Wegwerkzaamheden taggen?

Hoi,

Ik vond in het Nederlandse forum geen duidelijke thread over wegwerkzaamheden en hoe dit aan te geven op OSM. Op de wiki etc vind ik veelal hetzelfde antwoord:

  • Kortdurend: niets mee doen
  • Langdurend: Als de situatie verandert, dan weghalen en opnieuw opbouwen.

Ik heb echter het idee dat wegwerkzaamheden in Nederland iets gestructureerder aangepakt worden dan in de rest van de wereld: hier staat vaak 2 weken van te voren al een aankondiging met op de minuut precies van/tot wanneer. In het “buut’nlaand” is het vaak “het is er ineens, en je weet niet wanneer” (zei men me op IRC).

Ik snap het argument dat je korte wijzigingen niet moet taggen omdat mensen maar af en toe hun apparaat updaten, maar als je de werkzaamheden automatisch kan verlopen geldt dat argument niet. Volgens mij kan dat met access:conditional=no en dan met datum/tijd erbij.
Ik heb dat voor de Elsrijkdreef als volgt gewijzigd: http://www.openstreetmap.org/changeset/26913211 maar dat lijkt niet te werken op osm en OSMand - wellicht heb ik een foutje gemaakt in de opmaak van de tag.

Maar afgezien daarvan, 2 fundamentele vragen:

  • Als werkzaamheden met een duidelijke begin- en eindtijd getagd kunnen worden, zodat je niets meer hoeft te doen om ze te laten “verlopen”/de weg open te stellen, moet ik / moeten we dit dan doen of juist laten?
  • Zo ja: wat is hiervoor de beste manier?

En daarnaast

  • heb ik iets fout gedaan in de tag?
  • is er een makkelijker manier om te zeggen “van dinsdagochtend 7 uur tot donderdagmiddag 3 uur” zonder het in 3 delen op te splitsen?

Tijmen

Afgezien of het technisch mogelijk is, is er nog een reden om werkzaamheden niet te taggen.

Kaartmakers maken de kaarten ook om op een (Garmin) GPS te laten functioneren. Deze gebruikers updaten hun apparaat (misschien) niet zo vaak, waardoor routering niet goed verloopt.

@Commodoortje:

Als je een access:conditional=no (met datum/tijd) gebruikt, heb je twee voordelen:

  • Voor gebruikers die af en toe hun apparaat updaten (maar ergens tussen het begin van het plaatsen van de tag en het einde van de werkzaamheden) gaat dit goed: bij het aflopen van de werkzaamheden is alleen de access-tag overgebleven.
  • Alle renderers/navigatietools die access:conditional snappen, snappen ook dat na afloop van de werkzaamheden de default access weer geldt. Alle apparaten renderers/tools die het niet snappen, doen er niets mee en laten de weg gewoon “open” zien. Dus er gaat niets fout, hooguit minder goed dan gewenst :slight_smile:

Wanneer een afsluitingssituatie echt meer dan een jaar duurt sluit ik de weg af voor verkeer. access=no en zet achter de straatnaam (afgesloten) tussen haken.
Op het eiland van Dordrecht duren de dijkverhogingen meer dan twee jaar. De fietspaden zijn grotendeels verdwenen en komen op een andere manier terug. Er zijn ook semi-permanente omleidingsroutes. De LF routes worden ook omgeleid en heb ik ook tijdelijk aangepast. http://www.openstreetmap.org/#map=17/51.75692/4.67318

Bij de openfietsmap komen met aanwijzen op de gps op de plek van de nodes de tekst die je als note hebt getagd te voorschijn: note=dijkwerkzaamheden tot eind 2015

 maar als dat conditional zou werken heeft dat denk ik wel de voorkeur. 

Nu heb ik het idee dat de gps helemaal niets doet op dit gebied. Bovendien ga ik de situatie weer opnieuw mappen, want veel wordt gewoon anders. Uiteraard blijf ik alles in de gaten houden.

Een afsluiting van korter dan een jaar pas ik niet aan. Meestal zijn er ook duidelijke omleidingsroutes aangegeven.

Klinkt goed

Alleen lijkt het dus niet te werken. Ziet iemand of en zo ja wat ik fout heb gedaan, of dat de renderer het niet oppakt (zie mijn eerdere link naar de Elsrijkdreef:)

access:conditional = no @ (2014 nov 24 07:00-24:00; 2014 nov 25-2014 dec 11 00:00-24:00 ; 2014 dec 12 00:00-17:00)

Iemand?

Als je wegwerkzaamheden gaat taggen, dan is het belangrijk dat ze betrouwbaar zijn. Dat betekent dat de organisaties die daar voor verantwoordelijk zijn, toegang hebben/krijgen tot osm en dan ook op verantwoorde wijze die gegevens invoeren en updaten.
Anders ben je steeds afhankelijk van wat de individuele mapper in zijn/haar omgeving kan mappen.Maar op grond van wat dan? De krant? Website van A naar B?
Hoevaak updaten de mensen hun apparaten? Pas als er een systeem komt waarin alle Garmins live kunnen worden geĂŒpdate heeft dat misschien zin.

Als je weet dat een weg de komende 16 jaar niet beschikbaar is, dan wel taggen, maar in andere gevallen: nee!

De standaard renderer doet volgens mij weinig met de access:conditional.

Als je deze formatering wilt testen kun je dat doen op http://ypid.de/~osm/evaluation_tool/ (en dan bij evaluation mode: time ranges) zie je dat de tijd-range het gewoon goed lijkt te doen (wel inverten vanwege de no@).
Dus vanaf 24 nov 07:00 tot 12 dec 17:00 gesloten.

Voor dusdanig korte periode kun je beter niet mappen, tenzij routeerders er daadwerkelijk wat mee blijken te doen. Aan de andere kant als het niet getagd wordt, dan zal een routeerder het nooit implementeren!

Toevallig is bij ons ook via borden aangekondigd dat tussen 07:00 en 17:00 een bepaalde weg geen toegang is de komende tijd wegens onderhoud rioleringsaansluitingen. In de praktijk blijkt enkel in het weekend doorgang mogelijk, doordeweeks is er gewoon een metersdiep gat als de werklui naar huis zijn.
Een paar maanden eerder zou een weg 3 weken dicht zijn wegens herinrichting. Dit bleek uiteindelijk 2x zo lang te duren aangezien de wethouder wat optimistisch had ingeschat.
Daar ga je dan met het taggen van dit soort zaken aardig de mist mee in dan voor de gebruiker van de gegevens.

De grotere werken zijn doorgaans beter te plannen. Bijvoorbeeld vanochtend is de A4 bij Steenbergen open gegaan. Dit was al weken geleden bekend, dus had dit al in de routeerders kunnen zitten.
Maar had je het dan met de OSM routeerders wel precies vanochtend om 06:00 open gehad: ja, TENZIJ het van het weekend wegens de weersvoorspelling niet gelukt was, dan had het volgende week pas gebeurd en dan hadden SOM routeerders bestuurders er dus al heen proberen te sturen terwijl de weg nog niet open is!
Nu aan beide zijden bordjes met"GPS uit/off/aus" (die er vast nog wel een paar maanden blijven staan) en dat is toch altijd lullig als je weet dat je eigen apparaat het binnen enkele dagen al wel weet.

Dus wegwerkzaamheden blijven altijd onbetrouwbaar door teveel extene factoren. En er zijn overal en altijd wegwerkzaamheden. Er is niet tegenop te taggen om ze allemaal te doen.
Pas als routeerders dit implementeren en ook nog even real-time in OSM kijken of de accessperiode klopt met wat er offline bekend is, komt enkel onbetrouwbaar over op eindgebruikers.

Zelf houd ik aan dat ik enkel belangrijkere doorgaande wegen dichtgooi en dan nog enkel als het minstens enkele maanden gaat duren.
Voor lokale wegen, volg de bordjes of ga gewoon maar een kant op en de routeerder pakt het vast wel weer op.

Ik test wel eens wat uit op een laag/knutselwerk.

met detour laag

Het verschil tussen een event en een wegwerkzaamheid. Op de dag dat je gaat rijden.
Omleidingsborden, komt toch vaak goed met automatisch herberekening, zelf eigenwijs zijn borden volgen.

Soms denk ik wel eens eens ik wil weten waar grote eventenmenten gehouden word, dan mijd je deze weg

Dank je!

Voor dusdanig korte periode kun je beter niet mappen, tenzij routeerders er daadwerkelijk wat mee blijken te doen. Aan de andere kant als het niet getagd wordt, dan zal een routeerder het nooit implementeren!

Dat vind ik een onzinargument: Ik rijd nu rechtsaf van huis weg omdat ik weet dat de Elsrijkdreef tot 12 december dicht is. En hier geldt: hoe belangrijker een weg, hoe beter er gepland wordt. Een aannemer die de Tweede Boerenachterdwarstocht een weekje te lang dicht heeft heeft minder uit te leggen dan de aannemer die de A7 's morgens om 6:30 open gooit ipv de aangekondigde 6:00.
Uit ervaring als vervoerkundige bij Connexxion heb ik het laatste jaar meegemaakt dat werkzaamheden akelig precies ingaan (op de minuut), en vaak 1 ĂĄ 2 uur eerder open dan aangekondigd, maar veel scheelt het niet.

Daarom begin ik er nu mee. Ik zal de 2e (na de volgende update) eens kijken hoe Osmand er mee om gaat. Volgens IRC moet dat werken.

In JOSM is een handige plugin voor openingstijden, hiermee kun je misschien ook al mee uit de voeten. Alhoewel deze heel handig is voor openingstijden taggen, zou het voor andere tijdreeksen misschien niet helemaal efficiĂ«nt zijn. Toch wilde ik deze plugin even onder de aandacht brengen omdat hij zeer handig is bij het snel aanbrengen van openingstijden op POI’s

resulteert in:
lit=Mo 09:00-17:45,18:30-20:45; Tu-Th 09:00-17:45; Fr 01:30-04:30,09:00-17:45; Sa 09:00-17:45,19:00-21:00; Su 13:00-21:30

Dit was 4 seconden werk om wat blokjes te tekenen, terwijl het nadenkwerk om zo’n complexe openingstijd als value te noteren wel wat meer hoofdbrekens kost.

Nu zie ik dat ik te snel ben geweest, omdat de lit=* tag natuurlijk de brandtijden van de lantaarnpalen zijn. :wink:
ook kunnen met de plugin onderstaande tijden worden getagd.

  • opening_hours
  • collection_times
  • collection_times:local
  • service_times

Het vinkje 24h mode is ook wel makkelijk in Nederland.

OSM routeert nu (met nieuwe data) in ieder geval vrolijk over de elsrijkdreef. Dus OSMand snapt access:conditional=no@ met zo’n complexe datum niet.

Commodoortje, ik was al bang dat ik alle lit=yes tags om moest bouwen, naar branduren. Die nagenoeg niet te achterhalen zijn en aan politieke besluitvorming onderhevig zijn.