Voorkeursroute aangeven

Hoi,

Is er een manier om een voorkeursroute aan te geven?

Met een voorkeursroute bedoel ik 2 dingen:
*Bij bijv. een klaverblad als knooppunt Badhoevedorp (A4/A9) ligt de A4 in een bocht. Hierdoor is richting Den Haag de parallelbaan lichtelijk korter dan de hoofdrijbaan. Qua verkeersbeeld zou je eigenlijk de hoofdrijbaan mee willen geven als hoofdroute.

*Bij het dorpje Puybrun in Frankrijk is een rondweg gemaakt, om doorgaand verkeer uit het dorp te weren. Het helpt dan niet als de routeplanner de weg door het dorp als “de goede” aangeeft.

In beide gevallen is er geen officiëel verbod om de korste route te nemen, zoals “alleen plaatselijk verkeer”
Zijn er, officiële manieren om de routeplanning hier te beinvloeden? En wat is de wenselijkheid hiervan?

Ik kan wel wat vuile trucs bedenken, zoals het stiekem laten zigzaggen van een way zodat deze voor de berekening langer wordt, of het aanpassen van de maximumsnelheid (Wellicht helpt dat bij Puybrun behoorlijk wat), maar dat lijken me geen wenselijke manieren.

Tijmen

Met deze vraag loop ik ook al een tijdje rond, en dan vooral route voor vrachtwagens naar bepaalde bedrijven.
Ik weet dat er bedrijven zijn die advies geven hoe bij hun te komen.

Want je wil niet met een vrachtwagen door een wijk, op het drukste moment van de dag.

Zo te zien werk je met Osmand. Je zou je vraag op dat forum kunnen plaatsen maar er zijn al soorgelijke vragen geweest. Deze bv. Truukjes bedenken (data manipulatie) is zeker niet de oplossing. Het is een probleem dat de router moet zien op te lossen. Het best is om de router zo veel mogelijk relevante data te verstrekken. Denk hierbij aan maxspeed, surface en type wegen. Een motorway_link zou door een router anders behandeld kunnen worden dan een motorway bv. 100% al dit soort dingen oplossen lijkt me nog wel een uitdaging.

IIVQ, verkeerstechnisch is het in en uitvoegen op een snelweg niet aanbevelenswaardig, ondanks de kortere route. De extra gevaar opleverende invoeg- en uitvoeg manoeuvres kan zelfs vertraging opleveren. In Puybrun zien ze vanzelf dat de verkeerdruk niet afneemt. Dan komt er een traag snelheidsregiem of een knip ?