd niet weet of dat uitzonderingsbord ook herhaald moet worden.
(of ze moeten bewust snorfietsen zonder verbrandingsmotor willen toelaten dan klopt dit natuurlijk)

Na de derde mooie (!) [highway=service] in een week tijd te hebben gefietst begrijp ik het inmiddels. Eindelijk!

Volgens deze mapper(s) is, blijkbaar, de wiki onjuist…

Tag:highway=service

*Generally for access to a building, motorway service station, beach, campsite, industrial estate, business park, etc. This is also commonly used for access to parking, driveways, and alleys.

  • service way for access to a fuel station
  • subordinated service ways on a parking lot
  • a driveway is a service road leading to a residence, property or place of business
  • a narrow road, alley or path between properties

Volgens deze mapper(s) is, blijkbaar, [highway=service] niet wat de wiki zegt, maar:

  • een highway van lager orde dan een tertiary, niet zijnde een track, footway, cycleway, bridleway of path… (dus meestal een [highway=unclassified])…
  • die voor wat betreft autoverkeer “eindigt” op: een barrier (gate/bollard), een cycleway, een footway, een track, of een path…
  • ongeacht of het hek open kan én mag…
  • ongeacht de access regels op het traject voorbij deze service…
  • ongeacht de aanwezigheid van een fietsroute of (meerdere) woonhuizen…
  • ongeacht het feit dat dit - op de fiets of te voet - gewoon een doorgaande route is…

En dus is óók de Kanaaldijk (één van de mooiste (fiets)routes van Utrecht) nu een service geworden.
Gedegradeerd tot [highway=service]. In plaats van unclassified (zoals deze was gemapt) of track.

En de Diemerzeedijk, Holendrechterweg, Tiendweg, Zijkanaal H-Weg… en… en…

Hier zie je een fietspad, Noordzeekanaalweg (NL:G12a), waar het Houtrak-gemaal óók bereikbaar is met de auto… en dus weer ‘unclassified’ omgezet in ‘service’.
Overigens lost de renderer dit gewoon op: hier loopt ook een fietsroute (11-89) en dus gemapte onzin gewoon weer omzetten in unclassified.

En dit geeft ook het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag: ook de Korssesteeg loopt dood… voor auto’s. En ja, de Korssesteeg leidt óók naar een property or place of business.
Dus, althans blijkbaar volgens deze mapper: [highway=service].

Dezelfde redenering geldt voor residential: een unclassified die toegang geeft tot twee woonhuizen én een fietspad is dus (…) een residential street. Ik begrijp dan alleen weer niet waarom dit geen [highway=service] is…