Kinderdagverblijf - Tag proposal?

Het gebruik van de tag amenity=childcare voor kinderdagverblijf is nog een proposal zie ik hier:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Proposed_features/childcare2.0

Het is al een keer eerder in stemming gebracht en afgewezen, daarna bewerkt en opnieuw als proposal 2.0 geplaatst.
Mij is onduidelijk:

  1. Wat er nu eigenlijk verder gaat gebeuren.
  2. Er zijn commentaren geplaatst maar wanneer wordt er gestemd?
  3. En wie bepaalt er wanneer die stemming begint?

Heeft iemand hier al eens een proposal ingediend en hoe is dat verlopen?

En als ik die tag wil toevoegen dan zie ik tot mijn verbazing dat in de iD editor die tag al in de lijst met voorkeuzen staat terwijl hij nog niet is geaccepteerd.
Bij JOSM heb ik dat nog niet gecontroleerd.

Kortom: wie/wat/waar/waarom/hoe/wanneer???

Zou het gewoon gebruiken om te taggen, zeker als het zoals hier al in de wiki staat.
Met dit soort niet ingrijpende zaken in het (value deel) denk ik dat standaarden ontstaan door gebruik. Als je af en toe eens in taginfo kijkt en ziet wat voor een zooi er staat schrik je je helemaal te pletter.

Zoals laatst met de access tags voor fietsen (use_sidepath) is het belangrijker dat er consensus is aangezien dit direct impact heeft op routeerders en dergelijke.
Met de childcare hooguit dat de renderer er ooit een leuk icoontje bij zet oid.

Als er eenmaal gestemd is en het anders wordt is het altijd nog om te taggen.
Zoals voor amenity=ev_station is inmiddels geworden charging_station. Heb onlangs alle oude tags (~30 nodes in Nederland) omgetagd hiervoor (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dcharging_station#Old_Tagging). Waarbij me overigens opviel dat er verrekte weinig palen zijn getagd in Nederland!

Just my 2cents.

Tja… goed dat je dat aankaart Marc. Zelf houd ik me niet zo bezig met nieuwe dingen, laat staan me er druk om maken :wink:
Wel mooi om te zien dat het altijd aan het vernieuwen is.
Af en toe zou je willen dat er een strakke organisatie zou zijn.

@Sander
Ik ben nog eens gaan kijken in mijn woonplaats Best, daar zie ik ze niet meer op de kaart. Zit nog wel gewoon in de OSM kaart data.
De tag charging_station wordt dus niet gerenderd op de standaard osm kaart. Handig…

Ik dacht toch echt te herinneren dat het voorheen wel te zien was.

Tja, kinderdagverblijf is een van de hete hangijzers in OSM. Sommigen zeggen zelfs dat men niet wil verder werken aan de proposal omdat het afwijzen ervan dan niet meer kan gebruikt worden om aan te geven dat OSM vrouwonvriendelijk is.
De tag is trouwens afgewezen vanwege conflicten met andere tags.
Sommigen zeggen dat je kindergarten moet gebruiken, dat alles daaronder valt.

Komt regelmatig terug op allerlei fora en mailing lists. Niemand durft het aan denk ik…

Dat zou ik wel vaker willen!
Het probleem is nu dat in de database die onze basis vormt, iedereen alles kan invullen wat hij/zij maar wil en er is geen enkele vorm van controle op consistente gegevens.
Ik heb het daar in deze groep al vaker over gehad, maar het probleem blijft dat wat wij denken dat goed is, helemaal niet wordt opgepakt op het niveau waar dat zou moeten, omdat dat niveau van organisatie ontbreekt.
Feitelijk kan ik aan iedere node alle gegevens hangen die ik zelf nodig acht. Als ik dus een zwembad tag als boekenkast, dan kan dat.[1]
Dat ik dat niet doe komt omdat ik me bewust ben van dat systeem, maar hoeveel beginnende mappers zouden er niet geholpen zijn met een duidelijk systeem van foutencontrole en voorbeelden van “goed mappen”.
Als je programmeert (dat heb ik mijn hele leven gedaan) dan hoef je maar één komma verkeerd te zetten in je code en je compiler klaagt of crasht.
Waarom kan osm dat niet?

We moeten het dus doen met een - in opzet - chaotisch systeem. Maar het hele leven is chaotisch, dus we komen er wel weer overheen. :stuck_out_tongue: :smiley:


[1]morgen zal ik die tag weer weghalen.

Ik heb die hele discussie op ofm-talk gevolgd en het was voor mij bijna de reden om met terugwerkende kracht tot 1900 mijn lidmaatschap weer op te zeggen. Zo iets kleinzieligs heb ik nog nooit meegemaakt. We praten over een clubje van 500 mensen met een bestuur van 7!!